تاثیرات لایحه مدیریت تعارض منافع در مبارزه با فساد چیست؟

به گزارش اوج باور، یک کارشناس مسائل حقوقی به تشریح تاثیرات لایحه مدیریت تعارض منافع در انجام وظایف قانونی و ارائه خدمات عمومی در مبارزه با فساد پرداخت.

تاثیرات لایحه مدیریت تعارض منافع در مبارزه با فساد چیست؟

سید محمد صادق آل محمد در گفت وگو با خبرنگاران درباره لایحه مدیریت تعارض منافع در انجام وظایف قانونی و ارائه خدمات عمومی گفت: این لایحه فراهم آوردن راهکاری برای مبارزه با مفاسد اداری، مالی، قضایی و شبه قضایی است.

وی اضافه نمود: در این لایحه به تعارض منافع خصوصی و عمومی حساسیت بیشتری نشان داده شده است زیرا مقامات و مسئولین مملکتی در بعضی موارد بین اهداف و منافع عمومی مملکتی و منافع خصوصی خود با تعارض منافع روبرو می شوند؛ از جمله ممکن است گاها بین مقامات قضایی و کارکنان دستگاه قضا و داوران طرفین اختلاف، تعارض منافع پیش آید؛ در چنین وضعیتی رعایت اصل بی طرفی توسط قضات و داوران در مراجع قضایی و شبه قضایی و نیز نهاد داوری کاملاً ضروری و حتمی است.

این حقوقدان ادامه داد: اصل استقلال و مستقل بودن نهادهای قضایی و داوری و حتی نهادهای اداری مملکتی اقتضا دارد که چنانچه قاضی و داور و یا هر مقام اداری تصمیم گیرنده در رعایت بی طرفی یا استقلال خود شک و تردید داشته باشد؛ در این موارد قطعاً باید از قضاوت و داوری و تصمیم گیری امتناع و خودداری نماید تا شبهه اختلاف منافع پیش نیاید.

آل محمد ادامه داد: هرگاه قاضی و داور و یا هر مقام تصمیم گیرنده دیگر اداری، دارای تصمیم در موضوع بوده باشد؛ به دلیل رعایت بی طرفی و اصل استقلال بهتر است که از هرگونه اظهار نظر جدید خودداری کند.

وی تاکید نمود: در لایحه مدیریت تعارض منافع تدابیری اندیشیده شده است که در مواقع تعارض بین منفعت شخصی مشمولان قانون در مقام انجام وظایف یا اعمال اختیارات قانونی آنان با منافع عمومی مدیریت و نظارت موثری اعمال گردد و جلوی احیاناً فساد اداری و مالی و وظایفی از این طریق گرفته گردد.

آل محمد با تاکید براینکه آنالیز مبارزه با تعارض منافع یکی از مهم ترین عوامل بروز فساد در نظام مملکت است گفت: باید راه های جدیدی برای مبارزه با آن تدارک داده گردد؛ به خصوص با رانت خواری که موجب تبعیض غیر عادلانه نسبت به احاد جامعه می گردد به شدت مبارزه گردد.

این وکیل دادگستری گفت: مقامات مملکتی باید وظایف قانونی اداری، سیاسی، مالی و قضایی خود را کاملاً در چارچوب قانون و با رعایت اصل بی طرفی و بدون جانبداری انجام دهند و هرگز به خود اجازه ندهند که منافع شخصی خود و خویشاوندان آنان در تصمیمات اداری و قضایی و هر نوع تصمیم اداری دیگری موثر باشد و چنانچه که اصل بی طرفی و استقلال در تصمیم گیری رعایت نگردد، در حدود قوانین موضوعه مملکتی با مسئولی که تخطی و تخلف نموده برخورد جدی به عمل آید. اگر برخورد جدی با متخلفین گردد بدون شک اعتماد عمومی جلب خواهد شد و دموکراسی محقق می گردد و فساد ناشی از تعارض منافع کاهش خواهد یافت.

وی در خاتمه گفت: باید قبول کنیم که قوانین مربوط به مدیریت تعارض منافع در مبارزه با فساد از هر نوع در کشور بسیار موثر و مفید است و موجب شفافیت امور و کنترل مقاماتی خواهد بود که منافع شخصی را بر منافع عمومی ترجیح می دهند؛ لذا باید سعی جدی به عمل آید که لایحه مدیریت تعارض منافع تقدیمی به مجلس شورای اسلامی، از هر حیث و جهات مختلف تکمیل و تصویب و به مرحله اجرا درآید تا طریق موثری برای مبارزه با فساد از هر نوع باشد.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 5 بهمن 1399 بروزرسانی: 5 بهمن 1399 گردآورنده: ojebavar.ir شناسه مطلب: 732

به "تاثیرات لایحه مدیریت تعارض منافع در مبارزه با فساد چیست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تاثیرات لایحه مدیریت تعارض منافع در مبارزه با فساد چیست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید