کت سافاری چیست و چگونه باید با آن استایل کرد؟

به گزارش اوج باور، کت های سافاری هیچ وقت از مد نمی افتند. این کت ها مانند بسیاری از لباس ها و اکسسوری های کلاسیک ریشه در ست لباس های نظامی دارند. این کت همه کاره و کاربردی در کمدهای لباس که اغلب با کت های کاربردی صحرایی اشتباه گرفته می شوند، تقریبا با هر لباسی ست می گردد و برای بسیاری از موقعیت ها مناسب است. کت و شلوار سافاری را می توانید به راحتی استایل کنید. در این مقاله، درباره این کت همه کاره، پیشینه و روش های استایل آن برای خانم ها و آقایان می خوانید.

کت سافاری چیست و چگونه باید با آن استایل کرد؟

کت سافاری به چه لباسی می گویند؟

کت سافاری مردانه به کتی گفته می گردد که از پارچه پنبه ای یا پارچه ای که بخشی از آن پنبه ای است، درست می گردد. این کت خاکی رنگ و گشاد با قد میانه، چهار جیب در بخش سینه و باسن دارد. درست مثل مدل کت سارافون. کت های سافاری که در حال حاضر در بازار موجود هستند، از پارچه های قابل تنفس مانند کتان یا پنبه درست می شوند و در آن ها جزئیات مد روزی مانند یقه باز، سردوشی و کمربند به کار رفته تا همچنان کاربردی و با هر لباس قابل ست شدن باشند.

پیشینه کت سافاری

همان طور که از نام آن معین می گردد، کت سافاری برای استفاده در سفرهای اکتشافی در جنگل های آفریقا به کار می رفت و اولین بار در اواسط دهه 1930 میلادی وارد عرصه مد و پوشاک شد. بعضی معتقدند که این کت ریشه در یونیفرم های نظامی خاکی رنگ ارتش بریتانیا دارد. این یونیفرم ها برای اولین بار در سال 1900 میلادی، به وسیله سربازان بریتانیا که در طول جنگ دوم بوئر در آفریقای جنوبی مستقر شده بودند، پوشیده شد. این سربازان به لباس های سبک و قابل تنفسی احتیاج داشتند که در گرما آن ها را از حرکت بازندارد. بنابرین، یونیفورم های آن ها از جنس پارچه های پنبه ای به رنگ خاکی دوخته می شد. این لباس ها چهار جیب بزرگ روی سینه و کمر، یقه بزرگ، سردوشی و کمربند داشتند. اگرچه این یونیفورم های نظامی مختص به این دوره نیستند اما ویژگی های آن ها الهام بخش طراحی یونیوفورم ام- 1943 ارتش آمریکا که بعدها عرضه شد، بود. در طراحی این یونیوفورم نظامی خاکی رنگ برای اولین بار از ترکیب خاص جیب، سردوشی و کمربند استفاده شد که بسیار مورد استقبال نهاده شد.

جیب های این یونیفورم طوری طراحی شد تا وسایل بیشتری در آن ها جای بگیرند. یقه پهن آن ها نیز به خنک شدن سربازان یاری می کرد و کمربند دور کمر باعث می شد که همه چیز در جای خود ثابت بماند. این ویژگی در زمان پیاده روی ارتش در زمین های ناهموار مفید بود. همه این ویژگی ها از مزایای کت سافاری که چند دهه بعد برای اولین بار در عرصه مد و پوشاک ظاهر شد هم بود.

معین نیست که چه کسی اولین کت سافاری را طراحی نموده و دوخته اما این کت نسخه تکامل یافته یونیفورم های نظامی خاکی رنگ بریتانیا است. طراحی بعضی از مدل های اولیه کت سافاری کمی با تغییر همراه بود. در این مدل ها، سردوشی ها از روی شانه ها برداشته شدند و به کت شکلی تمیزتر و غیرنظامی تر دادند. کمربند آن ها نیز همچنان از پارچه های پنبه ای به کار رفته در کت بود و برخلاف کمربندهای چرمی که به دور کت بسته می شدند، راحت و کاربردی بود.

مدل های اولیه کت سافاری برای اولین بار به وسیله مردان و زنان ثروتمند اروپای غربی به کار رفت. این افراد اغلب شیفته سفر اکتشافی در جنگل های آفریقا و یاری به گونه های در حال انقراض این جنگل ها بودند. جیب های بزرگ این کت برای حمل گلوله و چاقو به کار می رفت و در عین حال، برای حمل دوربین های دوچشمی و شکاری، نقشه ، کلا ه های سافاری لبه پهن و یک یا دو سیگار برگ جا داشت.

مشاهیری که کت سافاری می پوشیدند

ارنست همینگوی متخصص مشهور پوشیدن کت تک سافاری بود. همینگوی در سفر به آفریقا در اوایل سال 1933، این مدل کت را دید تا در تصاویر متعددی که از او وجود دارند، آن را به نمایش بگذارد. کت های او به وسیله شرکت ابرکرومبی اند فچ فراوری می شدند. این شرکت آمریکایی که این روزها در عرصه مد و پوشاک حضور کم رنگی دارد، در ابتدا به عنوان متخصص طراحی لباس های ورزشی و مسافرتی فعالیت می کرد. در سال 1939، درست همان زمان که همینگوی مشتری وفادار ابرکرومبی اند فچ بود، این شرکت در یک آگهی کت سافاری خود را این طور توصیف کرد: ساخته شده از پارچه ته پنبه ای وارداتی انگلیس که طراحی هوس برانگیزی برای روزهای بارانی دارد. این کت از پارچه ای بسیار سخت دوخته شده که به سادگی پاره نمی گردد و در عین حال، نرم و انعطاف پذیر است. رویه صاف و مانند پارچه جیر دارد و لباسی سبک و تابستانی با رنگ خاکی است.

در دهه 1940 و 1950، حضور کت سافاری در عرصه مد و پوشاک به اوج خود رسید. بازیگران برجسته هالیوودی که شیفته مجذوب کنندهیت این کت و مفاهیم ماجراجویی و سفر آن شده بودند، به پوشیدن آن علاقه نشان دادند. داگلاس فیربنکس جونیور که معمولا در فیلم ها کت و شلوار بر تن داشت، در سال 1940، در فیلمی به نام سافاری با کت سافاری ظاهر شد. در سال 1952 نیز گریگوری پک در فیلم برف های کلیمانجارو با این کت بازی کرد. کلارک گیبل هم بازیگر دیگری بود که در سال 1953 در فیلم موگامبو، کت سافاری پوشیده بود. این دوران سینمایی و فیلم های آن به کت سافاری مجذوب کنندهیت بیشتری بخشید. در نهایت، در سال 1968، ایو سن لوران، طراح مد فرانسوی سافاری را در مجموعه لباس خود با تم آفریقایی قرار داد تا این کت برای همواره مورد توجه عموم مردم قرار بگیرد.

چارلز سوم و سر راجر مور نیز از جمله مشاهیر دیگری هستند که کت سافاری معروفیت خود را مدیون آن ها است. چارلز سوم که در کاخ سلطنتی اغلب با کت و شلوارهای سفارشی اندرسون و شپرد ظاهر می گردد، در سفرهای قاره ای خود اغلب کت سافاری مجذوب کنندهی بر تن دارد. سر راجر مور نیز در بعضی از فیلم هایش از جمله مجموعه فیلم های جیمز باند کت سافاری پوشید.

استایل کت سافاری برای آقایان

پوشیدن کت سافاری قواعد خاص خود را دارد. برای اینکه این کت زیبا که امروزه در رنگ های دیگری به غیر از خاکی نیز عرضه می گردد را استایل کنید، باید 3 نکته مهم را در نظر داشته باشید.

1. کت با پارچه مناسب فصل انتخاب کنید

قرار نیست که در جنگل ها سرگردان باشید یا جیب هایتان را پر از گلوله کنید. به همین دلیل، کت های سافاری امروزی به مراتب سبک تر از مدل های قدیمی هستند. این کت بسیار شبیه به یک کت سبک وزن و نظامی با چند جیب اضافی است. با توجه به این موضوع، باید در انتخاب کت سافاری از روش انتخاب لباس های بهاری یا پاییزی بهره ببرید. این کت هم باید مانند لباس های پاییزی و بهاره از پارچه های پنبه ای یا حتی کتان قابل تنفس دوخته شده باشد.

بعضی از مدل های اخیر کت سافاری نیز از جنس پارچه های چرمی یا جیر دوخته می شوند. به کار بردن این پارچه ها در کت های سافاری، باعث کاربردی تر شدن آن ها شده و آن ها را به لباس هایی شبیه به کاپشن موتورسواری تبدیل نموده است. این مدل از کت های سافاری را می توانید مانند کاپشن های چرمی در روزهای سرد و دل گیر اواخر پاییز و اوایل بهار بپوشید.

2. یک کت سافاری متناسب با استایل خود پیدا کنید

مدل های امروزی این کت نسخه احیا شده مدل های قدیمی و بیشتر شبیه به یک نسخه بازسازی شده و تغییر کاربری داده شده از این کت هستند. کت سافاری که انتخاب می کنید، باید از پارچه مناسب دوخته شده باشد و فرمی شکیل اما سبک داشته باشد. این کت سبک و راحت می تواند به کتی کاربردی در کمد لباس شما تبدیل گردد. اگر کمربند این کت بیش از حد محکم باشد، بیش از پیش حال و هوای دهه 1970 را خواهد داشت و می توانید آن را با شلوارهای دم پا گشاد ست کنید.

اگر این کت را به عنوان کتی برای موقعیت های عادی در شهر یا سفر می خواهید، باید سراغ مدل هایی بروید که الگویی راسته با سرشانه های زاویه دار یا سردوش هایی تزئینی دارند. یقه آن هم بهتر است طراحی مینیمالی داشته باشد.

برای پوشیدن این کت در موقعیت های غیررسمی می توانید دکمه های آن را باز نگه دارید. در موقعیت های رسمی تر نیز بستن دکمه های این کت، آن را شیک تر نشان خواهد داد. اگر از کت کمربنددار سافاری استفاده می کنید، آن را نباید زیاد محکم ببندید. در غیر این صورت، استایلی شبیه به استایل های زنانه پیدا می کنید.

3. ست کردن سافاری با لباس هایی به رنگ های خنثی

همان طور که شرح دادیم، کت سافاری پیشینه ای نظامی دارد. به همین دلیل، آن را نباید با لباس هایی که رنگ آن ها سبز زیتونی است و به لباس های نظامی شباهت دارد، بپوشید. بوت هایی شبیه به چکمه های نظامی هم با این کت چندان مجذوب کننده به نظر نمی رسند.

در عوض، به این کت به عنوان یک کت مسافرتی شیک و کاربردی نگاه کنید. به این ترتیب، سایر لباس هایی که با آن ست می کنید، باید راحت و البته، نه چندان گشاد باشند. یک شلوار جین یا کتان راسته، یک تی شرت یا پیراهن مردانه و کفش های کتانی یا چکمه های توری، همگی در رنگ های ساده و خنثی با این کت به خوبی ست می شوند. از آنجایی که طراحی این کت، آن را به لباسی مجذوب کننده در استایل شما تبدیل می نماید، بهتر است که همراه با آن لباس هایی با طرح های چاپی یا رنگ های نئون نپوشید.

استایل کت سافاری برای خانم ها

طراحی اولیه کت سافاری بیشتر مناسب آقایان بود اما مدل های بعدی آن طوری طراحی شدند که برای خانم ها نیز مناسب باشند. ماری ولش همینگوی نویسنده و روزنامه نگار جزو اولین زنانی بود که در سفر به قاره آفریقا همراه با همسرش ارنست همینگوی کت سافاری پوشید. بتی کاتروکس مدل فرانسوی نیز جزو زنانی بود که در دوران اوج کت سافاری از این لباس در استایل خود استفاده کرد. شما هم برای اینکه ظاهری شیک و راحت داشته باشید، می توانید این کت را به 5 روش مختلف استایل کنید.

1. استایلی برای سفرهای کاوشگرانه

استایل درخشان کت سافاری آن را به کتی با تناسب زنانه تبدیل می نماید. این کت با جیب های فراوان لباسی مناسب برای نگهداری وسایل ضروری سفر خواهد بود. برترین ویژگی این کت مد روز، سهولت در ست کردن آن با لباس های مسافرتی است. سافاری را با لباس های مسافرتی مورد علاقه خود برای زنان مانند دامن و شلوار ست کنید تا احتیاجی به استفاده از کت یا کاپشن اضافی نداشته باشید.

2. کتی با طراحی پیچیده برای گشت وگذار در شهر

کت سافاری تمام آن چیزی است که برای قدم زدن در محله به آن احتیاج دارید. کت خود را با کفش های مورد علاقه تان ست کنید. این کفش ها ممکن است کفش های کتانی سفید، بوت های مد روز یا کفش های پاشنه بلند باشند. یک شلوار راحت و سبک که به سادگی چروک نمی گردد را هم با این استایل همراه کنید. یک کیف دوشی بزرگ یا یک کیف کلاچ شیک هم استایل شما را مجذوب کننده تر خواهد نمود. یک شال یا کلاه با طرح های چاپی جالب نیز در روزهای سردتر به این استایل اضافه کنید تا کاربردی تر گردد.

3. استایل اداری

کت سافاری برای محیط های تجاری غیررسمی تر نیز مناسب است. آن را با یک لباس، دامن یا شلوار شیک ست کنید. این کت را می توانید برای شام ها یا ناهارهای کاری پس از تمام شدن ساعت کاری نیز بپوشید چون پارچه بادوام و باکیفیت آن به حفظ ظاهر درخشان و بدون چین و چروک شما حتی پس از یک روز کاری طولانی یاری می نماید.

4. استایلی برای تعطیلات آخر هفته

زنان پرمشغله و همواره در حال سفر به یک کت سافاری احتیاج دارند که با سبک زندگی پرمشغله آن ها هماهنگ می گردد. مهم نیست که چه نوع از ماجراجویی در آخر هفته در انتظارتان باشد، کت شما همواره کاربردی خواهد بود. چه آن را با یک شلوار جین ست کنید و چه همراه با لباس های دیگری مانند لباس های جین، شلوار لی، کفش ورزشی اسپرت یا شلواری مناسب سفر ست کنید، به هرحال، می توانید مطمئن باشید که استایل شما برای آخر هفته ای هیجان انگیز مناسب است.

5. استایلی مد روز

معمولا کت های سافاری با هر مدل شلواری که در کمد دارید، ست می گردد و این قابلیت را دارد که با آن استایل زیبایی ایجاد کنید. این کت را با لباس هایی به رنگ های مختلف و دارای طرح های چاپی مانند طرح حیوانات یا تاپ رنگی روشن ست کنید. کت سافاری اگر به رنگ خنثی باشد، با این لباس ها بهتر ست می گردد. با استفاده از کفش های پاشنه بلند یا صندل های بنددار، جواهرات استیتمنت و اکسسوری هایی با رنگ های مکمل این استایل نیز می توانید ظاهر خود را زیباتر کنید.

کلام آخر

اگر لباسی می خواهید که برای هر موقعیتی مناسب باشد، کت سافاری به لباس محبوب شما تبدیل خواهد شد. چه در سفر باشید و چه راهی خرید آخر هفته شده باشید، این کت به شما ظاهر شیک می بخشد. بهتر است برای خرید این کت سراغ برندهای معتبر بروید که محصولاتی باکیفیت تر دارند.

منبع: dapperconfidential ، therake

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 20 دی 1402 بروزرسانی: 20 دی 1402 گردآورنده: ojebavar.ir شناسه مطلب: 1639

به "کت سافاری چیست و چگونه باید با آن استایل کرد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کت سافاری چیست و چگونه باید با آن استایل کرد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید