نقشه حیوانات در معرض خطر، بحران حیات وحش را نشان می دهد

به گزارش اوج باور، نقشه حیوانات در معرض خطر، توزیع جهانی گونه های حیوانی در معرض تهدید را نشان می دهد و می تواند به کوشش های حفاظت از زیستگاه ها و حفظ کل گونه ها یاری کند.

نقشه حیوانات در معرض خطر، بحران حیات وحش را نشان می دهد

حیات وحش امروز با انواع تهدیدهای گوناگون روبرو شده که بقای آن ها را به خطر انداخته است. برای نشان دادن میزان این بحران، نقشه نوی از حیوانات در معرض خطر (Animal Endangerment Map) منتشر شده است که شرایط حفاظت از گونه های در خطر جهان را به تصویر می کشد. بقای گونه های جانوری و گیاهی اهمیت زیادی برای تنوع زیستی و تاریخ طبیعی بی نظیر یک منطقه دارد؛ اما اخیراً شرایط برای آن ها به خوبی پیش نرفته است.

چه چیزی باعث به خطرافتادن گونه های حیوانی می گردد؟ بعضی از این موارد شامل تهدیدات طبیعی مثل بیماری هستند؛ هرچند مشکل اصلی این بحران را می توان فقط فعالیت های انسانی دانست. تغییرات اقلیمی، از دست دادن زیستگاه در اثر جنگل زدایی، توسعه شهری و حومه شهری، کشاورزی و دامپروری، تله گذاری غیرقانونی و شکار برای تجارت حیوانات، گونه های مهاجم، افراط (زیاده روی در شکار، ماهیگیری، برداشت بیش از حد از منابع آبزی) و آلودگی، همگی ردپای انسان را نشان می دهند.

رشد جمعیت انسان ها اساساً فضای کمتری برای گونه های جانوری به جا گذاشته است و با ضعیف شدن زیست بوم ها، بسیاری از گونه ها مجبور شده اند که به سرعت خود را با شرایط وفق دهند یا طی چند دهه آینده منقرض شوند.

در نقشه نو حیوانات در معرض خطر که به تازگی طراحی شده، داده های اتحادیه بین المللی حفاظت از طبیعت و همین طور صندوق جهانی طبیعت جمع آوری شده و مورد تجزیه وتحلیل قرار گرفته است. در این نقشه، توزیع جهانی حیوانات به صورت آسیب پذیر، در معرض خطر انقراض یا منقرض شده طبقه بندی شده است. نحوه توزیع گونه های حیوانی در طبقه بندی های مختلف، بر اساس دو عامل استاندارد همین دو سازمان بوده است که عبارت اند از: میزان جمعیت و میزان کاهش جمعیت طی 10 سال گذشته یا سه نسل قبل.

طبق نقشه حیوانات در معرض خطر، ایالات متحده آمریکا 1283 گونه در معرض خطر دارد که شامل 237 گونه منقرض شده، 4 گونه منقرض شده در حیات وحش، 214 گونه به شدت در معرض خطر، 277 گونه در معرض خطر و 551 گونه آسیب پذیر می شوند. امید می رود که داده های این نقشه بتواند به کوشش های حفاظت از زیستگاه ها و حفظ کل گونه ها یاری کند. در واقع پژوهشگران و دولتمردان می توانند با استفاده از این اطلاعات، منطقه ها هدف را مورد حفاظت قرار دهند.

نقشه نو حیوانات در معرض خطر، علاوه بر نشان دادن نتایج امروزی، داده های 10 سال قبل را نیز ارائه نموده است تا کاربران بتوانند شرایط حفاظت از گونه های مختلف را در طول زمان مقایسه نمایند. به این ترتیب، اطلاعات ارائه شده می تواند اثربخشی و امکان پذیری بلندمدت برنامه ها در زمان تدوین و اجرا را نشان دهد. از آن مهم تر اینکه، طرح های گذشته ثابت نموده اند، منطقه ها حفاظت شده ای که به خوبی مدیریت شده اند، می توانند از پرتگاه خطر دور شوند و امکان احیای گونه های حیوانی را فراهم نمایند. به همین علت انتظار می رود که این نقشه الهام بخش اقدامات آگاهانه در جهت حفظ حیات وحشی باشد که در حال حاضر به یاری احتیاج دارد. علاقه مندان برای کسب اطلاعات بیشتر می توانند به سایت animalendangerment.com مراجعه نمایند.

منبع: کجارو / inhabitat.com
انتشار: 5 فروردین 1401 بروزرسانی: 5 فروردین 1401 گردآورنده: ojebavar.ir شناسه مطلب: 1335

به "نقشه حیوانات در معرض خطر، بحران حیات وحش را نشان می دهد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نقشه حیوانات در معرض خطر، بحران حیات وحش را نشان می دهد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید