خبرنگاران لاوروف: امکان وقوع جنگ اتمی باید از بین برود

به گزارش اوج باور، مسکو - خبرنگاران - وزیر امور خارجه روسیه با انتقاد از سیاست های غرب و آمریکا در عرصه کنترل تسلیحات اظهار داشت که باید کوشش کنیم تا امکان وقوع جنگ اتمی از بین برود.

خبرنگاران لاوروف: امکان وقوع جنگ اتمی باید از بین برود

به گزارش خبرنگاران از وزارت خارجه روسیه، سرگئی لاوروف روز پنجشنبه در پیغامی به شرکت نمایندگان در مراسم گرامیداشت هفتاد و پنجمین سالگرد بمباران اتمی هیروشیما توسط آمریکا که در ژاپن برگزار گردید گفت: سال جاری هفتاد و پنجمین سالگرد خاتمه خونین ترین جنگ در تاریخ بشر است و در این پیوند نه فقط به نتایج آن می پردازیم بلکه قربانیان انسانی آن را به یاد می آوریم.

وی یادآوری کرد: آمریکا روز ششم اوت به هیروشیما حمله اتمی کرد و پس از سه روز ناگازاکی را با بمب اتمی مورد حمله قرار داد. تا امروز مردم دنیا با درد قربانیان بیگناه این دو فاجعه را به یاد می آورند. حتی با آگاهی کامل از منشاء جنگ دوم دنیای به زحمت می توان استدلال های افرادی را که این عمل ضدبشری را مرتکب شدند، را بطور کامل درک کرد.

وزیر خارجه روسیه گفت: تجزیه و تحلیل بیطرفانه این رویداد هولناک ماه اوت سال 1945 این واقعیت را تایید می نماید که در پایتخت های قدرت های پیشروی دنیای در آن موقع نمی توانستند این نکته را ندانند که جنگ دوم دنیای به خاتمه رسیده بود.

پیشروی ارتش سرخ شوروی در خاور دور در چارچوب توافق های اتحادی نه فقط چین و کره را ازاد کرد بلکه انگیزه ادامه جنگ را از ژاپن گرفت. در چنین شرایطی بمباران های اتمی آمریکا قدرت نمایی و آزمایش جنگی سلاح اتمی بر ساکنان غیرنظامی بود. ایالات متحده آمریکا نخستین و یگانه کشوری است که این گونه سلاح کشتار جمعی را بکار گرفت.

لاوروف در پیغام خود گفت: روسیه به عنوان کشور دارای سلاح اتمی، مسئولیت خود برای امنیت بین المللی و ثبات دنیای و منطقه ای را می پذیرد. ما می دانیم استفاده از سلاح اتمی چه پیغامدهایی می تواند داشته باشد. کشور ما سیاست حفظ صلح و خودداری از رویارویی و مناقشه در امور بین المللی را دنبال می نماید.

وی در بخش دیگری گفت: امروز با نگرانی شدید شاهد وخامت وضع سیستم کنترل تسلیحات، نابودی قراردادها و نادیده دریافت اصول لطمه نزدن به امنیت کشورها و افزایش قابل توجه ریسک اتمی هستیم.

تغییرات نگران نماینده در دکترین های و اصول سیاسی به سوی مجاز بودن بکارگیری سلاح اتمی به عنوان وسایل جنگی رخ می دهد.

لاوروف توضیح داد: باید ریسک برخورد نظامی بین قدرت های اتمی و امکان شروع جنگ اتمی را از بین برود. اعتقاد استوار داریم که در چنین جنگی، طرف پیروز نخواهیم داشت و هیچگاه نباید شروع گردد. ما به همه قدرت های هسته ای پیشنهاد می کنیم که بطور رسمی پایبندی خود را به چنین تعهدی اعلام نمایند.

وی در ادامه پیغام خود گفت: با کوشش برای آزادسازی دنیا از تهدیدهایی که سلاح های کشتار جمعی بوجود می آورند ما بر تعهدات خود در چارچوب ان پی تی تاکید می کنیم و در این پیوند بر تمدید پیمان استارت-2 اصرار داریم.

پیمان استارت-2 یا پیمان کاهش تسلیحات تهاجمی راهبردی در سال 2010 بین روسیه و آمریکا امضا شد و شش ماه به خاتمه اعتبار آن موقع مانده است.

لاوروف در ادامه پیم خود نوشت: در شرایط خاتمه اعتبار قرارداد منع موشک های هسته ای کوتاه و میان برد که با کوشش طرف آمریکایی صورت گرفت، روسیه بطور یکجانبه متعهد شد تا موشک های زمینی کوتاه و میان برد در آن مناطق دنیا که هنوز چنین تسلیحاتی ازسوی آمریکا استقرار نیافته است، مستقر نکند.

وزیر خارجه روسیه با تاکید بر آمادگی روسیه برای مذاکره سازنده در این عرصه گفت: در این پیوند گفت وگوی مشروح درباره مسائلی که بدون حل آنها ایجاد شرایط مساعد برای پیشبرد خلع سلاح اتمی ممکن نیست، لازم است.

ازجمله این مسائل، استقرار اجزای سامانه دنیای پدافند موشکی آمریکا، طراحی تسلیحات پیشرفته تهاجمی و نظامی سازی فضا و خودداری آمریکا از تصویب قرارداد منع آزمایشات اتمی از سوی آمریکا است.

لاوروف در خاتمه توضیح داد: با کوشش های جمعی باید تضمین کنیم که هیچگاه فاجعه های هیروشیما و ناگازاکی تکرار نگردد.

براساس آمارهای منتشر شده حدود 140 هزار نفر در بمباران شهر هیروشیما و 70 هزار نفر در حمله اتمی به ناگازاکی کشته شده اند.

منبع: ایرنا
انتشار: 6 مهر 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: ojebavar.ir شناسه مطلب: 491

به "خبرنگاران لاوروف: امکان وقوع جنگ اتمی باید از بین برود" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران لاوروف: امکان وقوع جنگ اتمی باید از بین برود"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید