سفر به جام جهانی 2018 در روسیه، راهنمای شهر نیژنی نووگورود

به گزارش اوج باور، جام جهانی 2018 روسیه، بزرگترین رویداد فوتبالی روسیه، به میزبانی مسکو، سن پترزبورگ و نه شهر دیگر این کشور از جمله شهر زیبای نیژنی نووگورود برگزار خواهد شد. همسفر خبرنگاران در نیژنی نووگورود باشید.

سفر به جام جهانی 2018 در روسیه، راهنمای شهر نیژنی نووگورود

بیست و یکمین دوره جام دنیای فوتبال 2018، در کشور روسیه برگزار خواهد شد، یکی از بزرگ ترین رویدادهای دنیا که میلیون ها نفر از سراسر کره خاکی برای دیدن آن لحظه شماری می کنند. همیشه طرفداران فوتبال و نیز گردشگران، برای مشاهده رقابت تیم های موردعلاقه شان به کشور میزبان جام دنیای سفر می کنند.تاریخ برگزاری این مرنام نیز از تاریخ چهارده ژوئن 2018 تا پانزده جولای 2018 خواهد بود و شهرهای کالینینگراد (Kaliningrad)، قازان (Kazan)، مسکو، نیژنی نووگورود (Nizhny Novgorod)، روستوف نا دونو (Rostov-on-Don)، سن پترزبورگ ، سامارا (Samaraa)، سارانسک (Saransk)، سوچی (Sochi)، ولگوگراد (Volgograd) و یکاترینبورگ (Ekaterinburg) میزبان جام دنیای خواهند بود. در این مقاله، با راهنمای شهر نیژنی نووگورود همراه خبرنگارانیی ها خواهیم بود.

نگاهی به شهر | تاریحچه | حمل و نقل | مراکز خرید | دیدنی ها | هتل ها | رستوران ها | ورزشگاه

نگاهی به شهر نیژنی نووگورود

بعضی نیژنی نووگورود را مرکز سوم روسیه می دانستند، به هر روی امروزه، این شهر خیلی کمتر از مسکو یا سن پترزبورگ حال و هوای بین المللی دارد. با این حال، دیدن کرملین باستانی نیژنی نووگورود در کرانه رود ولگا و پیاده راه دل نشین و زیبایش به زحمت سفر می ارزند. این شهر، در میانه های سده نوزدهم، مرکز تجاری امپراتوری روسیه بود و صنعتش رونق فراوانی داشت. کرجی های بازرگانی در کرانه رود پهلو می گرفتند و دادوستد می کردند. این بازار شناور فریبا را هنوز هم می گردد در مناطقی همچون یارمارکا دید. اهمیت تجاری این شهر در سده نوزدهم چنان بود که می گفتند:

سن پترزبورگ سر روسیه است، مسکو قلبش و نیژنی نووگورود هم کیف پولش.

در دوره اتحاد جماهیر شوروی، نام این شهر را به پاس ماکسیم گورکی، نویسنده ای که در آن به دنیا آمده بود، گورکی گذاشته بودند. آن سال ها، نیژنی نووگورود پایگاه صنایع نظامی شوروی بود و به همین انگیزه حکومت کمونیستی به حضور خارجی ها در شهر روی خوش نشان نمی داد. اما در همیشه روی یک پاشنه نمی چرخد، حال نیژنی نووگورود باز هم درهایش را به روی گیتی باز کرده و قرار است، بعضی بازی های جام دنیای 2018 روسیه را در این شهر برگزار کنند.

در سال های اخیر، صنعت فن آوری اطلاعات روسیه هم در این شهر متمرکز شده است و صنایع مهندسی نیژنی نووگورود به روزهای اوج برگشته اند. نیژنی نووگورود در ساحل جنوبی رود ولگا قرار گرفته است. رود اکاهم از میان شهر می گذرد و آن را به دو منطقه شهر علیا در ساحل تپه ای سمت راست و شهر سفلی در ساحل سمت چپ تقسیم می کند. شهر علیا که در واقع بخش تاریخی و دیرین نیژنی نووگورود است شامل سه محله نیژگردسکی (بخش تاریخی مرکزی به علاوه منطقه ای در ساحل ولگا)، پریکسکی (در کنار رود اکا) و سوتسکی می گردد. شهر سفلی که بزرگ تر است و بافتی صنعتی دارد محله های کاناوینسکی، سرموسکی، آوتزاودسکی، مسکوسکی و لنینسکی را در خود جای داده است. کرملین این شهر را در کرانه شرقی اکا ساخته اند که به پاس مرتفع بودنش به ولگا هم مشرف است. کنار دیوار جنوبی کرملین، خیابان های بنیادین شهر را می بینید که از میدان مینینیای پژارسکگو منشعب می شوند. پیاده راه دل نشین بلشایا پکروسکایا هم از همین میدان به سمت جنوب می رود تا به میدان گرکگو برسد. ایستگاه های اتوبوس و قطار شهر را هم کنار یکدیگر در ساحل غربی رود اکا می بینید.

تاریحچه نیژنی نووگورود

نووگورود را دوک یوری دوم در سال 1221 ساخت و هنگامی که چند سال بعد، مغول ها به روسیه تاخت و تاز کردند، اینجا هم، بسان مسکو و تور، به علت نوپا و کم اهمیت بودن از شر مغول ها در امان ماند. اما شهر کم کم رشد کرد، قدرت گرفت و بالاخره در اواسط قرن چهاردهم میلادی مرکز استان سوز دال شد و حاکمان شهر که می خواستند نیژنی نووگورود را به رقیب مسکو تبدیل کنند، دژی سنگی و چند کلیسا در آن ساختند. باین حال، شهر در اواخر سده چهاردهم جزو محدوده دوک نشین بزرگ مسکو شد و شاهزاده های شهر هم برای زندگی به مسکو رفتند. با این که در سال 1408 تاتارها نیژنی نووگورود را آتش زدند، اما شهر دوباره جان گرفت و یکی از مراکز برجسته جنگی روس ها در برابر تاتارها شد. یک قرن بعد، کرملینی بزرگ در نیژنی نووگورود ساختند که آن قدر نیرومند بود که بتواند در برابر تاخت و تازهای مجدد تاتارها در 1520 و 1536 پایداری کند. وقتی بالاخره ساله ای جنگ و بدبختی تمام شدند، نیژنی نووگورود کمکم به کانون تجارت در روسیه تبدیل شد و استرگانفها که بزرگ ترین خاندان بازرگان روسیه بودند این شهر را مرکز فعالیت هایشان کردند. تاثیر استرگانفها بر نیژنی نووگورود چنان قوی بود که در قرن های نوزدهم و بیستم سبک معماری و شمایل نگاری ویژه ای به نام سبک استرگانف در شهر رایج شد. در میانه های قرن نوزدهم، نیژنی نووگورود دیگر مرکز تجاری امپراتوری روسیه شده بود و صنعتش حسابی رونق داشت.

در همه این سال ها، کرجی های تجاری در ساحل رود پهلو می گرفتند و تجارت می کردند. این بازار شناور مجذوب کننده را حال هم می گردد در مناطقی مثل یارمارکا دید. در دوره اتحاد جماهیر شوروی، نام این شهر را به احترام ماکسیم گورکی، نویسنده ای که در آن به دنیا آمده بود، گورکی گذاشته بودند. در آن سال ها، نیژنی نووگورود مرکز بسیاری از صنایع مرتبط با صنایع نظامی بود و به همین دلیل حکومت کمونیستی به حضور خارجی ها در شهر روی خوش نشان نمی داد و تا اواسط دهه 1970 به بهانه های امنیتی حتی به نقشه های نیژنی نووگورود هم اجازه چاپ نمی دادند. نیژنی نووگورود، یا گورکی آن روزها، برای چند دهه شهری منزوی بود و تا انجا که در دهه 1980 مخالفان سیاسی، چون آ ندری ساخارف فیزیکدان، را به این شهر تبعید می کردند. اما در همیشه روی یک پاشنه نمی چرخد و حال نیژنی نووگورود باز هم درهایش را به روی دنیا باز کرده و قرار است بعضی بازی های جام دنیای 2018 روسیه را در این شهر برگزار کنند. در سال های اخیر، صنعت فن آوری اطالعات روسیه هم در این شهر متمرکز شده است و صنایع مهندسی نیژنی نووگورود به روزهای اوج برگشته اند.

حمل و نقل و دسترسی

اگر گرفتار ترافیک نشوید، با تاکسی می توانید ظرف 30 تا 40 دقیقه از نافه شهر به فرودگاه بین المللی نیژنی نووگورود برسید که حدود 700 تا 1000 روبل خرج بر می دارد. اتوبوس های خطوط 11، 20، تی 29 و تی 46 هم شما را با حدود 20 روبل بین مرکز شهر و فرودگاه جابه جا می کنند. در نیژنی نووگورود، با هر وسیله نقلیه همگانی ای جز تا کسی که رفت و آمد کنید، باید حداکثر یک ایستگاه بعد از سوار شدن کرایه تان را بدهید. تقریباً همه ترامواها و اتوبوس های برقی و نیمی از اتوبوس ها و مینیبوسها یک متصدی بلیت دارند که می توانید بلیتتان را از او بخرید، اما اگر خبری از متصدی نبود باید پول کرایه را به راننده بدهید و البته بهتر است پول خرد همراهتان باشد. نیژنی نووگورود 2 خط مترو دارد که در ایستگاه مسکوسکایا با هم تلاقی می کنند. خط یک متروی شهر از بوروستنیک شروع می گردد و خط 2 هم از پارک کول توری. این دو خط از ساعت 15: 5 صبح تا نیمه شب فعال هستند و قیمت بلیت تک سفره مترو هم 16 روبل است. شبکه تراموای نیژنی نووگورود از 1896 تا کنون فعال است و 30 خط در سراسر شهر دارد. 25 خط اتوبوس برقی هم به اهالی شهر و گردشگران خدمات می دهند. نیژنی نووگورود حدود 80 خط اتوبوس دولتی و 80 خط مینی بوس خصوصی دارد. یادتان باشد که مینی بوس ها ایستگاه های خاصی ندارند، بنابراین برای سوار شدن به آنها باید دست تکان دهید و برای پیاده شدن هم دکمه بالای در را بزنید.

راه آهن گرکووسکایا (Gorkovskaya Railroad) حدود 5700 کیلومتر از خط آهن منطقه ولگای میانی (Middle Volga) را در بر می گیرد که 1200 کیلومتر آن در استان نیژنی نووگورود قرار گرفته است و ایستگاه مرکزی آن نیز در نیژنی نووگورود واقع شده است.

قطارهای متعددی میان نیژنی نووگورود و سایر شهرهای روسیه از جمله مسکو تردد می کنند. از دسامبر سال 2002، قطارهای سریع السیر (کمتر از 5 ساعت) برای جابجایی مسافران میان مسکو و نیژنی نووگورود راه اندازی شد. می توان از طریق خط آهن ترنس - سیبریه (Trans - siberian Railway) با قطارهایی که مستقیماً به شهرهایی در کوهستان اورال و منطقه سیبری و نیز به شهر پکن می رسند، از نیژنی نووگورود به سمت شرق رفت.

فرودگاه نیژنی نووگورود استریجینو (Strigino) دارای پروازهای مستقیم به شهرهای اصلی روسیه و نیز فرانکفورت در آلمان و ایروان در ارمنستان است. پایگاه هوایی سورموو Sormovo تشکیلات هوایی مهم برای هواپیماهای نظامی است و پایگاه هوایی پراودینسک (Pravdinsk) مخصوص هواپیماهای ردیاب (Interceptor Aircraft) در جریان جنگ سرد بوده است.

آب و هوای نیژنی نووگورود

نیژنی نووگورود آب و هوای مرطوب و قارهای دارد؛ آب و هوایی شبیه مسکو اما با زمستان هایی کمی سردتر. زمستان های شهر از اواخر نوامبر تا سرانجام مارس درازنا می کشند و معمول در این ماه ها نیژنی نووگورود پوشیده از برف است. میانگین دمای شهر هم از 19 درجه سانتی گراد در ژوئیه تا 9 درجه سانتی گراد زیر صفر در ژانویه نوسان دارد.

مراکز خرید نیژنی نووگورود

مگا

مرکز خرید اصلی شهر که در سال 2006 کارش را شروع کرده و در میان 160 مغازه اش نام چند برند دنیای را هم می بینید. مگا در حومه جنوبی شهر است؛ درست کنار جاده ای که به کازان می رود. اتوبوس های رایگانی هم از چند نقطه شهر شما را به این مرکز خرید می برند.

فنتاسیکا

مرکز خرید بزرگی در شماره 178 خیابان ردینف

الپی فشن گالری

تنها مرکز خرید مرکز شهر که در خیابان الکسیوسکایا فروشگاه شماره 6 10/1 قرار گرفته است.

رسپوبلیکا

مرکز خرید بزرگی درست روبه روی ایستگاه مسکوسکی، پارک فینیکس

دیدنی های نیژنی نووگورود

مجموعه کرملین

دیوارهای ستبر کرملین و یازده برجش را در قرن شانزدهم میادی ساخته اند. این استحکامات را گاهی در معرض نمایش عمومی قرار می دهند و بیشتر ساختمان های کرملین حال دفاتر دولتی هستند، اما کلیسای کوچک و قرن هفدهمی حضرت میکائیل (ساعت فعالیت: 9 صبح تا 2 ظهر) هنوز هم کلیسایی فعال است. پشت کلیسا، جایی نزدیک یادبود قهرمانان جنگ دنیای دوم، مشعلی را می بینید که قرن هاست خاموش نشده است و در شمال شرقی مجموعه هم موزه دولتی هنر نیژگردسکی را پیدا می کنید که قدیم ترها خانه فرماندار شهر بوده است.

از دیگر دیدنی های روسیه هم بخوانید:

موزه ساخارف

حکومت کمونیستی شوروی آندری ساخارف، فیزیکدان بزرگ مخالف دولت و برنده جایزه نوبل، را به نیژنی نووگورود تبعید کرده بود و موزه ساخارف هم داستان زندگی این شخصیت را روایت می کند. موزه را در آپارتمان محل زندگی ساخارف و همسرش ساخته اند و دیدنش خالی از لطف نیست.

موزه های گورکی

در شهری که خانه گورکی و زمانی همنامش بوده است، بدیهی است که موزهای هم باید برای گورکی وجود داشته باشد. در واقع در نیژنی نووگورود همه خانه هایی را که گورکی در آنها زندگی یاکار می کرده، به موزه تبدیل کرده اند، به هر روی کامل ترین گنجینه جایی است که محل زندگی گورکی در دهه سی سالگی بوده و حال نامش را موزه گورکی گذاشته اند. البته موزهای به نام خانه گورکی هم هست که این نویسنده روس ساله ای کود کیش را در آن گذرانده است. اگر شیفته گورکی هستید و این دو موزه برایتان کافی نیستند، می توانید سری هم به موزه ادبیات گورکی بزنید.

موزه معماری ولگای سفلی

این موزه روباز، گذشته از فضایی سرسبز و جنگلی، مجموعه ای از ساختمان های سنتی چوبی را هم در خود جای داده است. بهترین ساختمان این مجموعه کلیسای پکروسکایاست که عمرش به سال 1731 برمی گردد

کلیساها و صومعه های شهر

چشم انداز نیژنی نووگورود پر است از گنبدهای پیازی شکل و مناره های طالیی کلیساهایی که سرگذشت پرمایه شهر را به یاد می آورند. صومعه سده سیزدهمی بشارت، بالای خیابان چرینگوسکایا، قدیمی ترین کلیسای شهر است، اما باز نیست؛ صومعه قرن هفدهمیپچرسکی هم که به ولگا مشرف است، همین طور. ولی در عوض می توانید به کلیسای قرن هفدهمی صعود مریم در خیابان ایلینسکایا بروید و معماری بی نظیر این کلیسای چوبی را ببینید. کلیسای سبک باروک استرگانف ْ ْ یا تولد عیسی در خیابان رژدستونسکایا هم سنگتراشی های خیره کننده ای دارد. در ساحل غربی رود اکا، کلیسای باشکوهنوسکی را در خیابان استر لکا و کلیسای جامع بازار قدیمی منجی را هم در خیابانبتانکورا پیدا می کنید که درست پشت یارمارگا، تالر نمایشگاهی زیبای شهر در میدان لنینا، قرارگرفته اند.

صومعه ماکارف

روستای آرام ماکاروو در 60 کیلومتری شرق نیژنی نووگورود، در ساحل ولگا، قرار گرفته است و چشم انداز دیوارهای سنگی و گنبدهای کلیساهای صومعه ماکارف در این روستا خیره کننده است. صومعه و روستا را در سال 1453 ساخته، اما صومعه در دوران حکومت کمونیستی تعطیل شده بود. حال صومعه را بازسازی کرده اند و 4 کلیسای فعال دارد، هرچند تنها بیست راهبه در آن زندگی می کنند. روستای کم جمعیت و خلوت صومعه پر است از خانه های چوبی دهقانی و البته یک موزه هم در مدرسه اش دارد. اگر دوست دارید روستا و صومعه اش را ببینید، می توانید صبح با قایق از نیژنی نووگورود به روستا بیایید) 125 روبل، 3 ساعت و نیم راه(و شب هم با همان قایق ها به شهر برشد. البته بهتر است غذایتان را همراه بیاورید، چون رستورانی در روستا نیست.

هتل های نیژنی نووگورود

سه ستاره

  • هتل ایبیس نیژنی نووگورود
  • هتل مارینز پارک نیژنی نووگورود
  • هتل آزیموت نیژنی نووگورود
  • هتل اوکا نیژنی نووگورود
  • هتل نینو نیژنی نووگورود
  • هتل سیتی سووآ نیژنی نووگورود
  • هتل دیپلمات نیژنی نووگورود
  • هتل پاروس نیژنی نووگورود

چهار ستاره

  • هتل نیکیتین نیژنی نووگورود
  • هتل همپتون نیژنی نووگورود
  • هتل نیکولا هاوس نیژنی نووگورود

رستوران های نیژنی نووگورود

انگلیشامبسی Angliiskoe Posolstvo

رستورانی با حال و هوای غذاخوری های سنتی انگلستان با خوراک هایی گوناگون؛ از استیک و تخم مرغ صبحانه گرفته تارستبیف و پودینگ شام و ماهی و چیپس آخر شب.

سبک غذا: انگلیسی

نشانی: زوزدینکا، فروشگاه شماره 12

گرد گورکی

از چند رستوران یادگار دوران شوروی، گرد گورکی از همه شیک تر و جالب تر است. غذای اینجا هم عالی است و قیمتش هم مناسب است.

سبک غذا: روسی

نشانی: بلشایا پکروسکایا، فروشگاه شماره 3

میشل

کافه ای با قهوه های خوش عطر که انواع سوپ، ساندویچ و غذاهای ابداعی فرانسوی را هم در منوی آن پیدا می کنید.

  • سبک غذا: فرانسوی
  • نشانی: بلشایا پکروسکایا، فروشگاه شماره 6

باربچکا

غذاخوری سنتی گرجی با فضایی تاریک و ششلیک های عالی.

  • سبک غذا: گرجی
  • نشانی: بلشایا پکروسکایا، شماره 4

مکزیکن استادیز

رستورانی مکزیکی با انواع خوراک های تند لوبیا، بوری تو، فاهیتا وامپانادا که درست روبه روی کرملین قرار گرفته است.

  • سبک غذا: مکزیکی
  • نشانی: مینینای پژارسکگو، فروشگاه شماره 2

پتیتو پاپا

کافه تریایی ارزان و مشرف به رود

  • سبک غذا: سرپایی
  • نشانی: ورخنهولژسکایا

براد وی پیتزا

ایستگاهی عالی برای ته بندی آخر شب

  • سبک غذا: فست فود
  • نشانی: بلشایا پکروسکایا، فروشگاه شماره 41

ورزش در نیژنی نووگورود

ورزش در شهر نیژنی نووگورود طرفداران زیادی دارد. این شهر در فوتبال با تیم اف. سی ولگا (FC Volga) شتاخته شده است که در لیگ باشگاه های حرفه ای روسیه بازی می کند. از دیگر تیم های فونبال نیژنی نووگورود، اف. سی لوکوموتیو نیژنی نووگورود FC Lokomotiv است که در لیگ برتر روسیه (Russian Premier League) و جام اینترتوتو (Intertoto Cup) بازی کرده ولی در سال 2006 از رده تیم های مطرح خارج شد. تیم هاکی روی یخ تورپدو (Torpedo) در لیگ بین المللی هاکی اروپا - آسیا (KHL) بازی می کند. تیم کریکت این شهر، اچ. سی استارت (HC Start) است. تیم بندی (نوعی هاکی روی یخ روسی) نیژنی نووگورود در بالاترین رده بندی از لیگ چوگان روسیه قرار گرفته است که در سال 2002 در مقابل تیم ودنیک (Vodnik) به فینال مسابقات دست یافت. هر دو مسابقه به علت هوای گرم، در شهر آرکانجلسک (Arkhangelesk، که شهری در شمال شرقی روسیه است) برگزار شد. پس از آن زمینی مصنوعی در شهر ساخته شد تا در تمام ایام امکان ورزش های روی یخ را فراهم باشد.

ورزشگاه نیژنی نووگورود

ظرفیت : 45000 نفر هنگام برگزاری جام دنیای

هزینه ساخت : 15 میلیارد روبل (معادل 1000 میلیارد تومان)

تاریخ افتتاح : 2016

از یاد نبرید...

  • یادتان باشد که ایستگاه قطار شهر هنوز نام قدیمی ایستگاه گورکی مسکوسکی را حفظ است و در بیشتر جدول های برنامه حرکت هم نامش را گورکی می نویسند. بنابراین، اگر بلیتی به مقصد نیژنی نووگورود خریدید و نام ایستگاه گورکی را روی آن دیدید گیج نشوید.
  • در نیژنی نووگورود، با هر وسیله نقلیه همگانی ای جز تاکسی که رفت و آمد کنید، باید حداکثر یک ایستگاه پس از سوارشدن کرایه تان را بدهید. کمابیش همه ترامواها و گذربرهای برقی و نیمی از اتوبوس ها و مینیبوسها یک متصدی بلیت دارند که می توانید بلیتتان را از او بخرید، اما اگر خبری از متصدی نبود باید پول کرایه را به راننده بدهید و البته بهتر است پول خرد همراهتان باشد.
  • یادتان باشد که مینی بوس ها ایستگاه های خاصی ندارند، بنابراین برای سوارشدن به آنها باید دست تکان دهید و برای پیاده شدن هم دکمه بالای در را بزنید.
  • اگر گرفتار ترافیک نشوید، با تا کسی ظرف 30 تا 40 دقیقه از مرکز شهر به فرودگاه می رسید که نزدیک به 700 تا 1000 روبل خرج بر می دارد. اتوبوس های خطوط اتوبوس های خطوط 11، 20، تی 29 و تی 46 هم شما را با حدود 20 روبل بین مرکز شهر و فرودگاه جابه جا می کنند.
منبع: کجارو / russiatrek.org / tripadvisor.com / journeymart.com / expresstorussia.com
انتشار: 23 بهمن 1400 بروزرسانی: 23 بهمن 1400 گردآورنده: ojebavar.ir شناسه مطلب: 1290

به "سفر به جام جهانی 2018 در روسیه، راهنمای شهر نیژنی نووگورود" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سفر به جام جهانی 2018 در روسیه، راهنمای شهر نیژنی نووگورود"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید