فاز دوم سلول درمانی بیماران کرونایی در کشور شروع شد

به گزارش اوج باور، دکتر مرتضی ضرابی، عضو هیئت علمی پژوهشگاه رویان در تبادل نظر با خبرنگاران در مورد تحقیقات حوزه سلول درمانی بیماران مبتلا به کووید 19 گفت: ما با استفاده از سلول های خون بند ناف و مغز استخوان موجود در بانک سلول های بنیادی در صدد برآمدیم تا کارآزمایی بالینی بیماران مبتلا به کووید 19 را شروع کنیم.

فاز دوم سلول درمانی بیماران کرونایی در کشور شروع شد

به گفته وی، از 25 اسفندماه تا هفتم فروردین ماه فاز اول این کارآزمایی بالینی را روی 6 نفر از افراد مبتلا به کرونا شروع کردیم و بعد از یک هفته ارزیابی مشاهده کردیم که سلول های بنیادی روی این افراد تأثیر گذار بوده و عارضه ای مشاهده نشد؛ در واقع نتایج اولیه نشان داد که سلول درمانی می تواند روش مؤثری در درمان بیماری کووید 19 باشد.

وی با بیان اینکه فاز دوم کارآزمایی بالینی را به تازگی روی 40 بیمار شروع کردیم که در بخش آی سی یو بوده و ریه های آنها درگیر بیماری شده است، مطرح نمود: این تحقیقات روی افراد زیر 65 سال بوده و با همکاری بیمارستان های مسیح دانشوری و شریعتی در حال اجرا است.

وی با بیان اینکه تزریق سلول به وسیله رگ محیطی یا رگ مرکزی است، گفت: فاز دوم یا فاز نهایی این طرح دو هفته زمان می برد که نتایج تعیین گردد.

مدیر بانک خون بند ناف رویان گفت: در این زمینه با کشورهای دیگر که تحقیقات و کارآزمایی های بالینی سلول درمانی را شروع نموده اند در ارتباط هستیم؛ آنها منتظرند اطلاعاتی که از تزریق این سلول های بنیادی به بیماران مبتلا به کووید 19 گرفتیم را در اختیارشان قرار دهیم.

ضرابی با تاکید بر اینکه بیش از سیصد کارآزمایی بالینی در جهان در حال اجرا است، اعلام کرد: از این تعداد 15 طرح مربوط به سلول درمانی بوده که این پروژه ما نیز جز 15 طرح ثبت شده است. اگر این پروژه نتیجه بگیرد نتایج را به وزارت بهداشت اعلام می کنیم و سپس بعد از تأیید به عنوان یک روش درمانی در بیماران کووید 19 مورد استفاده قرار می دهیم.

عضو هیأت علمی پژوهشگاه رویان در پاسخ به اینکه اگر این روش به تأیید وزارت بهداشت برسد، دیگر احتیاج به تأیید سازمان بهداشت جهانی نیست، خاطر نشان کرد: چون این پروژه بر اساس پروتکل جهانی صورت می گیرد در صورت تأیید وزارت بهداشت، فرایند درمان در کشور خودمان قابل انجام است.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 16 خرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: ojebavar.ir شناسه مطلب: 299

به "فاز دوم سلول درمانی بیماران کرونایی در کشور شروع شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فاز دوم سلول درمانی بیماران کرونایی در کشور شروع شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید