ساختار یکتای استخوان دایناسورها وزن سنگین آن ها را تحمل می نموده است

به گزارش اوج باور، یک پژوهش تازه نشان می دهد که دایناسورها ساختار استخوانی متفاوتی نسبت به پستانداران و پرندگان دارند. ساختاری که به شکلی منحصر به فرد قادر به پشتیبانی از وزن بزرگ آن ها بوده است.

ساختار یکتای استخوان دایناسورها وزن سنگین آن ها را تحمل می نموده است

بعضی از دایناسورها به اندازه ای عظیم بوده اند که هنگام راه رفتن، زمین زیر پایشان می لرزیده است. اما آن ها چگونه این وزن سنگین را تحمل و جابه جا می کردند؟

یک تیم از متخصصان دیرینه شناس، مهنسان مکانیک و زیست پزشکی، استخوان های پایینی و بالایی پای اردک منقاران (Duck-billed Hadrosaurs) و خزنده سرانجام (Sauropods) را که دایناسورهایی با گردن بلند و بدن های عظیم بوده اند و فسیل آن ها در هر قاره ای یافت شده است، آنالیز کردند.

آنتونی فیوریلو (Anthony Fiorillo) دیرینه شناس دانشگاه متودیست جنوبی و یکی از نویسندگان این پژوهش می گوید: ساختار استخوان ترابکولا (تورتیغه) یا استخوان اسفنجی که در بخش داخلی استخوان دایناسورها شکل می گیرد، منحصر به فرد است. استخوان ترابکولا فضاهای ریز یا سوراخ هایی را در داخل استخوان احاطه نموده است.

این پژوهشگران سی تی اسکن استخوان های دایناسور را تجزیه و تحلیل نموده و آن ها را با بافت های فسیل شده پستانداران منقرض شده مانند ببر سیبری و ماموت ها و حیوانات زنده مانند گوسفند و فیل مقایسه نموده اند.

آن ها به نتایج جالب توجهی رسیده اند که نشان می دهد بر خلاف پستانداران و پرندگان، با افزایش اندازه بدن دایناسورها، ضخامت استخوان آن ها افزایش نمی یابد؛ بلکه تراکم شکل گیری استخوان اسفنجی بیشتر می گردد. بدون این سازگاری برای کاهش وزن، ساختار لازم برای پشتیبانی از اردک منقاران یا خزنده سرانجام بسیار سنگین می شد و در این صورت دایناسورها برای جابه جایی با مشکل روبرو می شدند.

افزایش اتصال استخوان اسفنجی طبق این مطالعه، کارآمدتر از افزایش تراکم استخوان برای این حیوانات غول پیکر بوده است. این موضوع باعث می گردد که با مواد استخوانی کم تر به کارایی مکانیکی بالاتری دست یابند.

نویسندگان این مقاله اظهار داشتند که این یافته ها می تواند در طراحی سازه های سبک و مقاوم برای کاربردهای هوافضا، ساخت وساز یا وسایل نقلیه استفاده گردد.

ترِوِر آگیره (Trevor Aguirre) نویسنده اصلی مقاله و فارغ التحصیل دکتری مهندسی مکانیک دانشگاه ایالتی کلرادو می گوید: درک مکانیک معماری استخوان اسفنجی دایناسورها ممکن است به ما در درک بهتر طراحی سایر ساختارهای سبک مقاوم یاری کند.

فیوریلو نیز گفت: این مطالعه محصول یک همکاری ویژه بین دانشمندان در زمینه های گوناگون بود. این یکی از موارد جالب توجه است و زمانی می تواند انجام گردد که کسی از قیدها فراتر رود تا به دنبال پاسخ کنجکاوی های خود باشد.

  • کشف جای پای جدید دایناسورها در اسکاتلند

عکس کاور: طرح گرافیکی دایناسورهای اردک منقار

Credit: Masato Hattori

منبع: CNN

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 19 مهر 1399 بروزرسانی: 19 مهر 1399 گردآورنده: ojebavar.ir شناسه مطلب: 520

به "ساختار یکتای استخوان دایناسورها وزن سنگین آن ها را تحمل می نموده است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ساختار یکتای استخوان دایناسورها وزن سنگین آن ها را تحمل می نموده است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید