افغانستان ناامن چالش بزرگ سیاست گذاران پاکستانی

به گزارش اوج باور، خبرنگاران: کارشناس پاکستانی بیان کرد که چین 46 میلیارد دلار را در پاکستان سرمایه گذاری می نماید در حالی که کشور افغانستان با تهدیدات امنیتی وخیم روبرو است و این مسئله برای سیاست گذاران پاکستانی در آینده چالش زا خواهد شد.

افغانستان ناامن چالش بزرگ سیاست گذاران پاکستانی

به گزارش دفتر منطقه ای خبرنگاران، رشید احمد خان کارشناس پاکستانی با توجه به جنگ داخلی افغانستان و نقش پاکستان گفت: مردم افغانستان سال گذشته میلادی با انتخاب اشرف غنی به عنوان رئیس جمهور کنونی امیدوار به تجربه امنیت در این کشور بودند.

به همین دلیل، اشرف غنی در گام نخست از کشورهای تاثیرگذار در افغانستان مانند پاکستان و عربستان ملاقات کرد.

رئیس جمهور افغانستان در عمل خلاف عملکرد حامد کرزی نشان داد که خواهان گشایش فصل جدیدی در روابط دهلی نو و اسلام آباد زیرا هردو کشور در امنیت افغانستان تاثیرگذار هستند.

به نظر می رسد که پاکستان نیز به همکاری با افغانستان تشویق شده و ملاقاتهای مقامات سطح عالی دولتی و نظامی دو کشور در چند ماه گذشته بی سابقه بوده است.

نواز شریف نخست وزیر، راحیل شریف رئیس ستاد ارتش، رضوان اختر رئیس سازمان اطلاعات ارتش و سایر مقامات عالی پاکستان برای بهبود روابط اسلام آباد و کابل به افغانستان سفر کردند و از طرف دیگر نیز علاوه بر اشرف غنی رئیس جمهور، ژنرال کریمی رئیس ستاد ارتش، حکمت خلیل کرزی معاون وزیر امور خارجه افغانستان نیز به اسلام آباد سفر کردند.

رئیس جمهور افغانستان درخواست آموزش نیروهای افغان را بیان کرد و نخست وزیر پاکستان نیز دستور تکمیل سریع جاده تورخم- جلال آباد را صادر کرد اما باوجود این اقدامات، روابط افغانستان و پاکستان در حال بهبود به نظر نمی رسد زیرا اتهامات علیه یکدیگر تا به امروز ادامه دارد.

یکی از دلائل مهم عدم پیشرفت در فرایند صلح افغانستان و افزایش حملات طالبان افغان علیه نیروی امنیتی، پایگاه های و سایر تاسیسات خارجی در این کشور است.

تشدید حملات طالبان، روابط اسلام آباد و کابل را تحت تاثیر قرار داده است زیرا افغان ها معتقدند که طالبان افغان از خاک پاکستان برای حملات داخل افغانستان استفاده می نمایند و بارها در خصوص فعالیت شبکه حقانی و شورای کویته به دولت پاکستان گوشزد نموده اند.

به طور نمونه پس از حمله طالبان در ماه فوریه سال گذشته میلادی در ولایت کنر نزدیک مرز پاکستان و کشته شدن 21 نظامی افغان، دولت کابل مدعی شد که عاملان این حمله جنگجویان خارجی به ویژه پاکستانی بوده است که پس از انجام این حملات به پاکستان بازگشته اند.

از سوی دیگر دولت پاکستان ضمن رد اظهارات مقامات افغان، از دولت کابل خواست که پایگاه های سازمان اطلاعات هند (راو) را در کشورش نابود کند که در حملات سراسر پاکستان به ویژه در ایالت بلوچستان نقش دارد.

علاوه بر این، پاکستان از افغانستان خواست تا ملا فضل الله رهبر تحریک طالبان این کشور را به دولت اسلام آباد تحویل دهد که از مدت ها قبل عملیات تروریستی را از خاک افغانستان در پاکستان سازماندهی می نماید.

مردم افغانستان بر این باورند که کلید صلح افغانستان در دست پاکستان است و اگر این کشور بخواهد، از قتل و عام مردم بی گناه در افغانستان جلوگیری می گردد.

با این حال، دولت کنونی افغانستان نیز مانند دولت سابق این کشور از پاکستان می خواهد تا طالبان افغان را برای مذاکره با دولت کابل ترغیب کند و در صورت عدم رضایت این گروه، دولت پاکستان علیه رهبری آن ها در خاک خودش اقداماتی انجام دهد.

کارشناسان می گویند که طالبان افغان در خصوص مذاکره با دولت کابل اختلافاتی دارد بنابراین اگر فرایند صلح بین طالبان و دولت کابل شروع نمی گردد و بهار جنگی این گروه نیز ادامه داشته باشد، روابط کابل- اسلام آباد و خود منافع امنیت ملی پاکستان در چه موقعیتی قرار خواهد گرفت؟

تعیین است که اگر حملات تروریستی در افغانستان ادامه یابد، تنش در روابط کابل- اسلام آباد بیش از پیش افزایش خواهد یافت زیرا پاکستان متهم به این حملات تروریستی در افغانستان خواهد شد و مردم این کشور که پیش از این نیز پاکستان را حامی و پایگاه امن طالبان افغان قرار داده است، بیش از پیش مخالف اسلام آباد خواهند شد.

از سوی دیگر، اقداماتی که طی چند ماه گذشته برای بهبود روابط کابل- اسلام آباد صورت گرفته اند، ضایع خواهد شد در حالی که جامعه جهانی از جمله چین نیز مخالف جنگ داخلی در افغانستان و خواهان صلح در این کشور است.

جامعه جهانی برای صلح در افغانستان، پاکستان را تحت فشار قرار خواهد داد و از سوی دیگر، چین که 46 میلیارد دلار در راهرو مالی پکن- اسلام آباد سرمایه گذاری نموده است؛ بر اساس توافقنامه باید در مناطق مرزی پاکستان با افغانستان نیز سرمایه گذاری کند که در نتیجه با مسائل امنیتی روبرو خواهد شد.

بنابراین تعیین است که در صورت ناامنی در افغانستان، امنیت سرمایه گذاری چین در پاکستان نیز به خطر خواهد افتاد و در نتیجه با توجه به شرایط وخیم امنیتی افغانستان، سیاست گذاران اسلام آباد نیز با چالش بزرگی روبرو خواهند شد. پس تنها راه مبارزه با چنین شرایطی، همکاری پاکستان و دیگر کشورهای همسایه برای برقراری امنیت در افغانستان است.

منبع: تسنیم
انتشار: 28 بهمن 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: ojebavar.ir شناسه مطلب: 68

به "افغانستان ناامن چالش بزرگ سیاست گذاران پاکستانی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "افغانستان ناامن چالش بزرگ سیاست گذاران پاکستانی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید