آیا حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی با شغل نو قطع میشود؟

به گزارش اوج باور، خبرنگاران-به لحاظ اجرای مقررات قانون کار؛ اشتغال به کار افراد بازنشسته سازمان تامین اجتماعی در واحد های بخش خصوصی منع قانونی ندارد

آیا حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی با شغل نو قطع میشود؟

اما قبلا سازمان تامین اجتماعی به استناد بند 15 ماده 2 قانون تامین اجتماعی اشتغال بکار مجدد بازنشستگان را ممنوع و در صورت اشتغال، حقوق بازنشستگان قطع و حق بیمه از کارفرما اخذ می شد.

به گزارش خبرنگاران، به لحاظ اجرای مقررات قانون کار؛ اشتغال به کار افراد بازنشسته سازمان تامین اجتماعی در واحد های بخش خصوصی منع قانونی ندارد و در صورت بکارگیری آنان در کارگاه های مشمول قانون کار، این قبیل کارگران همچون سایر کارگران شاغل در آن واحد از کلیه حقوق و مزایای قانون کار از جمله بن کارگری و افزایش های مزدی ناشی از مصوبات شورایعالی کار هم برخوردار خواهند شد.

قبلا سازمان تامین اجتماعی به استناد بند 15 ماده 2 قانون تامین اجتماعی اشتغال بکار مجدد بازنشستگان را ممنوع و در صورت اشتغال، حقوق بازنشستگان قطع و حق بیمه از کارفرما اخذ می شد.

این امر مورد اعتراض شدید بازنشستگان به دلیل عدم تکافوی حقوق بازنشستگی و یا تخصص شغلی آن ها نهاده شد و با شکایت به مراجع مختلف و بویژه دیوان عدالت اداری تظلم خواهی می کردند تا اینکه با شرایطی و با محدودیت هایی اشتغال بعضی از آن ها با در نظر گرفتن شرایط بعضی از آن ها با در نظر گرفتن شرایط زیر پذیرفته شد.

آراء وحدت رویه دیوان عدالت اداری به شماره های 90 و 1243 و بعلاوه بند ب ماده 65 قانون برنامه پنجم توسعه مالی مستند این استدلال می باشد.

اما نه عملکرد سازمان تامین اجتماعی مطابق فوق بود و نه خواست بازنشستگان تامین شد.

نکته بسیار مهم در مورد اشتغال بکار بازنشستگان تامین اجتماعی طبق رای عدالت اداری سازمان تامین اجتماعی دستورالعمل شماره 21106 مورخ 1388/8/6 را به توضیح زیر اعلام کرده است: با توجه به جلسه مورخ 1388/7/6 کمیته فنی ایجاد وحدت رویه و موارد مطرح شده در جلسه مذکور که به تایید نمایندگان معاونت فنی و عایدی سازمان تامین اجتماعی هم رسیده است. بدینوسیله دستوالعمل شماره 3 کمیته فنی ایجاد رویه توضیح زیر جهت اجراء ابلاغ می گردد. در مورد بازنشسته های مشمول تامین اجتماعی مقرر گردیدطبق رای دیوان عدالت اداری به شماره 1831 مورخ 1378/9/22 که به توضیح زیر می باشد عمل گردد و در صورتیکه شاغل بازنشسته به شغلی که قبل از بازنشستگی در آن محل به آن شغل اشتغال داشته اشتغال یابد مشمول حق بیمه و در سایر موارد غیر مشمول تلقی می گردد.

رای دیوان:

به استناد بند 15 ماده 2 قانون تامین اجتماعی بازنشستگی عبارت است ازعدم اشتغال بیمه شده به کار به سبب رسیدن به سن بازنشستگی مقرر در این قانون و با توجه به اینکه خق بازنشستگی برای کسی که بازنشسته می گردد یک امر مسلم و محرز است و اشتغال به کار نو برای تامین هزینه های زندگی و یا بهره رسانی از تخصص منافاتی با آن ندارد و مفاد فوق در مقام نفی یا اثبات اشتغال پس از بازنشستگی در کاری دیگر به منظور های یادشده نیست، بلکه فقط تعریف بازنشستگی نسبت به کاری است که شاغل بازنشسته قبل از بازنشستگی به آن اشتغال داشت.

ایلنا در ادامه نوشت: در هر حال سازمان تامین اجتماعی در این زمینه روش روشنی نداشته و سلیقه ای عمل می نماید و اغلب کارفرمایان هم این بکارگیری را مخفی و یا با پرداخت حق بیمه افشا نمی نمایند.

منبع: شفقنا اقتصادی
انتشار: 11 مرداد 1400 بروزرسانی: 11 مرداد 1400 گردآورنده: ojebavar.ir شناسه مطلب: 1077

به "آیا حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی با شغل نو قطع میشود؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آیا حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی با شغل نو قطع میشود؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید