با 3 نمونه از شاهکارهای معماری دنیا آشنا شوید

به گزارش اوج باور، در دنیای امروز ساخت و سازهای عظیمی بطور روزانه در اقصی نقاط دنیا انجام می شود که با کمی تأمل می توان به شگفتی های نهفته در آنها پی برد. پشت این شاهکارهای معماری افکار و عقاید بسیاری قرار گرفته است که سبب تبدیل شدن آنها به مکان هایی برای جذب حداکثری گردشگران می شود. با هم 3 مورد از این شاهکارها را آنالیز خواهیم کرد.

با 3 نمونه از شاهکارهای معماری دنیا آشنا شوید

جهت دریافت خدمات نقاشی کاری با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. هر گونه خدمات رنگ آمیزی با تکنیک های مدرن پتینه کاری را به ما بسپارید.

تالار شهر لندن

تالار شهر یا (city hall) مکانی است برای کلیه امور اجتماعی شهر. این تالار در درجه نخست فضای استقرار انجمن ها و شوراهای شهر و سپس مرکزی برای گردهم آیی های عمومی و ارتباط و تعامل میان مردم در عرصه مسائل شهری است. نقش این فضا در دنیا گرد¬هم¬آوری شهفرایندان و ترغیب آنها برای مشارکت در امور شهری است. تالار شهر متعلق به همه مردم شهر است و نماد معمارانه¬ای از دموکراسی است.

این طرح در جنوب رود تایمز واقع شده ¬است. نورمن فاستر به همراه تیمی گسترده از مهندسین، سازه تخم مرغی شکلی طراحی کرد که شهرداری و شورای شهر لندن را در خود جای داده اند. ساخت این پروژه از سال 2000 آغاز شد و تا سال 2002 ادامه یافت. از زمان آغاز این پروژه آشکار بود که تیم طراحی و ساکنان آینده آن بر آنند تا ساختمانی پدید آورند که مثالی برای یک ساختمان با مصرف پایین انرژی باشد. مصرف انرژی در این بنا تا 75 درصد نسبت به ساختمان های مشابه کمتر است.

پوسته شفاف و شیشه ای ساختمان نماد شفافیت دولت است. مردم می توانند در داخل ساختمان حرکت نمایند از قسمت های تفریحی آن استفاده نمایند در رمپ 500 متری آن حرکت نمایند و نمایندگان خود را در حال کار ببینند.در ضمنً مایل بودن نمای سازه به سمت جنوب درحالی که برخی از طبقات انگار از روی هم لغزیده و جابجا شده اند در این کاهش سطح برخورد با اشعه خورشید موثر است.در بخش دوم توافق با کارفرمای دولتی، فاستر محافظه کاری سنتی ارگان های دولتی و سیاستمداران انگلیسی را به چالش طلبید و با طراحی یک رمپ معلق که از طبقه هشتم و از گنبد تخم مرغی عظیم ساختمان به پائین لغزیده و دسترسی راحت و آسان مراجعان به اعضای شورای شهر مستقر در طبقه هشتم را تسهیل می نماید. در سالن زیبای جلسات، چشم انداز شاقتصادی از ورای شیشه هایی مخصوص با مقطع سفید و آبی رنگ (مقطع شیشه های معمولی سبزرنگ است) نوری زلال، طبیعی و ملایم، درست مثل نقاشی های ورمیر را به درون تالار پاشیده است.

آسمانخراش استیلی نیویورک

برج گری نیویورک بلندترین آسمانخراش مسکونی در قاره آمریکا است. آسمان خراش مسکونی جدید نیویورک که با ارتفاع 264 متر بلندترین برج مسکونی در قاره آمریکا بشمار میرود، سبک و جلوه تازه ای به جنوب منهتن مرکز شهر نیویورک بخشیده است.آسمان خراش مسکونی فرانک گری، که توسط فرانک اُوِن گری، یکی از برجسته ترین معماران معاصر طراحی شده، چشم انداز تازه و نماد چشمگیری در جنوب منهتن مرکز شهر نیویورک ایجاد نموده است.

آسمان خراش مسکونی 76 طبقه گری با ارتفاع 264 متر، بعنوان بلندترین برج مسکونی، و در عین حال یکی از گرانترین آپارتمانهای مسکونی در قاره آمریکا، بشمار میرود. کلیفورد فین، بازاریاب ساختمان میگوید کرایه آپارتمانهای طبقه آخر این ساختمان ماهانه بالغ بر 65 هزار دلار، و کرایه آپارتمانها در سایر طبقات بین 3 تا 12 هزار دلار است و کمبود مستأجر هم وجود ندارد.

فین گفت که مستأجران تنها آمریکاییان نیستند بلکه بسیاری از خارجیان، حتی دانشجویان خارجی و تعدای از اعضای خانواده های سلطنتی نیز آپارتمان های برج گری را اجاره نموده اند. فین اضافه نمود که آقای گری داخل آپارتمانها، مراکز ورزشی، تفریحی و بازیهای مختلف از جمله زمین بازی گلف را نیز طراحی نموده است.

گری در طراحی این برج از کار لورنزو برنینی هنرمند و آرشیتکت معروف قرن 17 ایتالیا الهام گرفته، و در عین حال سبک پنجره های برجسته قدیمی را در این برج دوباره احیا نموده است. فرانک گری میگوید پنجره های سراسری برجسته که مانند بالکونی از سطح ساختمان بیرون آمده، بویژه به ساکنان طبقات از 40 به بالا یک امتیاز ویژه میدهد تا حدود نیم متر از سطح ساختمان خارج شده و با وسعت و بعد بیشتری از مناظر شهر لذت ببرند، که در نیویورک بی نظیر است.در طبقه آخر برج گری سه آپارتمان ساخته شده که از داخل آنها براحتی مجسمه آزادی، برج جدید مرکز اقتصادی، ساختمان امپایر استیت، و پلهای تاریخی و معروف شهر نیویورک دیده میشوند.

پل میلائو : بلندترین پل دنیا

شاید روزگاری فرانسوی ها گمان نمی کردند که بتوانند بنایی بلند تر از برج ایفل بسازند.اما در آستانه سال 2005 میلادی پلی بر روی دره و رودخانه تارن (واقع در جنوب فرانسه) افتتاح شد که ارتفاع یکی از پایه های آن (که بلند ترین پایه پل نیز می باشد)343 متر، یعنی کمی بیشتر (19 متر) از ارتفاع برج ایفل است.این پل که میلائو نام دارد در حال حاضر بلندترین و مرتفع ترین پل دنیا است (و شاید هم تا سالهای متمادی پس از این تاریخ).

در سال 1993 میلادی در یک مناقصه شرکت نماینده های زیادی از جمله هفت مشاور معماری و هشت مشاور سازه با سوابق راه و پل حضورداشتند که شرکت foster&partners (فاستر و همکاران) برنده اولیه مناقصه شد.معمار و طراح این پل یک مهندس بریتانیایی بنام نورمن فوستر و مجری طرح شرکت مهندسی ایفاژ (شرکت سازنده برج ایفل) می باشند .طرح برنده فاستر شامل یک پل بتنی با هفت دکل بتنی بود که بلندترین آن 245 متر ارتفاع داشت.در سال 1995 دومین مشورت با حضور دوازده مشاور انجام پذیرفت و پس از یک سال درنهم جولای 1996 هیئتی متشکل از مدیران منطقه تصمیم به ارجاع کار به مشاور فاستر وهمکاران گرفتند.انتخاب پیمانکار ، هماهنگی ها ، تخصیص اعتبار و آغاز پروژه تا هشتم اکتبر 2001 طول کشید

ارتفاع این پل از کف دره تارن به 270 متر می رسد و حدود 50/2 کیلومتر طول دارد و برای ساخت آن بیش از 36000 تن فولاد بکار رفته و همچنین طول اجزاء نوارنگهدارنده آن (کابلهای حمایت نماینده) حدود 1000 کیلومتر است.

به طور متوسط روزانه 28000 دستگاه خودرو از روی پل تردد می نمایند که در نوع خود رقم قابل توجهی محسوب می شود.دو هدف عمده از ساخت این پل یکی کاهش بار ترافیک منطقه (بخصوص در فصل تعطیلات تابستان) و دیگری گشایش یک راه ارتباطی آسان میان شمال اروپا و جنوب آن (بویژه کشورهای فرانسه و اسپانیا) می باشد.لازم به شرح است که تا پیش از سال 2005 که این پل توسط ژاک شیراک (رئیس جمهور وقت فرانسه)افتتاح شد، مقام بلندترین پل دنیا از آن پل گلدن گیت سانفرانسیسکو بود(پلی که بر روی خلیج سانفرانسیسکو واقع در کالیفرنیایی آمریکا احداث شده است).

این شاهکار مهندسی با 2460 متر طول که از برج ایفل هم بلندتر است(245 متر ارتفاع) با گامهای بلند دره زیبای تارن در مرکز فرانسه را پشت سر می گذارد.

میلائو یکی از بزرگترین مراکز گردشگری و ورزشی در مرکز و جنوب فرانسه است.این شهر 31000 نفری با 169 کیلومتر مربع وسعت با ارتفاع 550 متر از سطح دریا برسر راه اصلی (A75) بین شمال فرانسه و سواحل مدیترانه در گلو گاه Noforios واقع شده است.

شهر میلائو در گذشته به دلیل دستکشها و پوستینهای پشمی اش در فرانسه شهرت داشت.اما در حال حاضر به دلیل وجود بلندترین پل بتنی دنیا در این منطقه در دنیا شهرت دارد.

مشخصات پل:

طول : 2460 متر

ارتفاع بلندترین نقطه : 342 متر

عرض : 32 متر

عمق جاده :2/4 متر

طراحی : کابلی مانند

این پل دارای 3 رکورد دنیای است:

1.بالاترین ارتفاع پایه پل:پایه دوم پل با ارتفاع 96/244 متر و پایه سوم آن با ارتفاع 05/221 متر به ترتیب رکورد داران مرتفع ترین پایه های پل در دنیا به شمار می فرایند.رکورد دار قبلی پل راه آهن Kochertal با ارتفاع 181 متر بود که واقع در آلمان است.

2.بالاترین جاده پل در دنیا:جاده در ارتفاع 270 متری واقع شده است و این مقدار تقریبا دوبرابر رکورد قبلی است.

3.بلندترین برج پل در دنیا:که این برج بر پایه دوم افراشته شده و ارتفاع آن 343 متر است.

منبع: الی گشت
انتشار: 13 اسفند 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: ojebavar.ir شناسه مطلب: 108

به "با 3 نمونه از شاهکارهای معماری دنیا آشنا شوید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "با 3 نمونه از شاهکارهای معماری دنیا آشنا شوید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید