آیا برای عکاسی پرتره به لنز خاصی احتیاج دارید؟

به گزارش اوج باور، اگر برای عکاسی پرتره با دوربین DSLR یا بدون آیینه از لنز معمولی استفاده نموده باشید، این احتمال وجود دارد که عکس های گرفته شده نتوانسته اند رضایت شما را جلب نمایند. بخشی از این نارضایتی به لنزهایی برمی شود که اغلب برای عکاسی پرتره استفاده می شوند. در ادامه به ویژگی های خاص این نوع لنزها می پردازیم و این موضوع را مطرح می کنیم که آیا برای دریافت پرتره های جذاب به آن ها احتیاج دارید یا نه.

آیا برای عکاسی پرتره به لنز خاصی احتیاج دارید؟

لنز پرتره چیست؟

لنزهای پرتره یا لنزهایی که اغلب برای عکاسی پرتره استفاده می شوند، دو ویژگی کلیدی دارند؛

  • آن ها از فاصله کانونی نرمال یا تله فوتو کوتاه بهره می برند.
  • دیافراگم آن ها عظیم است.

این یعنی بیشتر لنزهای پرتره که برای دوربین های فول فریم طراحی شده اند، از فاصله کانونی بین 50 تا 105 میلی متر بهره می برند و حدبیشتر اندازه دیافراگم آن بین F/1.2 و F/2.8 است. از جمله لنزهایی که برای عکاسی پرتره به شدت محبوب هستند می توانیم به کانن EF 50mm F/1.8 و نیکون AF S 85mm F/1.8 اشاره کنیم. البته در این زمینه گزینه های متعددی وجود دارند و مثلا لنز کانن RF 85mm F/1.2L از بسیاری از دوربین ها قیمت بالاتری دارد.

اگر مشخصات این لنزها را با لنزهایی که همراه با دوربین ها عرضه می شوند مقایسه کنید، متوجه خواهید شد که با وجود تشابه در رابطه با فاصله کانونی، در زمینه حدبیشتر اندازه دیافراگم اختلاف قابل توجهی دارند. به عنوان مثال، لنز کانن EF-S 18-55mm F/4-5.6 برای دوربین های کراپ سنسور طراحی شده و بنابراین فاصله کانونی 55 میلی متری آن مناسب عکاسی پرتره به حساب می آید. اما از طرف دیگر، حدبیشتر گگرددگی دیافراگم این لنز در این فاصله کانونی F/5.6 است که برای عکس های پرتره چندان مناسب نیست.

اما در نهایت این ویژگی ها چه فایده ای برای عکاسی پرتره دارند؟

لنزهای پرتره پس زمینه مات را امکان پذیر می نمایند

با استفاده از دیافراگم لنز می توانید عمق میدان را کنترل کنید. هرچقدر دیافراگم عظیمتر باشد، عمق میدان کمتر خواهد بود. به همین خاطر در بسیاری از عکس های پرتره، سوژه کاملا شفاف است و پس زمینه آن بسیار مات به نظر می رسد. اگر خواستار ثبت این نوع عکس ها هستید، لنز پرتره می تواند توجه شما را جلب کند. اگرچه بسیاری از گوشی ها با قابلیت های نرم افزاری و استفاده از سنسورهای مختلف چنین مشخصه ای را شبیه سازی می نمایند، اما از نظر کیفیت به پای لنزهای حرفه ای نمی رسند.

با این حال باید خاطرنشان کنیم که این تنها یکی از سبک های عکاسی پرتره محسوب می گردد ولی روی هم رفته سبک بسیار محبوبی است. تنها داشتن پس زمینه مات به معنای ثبت عکس جذاب نیست و نبود این مشخصه هم به این معنا نیست که عکاس بدی هستید.

  • 9 ترفند برای دریافت عکس های چشم نوازتر

این نوع لنزها سوژه را غیرطبیعی جلوه نمی دهند

لنزها نور را به صورت مستقیم راهی سنسور نمی نمایند و در این راستا نور باید پیچ و خم هایی را پشت سر بگذارد. هر چقدر زاویه لنز بیشتر باشد، این پیچ و خم هم بیشتر خواهد بود. یکی از عوارض این موضوع بحث اعوجاج نوری است و به همین اگر با لنز واید از فاصله نزدیکی از افراد عکاسی کنید، چهره آن ها عجیب و غریب به نظر می رسد.

لنزهای نرمال و تله فوتوی کوتاه، مانند بیشتر لنزهای پرتره، معمولا اعوجاج نوری بسیار کمی ایجاد می نمایند. البته باید خاطرنشان کنیم بعضی از لنزهای واید هم در این زمینه حرف زیادی برای گفتن دارند. با این حال، این نوع لنزهای واید عمدتا توسط فیلم سازان یا عکاسان معماری استفاده می شوند.

امکان پذیر شدن عکاسی پرتره در موقعیت های مختلف

اگرچه لنزهای تله فوتو در زمینه مات کردن پس زمینه توان بیشتری دارند، اما برای استفاده از آن ها باید فاصله نسبتا زیادی با سوژه داشته باشید. اما با لنزهای پرتره در فاصله نزدیک می توانید عکس های جذابی را ثبت کنید.

همچنین گگرددگی بالای دیافراگم لنز هم دست کاربر را برای عکاسی بازتر می نماید. به عنوان مثال در شرایطی که نور محیط چندان زیاد نیست، می توانید از حدبیشتر گگرددگی دیافراگم لنز بهره ببرید تا نور بیشتری راهی سنسور گردد. همین انعطاف پذیری باعث شده که عکاسان برای ثبت عکس های پرتره در محیط های مختلف از چنین لنزهایی استفاده نمایند.

سخن آخر

روی هم رفته مزایای مختلفی را برای لنزهای پرتره می توان مطرح کرد. بیشتر عکاس ها باید یک لنز پرتره پایین رده 50 میلی متری با دیافراگم F/1.8 را خریداری نمایند تا در سفر، خیابان و محیط های مختلف از آن بهره ببرند. حتی برای عکاسی از رویدادهای خانوادگی هم این نوع لنزها بسیار مفید هستند.

اما اگر چنین لنزی را ندارید و به هر دلیلی نمی خواهید یا نمی توانید لنز پرتره را خریداری کنید، این موضوع به معنای غیرممکن بودن ثبت پرتره های جذاب نیست. در واقع اگر برای عکاسی کردن فقط به فکر مات کردن پس زمینه هستید، پس فرصت های زیادی را برای ثبت عکس های جذاب تر از دست می دهید.

در نهایت باید بگوییم که اگرچه لنزهای پرتره برای ثبت سبک های خاصی از پرتره ضروری هستند، اما در نهایت نباید خودتان را محدود به سبک خاصی کنید و با توجه به امکاناتی که در اختیار دارید، می توانید در سبک های مختلف عکس های پرتره جذابی را بگیرید.

7 نکته برای دریافت عکس های چشم نواز در روز های بارانی

منبع: How To Geek

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 28 اسفند 1399 بروزرسانی: 28 اسفند 1399 گردآورنده: ojebavar.ir شناسه مطلب: 837

به "آیا برای عکاسی پرتره به لنز خاصی احتیاج دارید؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آیا برای عکاسی پرتره به لنز خاصی احتیاج دارید؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید