برجام منعی برای فعالیت موشکی ما ایجاد نکرده است

به گزارش اوج باور، کارشناس مسائل سیاسی گفت: اقدامات جمهوری اسلامی ایران در زمینه موشکی، هیچ تناقضی با برجام ندارد.

برجام منعی برای فعالیت موشکی ما ایجاد نکرده است

محمد حسن قدیری ابیانه کارشناس مسائل سیاسی در گفت وگو با، با اشاره به برنامه موشکی ایران گفت: اقدامات جمهوری اسلامی ایران در زمینه موشکی هیچ تناقضی با برجام ندارد، چراکه اصولا برجام هیچ منعی برای توان موشکی ایران ایجاد نکرد و ما نیز برای دفاع از خود هرکاری که لازم باشد انجام خواهیم داد.

او ادامه داد: ما فراموش نکردیم که همین کشورهایی که امروز ایران را به دلیل برنامه موشکی اش متهم به نقض قطعنامه ها می نمایند، به صدام هرگونه سلاحی را اِعطا می کردند، درحالی که ما حتی یک موشک هم نداشتیم که جواب موشک های آنها را بدهیم؛ بنابراین آنها نمی توانند دم از دفاع از حقوق بشر بزنند، زیرا درباره برجام هم آنها به هیچ یک از وعده ها و تعهدات خود عمل ننموده و تنها می خواهند که ایران به محدودیت های برجامی خود پایبند بماند؛ درحالی که این محدودیت ها بسیار بیشتر از امتیازاتی است که در برجام ذکر شده است.

قدیری ابیانه اضافه نمود: کشورهای اروپایی مدتهاست که با فرصت سوزی دولت ایران را فریب داده و معطل کردند، فریب داده و معطل کردند . علاوه بر این در خود برجام هم نواقص بزرگی وجود دارد که یکی از آنها مکانیزم ماشه است، یعنی هر زمانی که یکی از این 3 کشور و اعضای 5+1 بخواهند می توانند بدون هیچ بهانه و هیچ دلیلی کل قطعنامه هایی که معلق شده بود را بازگردانند و هیچ نیازی هم به رای گیری در شورای امنیت ندارد. غربی ها در کوشش هستند تا از این اهرم استفاده نمایند، اما نه تنها هیچ تحریمی را برطرف نکردند بلکه تحریم های تازه آنها بسیار شدیدتر از تحریم های سازمان ملل بوده است.

کارشناس مسائل سیاسی اعلام کرد: یقیننا تحریم ها برداشته نخواهد شد و من یقین دارم که قبل از اینکه موعد زمانی که ایران می تواند سلاح بخرد و بفروشد فرا برسد آنها از مکانیزم ماشه استفاده می نمایند، برجام را لغو نموده و تحریم های سازمان ملل را بر ضد ما بازخواهند گرداند، یعنی حتی اگر امروز هم این اقدام را ننمایند قطعا در آستانه به خاتمه رسیدن آن موعد مقرر این کار را انجام داده و بعد هم می گویند که اگر می خواهید این ماجرا تمدید گردد باید از ابتدا مذاکره کنیم.

او با اشاره به صحبت های اخیر لاریجانی مبنی بر اینکه از سمت ماهم مکانیزم ماشه وجود دارد ،خاطر نشان کرد: متاسفانه به برکت برجام از سمت ما هیچ مکانیزم ماشه ای وجود ندارد، مثلا آیا ما می توانیم تحریم های سازمان ملل بر ضد خودمان را باز گردانیم؟ یقینا خیر در نتیجه این حرف بی اساس است.

قدیری ابیانه تاکید نمود: البته بله ماهم می توانیم بگوییم که برجام را نمی خواهیم و همچنان قدم های کاهش تعهدات را برداشته و برجام را لغو کنیم، اما ماهمچنان باید فرایند کاهش تعهدات را ادامه دهیم تا به غربی ها بفهمانیم که اگر بخواهند مکانیزم ماشه را انجام دهند ایران از کلیه تعهدات خود به خصوص از NPT خارج شده و دیگر به آژانس هم اجازه بازرسی نخواهیم داد. این تنها اهرمی است که در دست ما درباره برجام مانده، وگرنه عملکرد دولت و تیم دیپلماسی به قدری منفعلانه و مضر بوده که حدی برای آن نمیگردد قائل شد.

لازم به ذکر است که در آذرماه بود که فرانسه، انگلیس و آلمان با ارسال نامه ای به آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل مدعی شدند بعضی مدل های موشک های بالستیک ایران ناقض قطعنامه 2231 شورای امنیت است و گوترش باید در گزارش بعدی خود درباره ایران، این موضوع را اعلام کند.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 28 بهمن 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: ojebavar.ir شناسه مطلب: 69

به "برجام منعی برای فعالیت موشکی ما ایجاد نکرده است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "برجام منعی برای فعالیت موشکی ما ایجاد نکرده است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید