ایران با صعود 2 پله ای در جمع نوآوران دنیا نهاده شد

به گزارش اوج باور، بر اساس گزارش شاخص نوآوری بلومبرگ در سال 2019، ایران با صعود 2 پله ای در رتبه 47 نوآورترین کشورهای دنیا نهاده شد.

ایران با صعود 2 پله ای در جمع نوآوران دنیا نهاده شد

به گزارش خبرنگاران، شاخص نوآوری بلومبرگ در هفتمین سال، رتبه بندی خود از اقتصادهای نوآور دنیا را که در سال 2019 منتشر کرد و بر اساس آن ایران با 2 پله صعود نسبت به سال گذشته در رتبه 47 اقتصادهای نوآور دنیا نهاده شد. این رتبه بندی با در نظر دریافت مجموع 52.81 امتیاز ایران اجرا شده است که ایران را در صندلیی بالاتر از کشورهایی چون آرژانتین، هند، قطر، عربستان، مکزیک، قبرس و صربستان، قرار داد.

7 شاخص مد نظر در رتبه بندی و انتخاب نوآورترین ها

در رتبه بندی نوآورترین کشورهای دنیا توسط بلومبرگ هفت شاخص اصلی مورد آنالیز نهاده شده است. در این رتبه بندی به هر کشور با توجه به این شاخص ها امتیازی از 0 تا 100 ارائه می گردد. شدت تحقیق و توسعه، ارزش افزوده حاصل از بخش فراوری، بهره وری، شدت بهره گیری فناوری های پیشرفته، کارایی آموزش عالی، تمرکز پژوهشگران و فعالیت های مربوط به ثبت پتنت و حق اختراع از جمله شاخص هاست که بر اساس آنها آنالیز صورت می گیرد.

رتبه ایران در شاخص های تحقیق و توسعه: 60، ارزش افزوده بر فراوری: 48، بهره وری: 48، فناوری پیشرفته: 40، کارایی آموزش عالی: 23 و در شاخص تمرکز بر تحقیقات: 53 و حق ثبت اختراع: 13 عنوان شده است.

آمریکا 7 پله پایین تر از ایران در شاخص کارایی آموزش عالی

کره جنوبی که در 6 سال متوالی در صندلی نخست شاخص نوآوری بلومبرگ را از آن خود نموده است، در حوزه پتنت با کسب رتبه 20 از نظر این شاخص 7 پله پایین تر از ایران قرار گرفته است. همچنین آمریکا که صندلی 5 دنیا را از نظر شاخص کلی به دست آورده است، در رتبه کارایی آموزش عالی با کسب صندلی 43، 20 پله پایین تر از ایران جای گرفته است.

پرویز کرمی، مشاور معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری با اعلام موارد فوق، با اشاره به درخشش ایران در میان کشورهای دنیا رتبه های اول تا دهم را به این توضیح اعلام نمود: سال جاری نیز همچون سال گذشته، کره جنوبی با 87.38 امتیاز در صدر نهاده شد و آلمان، فنلاند، سوئیس، رژیم اشغالگر قدس، سنگاپور، سوئد، آمریکا، ژاپن و فرانسه به ترتیب در رده های دوم تا دهم نوآورترین کشورهای دنیا قرار دریافتد.

در بین کشورهای دنیا، رتبه نخست هر شاخص بدین گونه بوده است که شاخص ارزش افزوده بر فراوری مربوط به ایرلند، بهره وری مربوط به ایرلند، فناوری پیشرفته مربوط به آمریکا، تحقیق و توسعه مربوط به رژیم اشغالگر قدس، کارایی آموزش عالی مربوط به سنگاپور، تمرکز پژوهشگران مربوط به دانمارک و فعالیت های حق ثبت اختراع مربوط به آمریکا بوده است.

در این شاخص آلمان بزرگ ترین اقتصاد اروپا در صندلی دوم کشورهای نوآور دنیا ایستاده است. در شاخص بلومبرگ، آلمان در معیارهای فناوری های پیشرفته و شدت پژوهش که بسیاری از این فعالیت ها حول محور غول های صنعتی مانند فولکس واگن، بوش، و دایملر می چرخد، دارای ارزش افزوده است و نسبت به کره جنوبی فزونی دارد.

بر اساس اعلام روابط عمومی معاونت علمی، در بین کشورهایی که به تازگی در رتبه بندی بلومبرگ شرکت دارند تعدادی از اقتصادهای نوظهور مانند هند، مکزیک، ویتنام و عربستان سعودی نیز مشاهده می شوند.

جدول زیر مقایسه شرایط ایران با کشورهای منتخب را نشان می دهد:

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 24 بهمن 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: ojebavar.ir شناسه مطلب: 56

به "ایران با صعود 2 پله ای در جمع نوآوران دنیا نهاده شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ایران با صعود 2 پله ای در جمع نوآوران دنیا نهاده شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید