تعطیلی های تازه درخواست وزارت نیرو بود؟

به گزارش اوج باور، صبح امروز شایعه تعطیلی سراسری به علت درخواست وزارت نیرو در فضای مجازی دست به دست می شد؛ اما نتایج پیگیری ها حاکی است که روند تامین برق سراسری بدون مشکل در حال اجرا بوده و هیچ درخواستی از وزارت نیرو مبنی بر تعطیلی به هیات دولت ارسال نشده است.

تعطیلی های تازه درخواست وزارت نیرو بود؟

به گزارش خبرنگاران، هفته گذشته بود که یک پایگاه خبری با انتشار خبر پیش بینی سامانه های دنیای هواشناسی از رسیدن شاخص اشعه ایکس در ایران به حد بسیار زیاد اطلاع داد.

مطابق پیش بینی ها دمای هوا برای هفته جاری افزایش قابل ملاحظه ای را تجربه نموده و در بعضی از استان ها به بیشترین اندازه تاریخی خود رسیده است.

باتوجه به افزایش سه برابری مراجعه مردم به مراکز درمانی ناشی از گرمازدگی، بسیاری از نمایندگان مجلس شورای اسلامی، از جمله نماینده اهواز، تهران و زاهدان در کنار اعضای کمیسیون بهداشت مجلس خواهان ورود دولت و تعطیلی به علت گرمای هوا شدند.

مطالبه شکل گرفته در این حوزه و بعلاوه روند افزایشی گرمازدگی مردم در کشور، سبب شد وزیر بهداشت روز گذشته از درخواست این وزارتخانه برای تعطیلی انتها هفته به علت گرمای زیاد و تابش اشعه ایکس خبر دهد.

صبح امروز، سخنگوی دولت از موافقت هیات دولت با درخواست وزارت بهداشت برای تعطیلی اطلاع داد و مطرح نمود: همه فعالیت های بخش خصوصی و دولتی به علت گرمای بی سابقه تعطیل می گردد.

وزارت نیرو هم در گزارشی آورده است: بر اساس گزارش های هواشناسی میانه افزایش دمای هوای دنیا در سال های اخیر در 120 هزار سال گذشته بی سابقه بوده و همسو با این روند دنیای، دمای هوا در بسیاری از کشورهای حاشیه خلیج فارس و منطقه ها جنوبی ایران نیز به بیش از 50 درجه سانتی گراد رسیده است.

چندی پیش آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد ضمن اشاره به پیامدهای ویرانگر افزایش بی سابقه دما اظهار داشت که در ماه جولای امسال گرم ترین دوره سه هفته ای طول تاریخ به ثبت رسید.

وی در همین زمینه مطرح نمود: دوران گرمایش زمین به انتها رسیده است و اکنون دیگر شاهد فرارسیدن دوران به جوش آمدن دنیا هستیم.

خبرگزاری رویترز نیز در گزارشی که با موضوع گرمای بی سابقه دنیا در امسال منتشر شد، مطرح نمود که روند روبه افزایش گرمای دنیای برای بسیاری از کشورهای اروپایی مسائل فراوانی ایجاد نموده است که از جمله این مسائل می توان به خشکسالی و آتش سوزی در منطقه ها جنگلی اشاره نمود.

داده های هواشناسی نشان می دهد در تابستان امسال میانه دمای کشورمان نیز نسبت به میانگین بلندمدت تا 2 درجه افزایش داشته و به طور تعیین دمای حداکثر تیرماه نسبت به میانگین بلندمدت در نواحی مرکزی کشور 1.5 تا 2.5 درجه افزایش یافته است.

دراین بین منطقه ها شمالی استان های کرمان، فارس و سیستان و بلوچستان و همه منطقه ها استان های خراسان رضوی، خراسان جنوبی، یزد و ایلام و نیز بخش هایی از استان های اصفهان، سمنان، خوزستان، چهارمحال وبختیاری، خراسان شمالی و آذربایجان غربی با بیشترین افزایش دما نسبت به میانگین بلندمدت روبه رو شده اند.

به عنوان نمونه، دمای بیشینه استان یزد در امسال نسبت به میانگین بلندمدت 1.8 درجه، دمای بیشینه استان خراسان جنوبی نسبت به میانگین بلندمدت 1.6 درجه و دمای بیشینه استان ایلام نیز 1.5 درجه افزایش یافته است.

بعلاوه در حال حاضر بسیاری از شهرهای جنوبی کشور دمای بالای 50 درجه سانتی گراد را تجربه می نمایند و دمای هوا در کلان شهر تهران نیز به بیش از 40 درجه رسیده است. وضعیتی که به افزایش شدید دمای هوا در امسال نسبت به میانگین بلندمدت منجر شده و آنالیز ها نشان می دهد در ازای هر یک درجه افزایش دما، اندازه مصرف برق کشور تا یک هزار و 800 مگاوات افزایش پیدا داشته است. اتفاقی که در کل سبب شد تا حداکثر تقاضای مصرف برق کشور با افزایش 13درصدی نسبت به سال گذشته به مرز 73 هزار مگاوات برسد.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 10 مرداد 1402 بروزرسانی: 10 مرداد 1402 گردآورنده: ojebavar.ir شناسه مطلب: 1610

به "تعطیلی های تازه درخواست وزارت نیرو بود؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تعطیلی های تازه درخواست وزارت نیرو بود؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید