بهبود آرتروز زانو با روغن سیاه دانه

به گزارش اوج باور، آخرین یافته های محققان پژوهشکده گیاهان دارویی حاکی از این است که مکمل روغن سیاه دانه به صورت خوراکی موجب کاهش درد در بیماران مبتلا به آرتروز زانو می گردد.

بهبود آرتروز زانو با روغن سیاه دانه

به گزارش خبرنگاران، طرح ارزیابی شاخص های بهبود آرتروز با تجویز روغن سیاه دانه خوراکی به بیماران مبتلا به آرتروز زانو یک کارآزمایی بالینی تصادفی شده دوسوکور است که به وسیله پژوهشگران پژوهشکده گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی اجرا شده است.

دکتر حسین فلاح حسینی عضو هیات علمی گروه فارماکولوژی و طب کاربردی پژوهشکده گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی و مسئول این طرح گفت:آرتروز شایع ترین بیماری مزمن ناتوان کننده و تحلیل برنده مفاصل است که با درد و تخریب غضروف مفاصل معین می گردد.

وی در ادامه اضافه نمود: این بیماری معمول ترین شکل آرتریت بوده و غالبا افراد سالمند را تحت تاثیر قرار می دهد و در مراحل پیشرفته، واکنش التهابی در غشای سینوویال غضروف بروز می نماید.

دکتر فلاح حسنی ادامه داد: آرتروز منجر به درد شدید، تورم، تغییرشکل و اختلال درحرکت مفاصل می گردد و درمان آن شامل کنترل درد برای بهبود عملکرد و کیفیت زندگی، ترکیبی از مداخلات غیر دارویی، عوامل دارویی یا در صورت عدم بهبودی، جراحی است.

عضو هیات علمی پژوهشکده گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی اعلام نمود: آمارها حاکی از آن است که شیوع این بیماری درکشورهای غربی در افراد 64-45 ساله 30درصد و در افراد مسن تر از 65 سال 68درصد است و گزارشات سازمان جهانی بهداشت (WHO) نیز شیوع بالای آن را تایید می نماید. درد و ناتوانی حاصل از آرتروز ، عوارض اجتماعی، مالی و هزینه های بالای درمانی و شیوع بالای آن در افراد سالمند سبب توجه محققان پژوهشکده گیاهان دارویی به تحقیق بیشتر در خصوص جنبه های درمانی آن بوده است.

به گفته این پژوهشگر استفاده از ترکیبات ضد التهاب نظیر روغن سیاه دانه احتمالا بتواند در کاهش درد و التهاب آرتروز موثر باشد. گزارشات حاکی از آن است که ترکیبات دانه این گیاه قادر است عوامل التهاب زا نظیر پروستاگلاندین ها، فاکتور نکروز تومور آلفا (TNF-α) و اینترلوکین1(IL-1) را مهار کند و بعلاوه گزارش شده است که روغن سیاه دانه فراوری NO و PGE2 را در غضروف های استئوآرتریتی در مدل حیوانی کاهش داده است.

وی در خاتمه تاکید نمود: با توجه به اهمیت پزشکی آرتروز و عوارض و ناتوانی ناشی از آن و گزارش های متفاوتی که در زمینه فراوانی و عوامل خطرساز آن وجود دارد و بعلاوه با توجه به این که مصرف داروهای ضدالتهاب غیراستروئیدی برای کاهش التهاب در بیماران دارای آرتروز می تواند عوارضی را در پی داشته باشد، این مطالعه با هدف آنالیز اثر مکمل روغن سیاه دانه به صورت خوراکی، بر بهبود درد در بیماران مبتلا به آرتروز زانو طراحی و انجام شد و نتایج آنالیز نشان داد که مصرف خوراکی روغن سیاه دانه، بدون عوارض جانبی، درد و سفتی مفصل و فعالیت بدنی بیماران مبتلا به آرتروز زانو را کاهش داده است.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 19 دی 1400 بروزرسانی: 19 دی 1400 گردآورنده: ojebavar.ir شناسه مطلب: 1253

به "بهبود آرتروز زانو با روغن سیاه دانه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بهبود آرتروز زانو با روغن سیاه دانه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید