تلخ و شیرین های شطرنج ایران در سال 1398

به گزارش اوج باور، سال 98 برای شطرنج ایران سال بسیار خاصی بود و این رشته تلاطم های بسیاری را تجربه کرد.

تلخ و شیرین های شطرنج ایران در سال 1398

به گزارش خبرنگاران، سال 1398 برای شطرنج ایران سالی خاص بود. سالی که نابغه شطرنج ایران پیروز شد اولین مقام سوپر استاد عظیمی را کسب کند و بعد از آن تصمیم به مهاجرت گرفت. البته دیگر شطرنج بازان ایران مانند سارا خادم الشریعه و پرهام مقصودلو در این سال فعالیت های زیادی داشتند.

انتها هفدهمین دوره لیگ برتر شطرنج با قهرمانی تیم سایپا

شطرنج ایران فروردین ماه را با انتها هفدهمین دوره لیگ برتر شطرنج آغاز کرد. در انتها این رقابت ها تیم سایپای تهران توانست عنوان قهرمانی را به خود اختصاص دهد.

صعود 20 پله ای فیروزجا در رده بندی فدراسیون جهانی

اردیبهشت ماه سال98 علیرضا فیروجا پیروز شد در رده بندی فدراسیون جهانی 20 پله صعود کند. او با ریتنیگ 2682 و با 20 پله صعود در رده پنجاه و ششم جهان نهاده شد. این شطرنج باز سخت کوشش می کرد و هدفی نداشت به جز رسیدن به اولین سوپر استاد عظیمی ایران. همچنین پرهام مقصودلو با 2671 واحد ریتینگ و با یک پله صعود در رده 76 نهاده شد. این دو شطرنج باز برای رسیدن به سوپر استاد عظیمی در رقابت بودند.

البته ساراخادم الشریعه بانوی شطرنج باز ایران در این ماه درگیر مسابقات چین بود.

مسابقات شطرنج آسیا و کسب سهمیه جام جهانی توسط ملی پوشان شطرنج ایران

رقابت های شطرنج قهرمانی آسیا در 9 دور در خرداد 98 به میزبانی چین برگزار گردید. در این مسابقات در بخش آزاد 74 شطرنج باز و در بخش بانوان 36 شطرنج باز حضور داشتند. ایران در این رقابت ها 4 نماینده در بخش آزاد و بانوان داشت. در انتها 5 شطرنج باز می توانستند جواز جام جهانی را کسب نمایند. علیرضا فیروزجا با ششمی در آسیا سهمیه حضور در جام جهانی 2019 خانتی مانسیسک روسیه را به دست آورد. پیش از این پرهام مقصودلو نیز سهمیه جام جهانی را با کسب عنوان قهرمانی جوانان جهان 2018 به دست آورده بود همجنین سید محمد امین طباطبایی نیز جواز حضور در این مسابقات را کسب نموده بود.

قهرمانی تیم سایپا در مسابقات شطرنج شهرهای آسیا

در تیر 98 در دور نهم و انتهای مسابقات شطرنج قهرمانی شهرهای آسیا در بنگلادش، تیم سایپای تهران به عنوان نماینده ایران با میانگین ریتینگ 2471 مقابل تیم سریلانکایی با میانگین ریتینگ 2011 با نتیجه 3 بر یک به فزونی رسید و قهرمان شد.

فیروزجا اولین سوپر استاد عظیم شطرنج ایران شد

شاید مهم ترین خبر برای شطرنج معین شدن اولین سوپر استاد عظیم ایران بود. فیروزجا با پیروز در دور آخر لیگ شطرنج ترکیه توانست عنوان سوپراستاد عظیمی را کسب کند. او با رسیدن به ریتینگ 2700 در سن 16 سال و یک ماه، پس از وی ئی چینی و بالاتر از مگنوس کارلسن جوانترین بازیکن تاریخ جهان شد که به عنوان سوپراستاد عظیمی دست پیدا می نماید. در جهان شطرنج ورزشکاران معدودی هستند که تا به امروز پیروز به عبور از ریتینگ 2700 شده اند. کسب عنوان سوپراستاد عظیمی توسط علیرضا فیروزجا با بازتاب رسانه ای در سایت های معتبر شطرنج همراه بود همچنین فدراسیون جهانی شطرنج(فیده) به فیروزجا، نخستین سوپراستاد عظیم شطرنج ایران تبریک گفت. با چنین فرایندی که فیروزجا پیش گرفته بود می شد حدس زد که او می تواند این عنوان را کسب کند.حتی رئیس فدراسیون شطرنج با بیان اینکه چشم جهان به شطرنج ایران است گفت: بازیکنان جوان به دلیل تعدد مسابقات داخلی عملکرد خوبی در رویدادهای بین المللی دارند. او اضافه نمود که باید در این راستا همچنان حرکت کنیم تا افتخارات شطرنج ایران بیشتر گردد.

همچنین در مرداد ماه خادم الشریعه بی کار نبود و در مسابقات آزاد چین دست به مهره شده بود. این بانوی شطرنج باز در دور نهم و انتهای مسابقات آزاد هونان چین توانست مقابل استاد عظیم چینی به تساوی برسد و بدون باخت در رده شانزدهم این رقابتها نهاده شد.او در این رقابت ها پیروز شد 8 هزار دلار را به دست آورد همچنین او پیروز شد دومین نورم استاد عظیمی خود را به دست آورد.

این ماه برای شطرنج ایران یک ماه رویایی بود. شطرنج باز ایرانی در مسابقات برق آسای نوجوانان جهان قهرمان شد. بارادیگانگی با کسب 9 امتیاز عنوان قهرمانی رقابت های برق آسای نوجوانان جهان در بلاروس را از آن خود کرد.

صعود سه پله ای شطرنج ایران در رنکینگ جهانی/ ایران نخستین بار در صندلی بیستم جهان

در جدیدترین رده بندی فدراسیون جهانی که در شهریور ماه منتشر شد شطرنج کشور ایران توانست با سه پله صعود برای نخستین بار در صندلی بیستم جهان قرار گیرد. کوشش های فراوان فدراسیون شطرنج ایران و شطرنج بازان بالاخره نتیجه داد و ایران با سه پله صعود در رده بیستم جهان ایستاد. این نتیجه نشان می داد که همگی وظایف خود را به درستی انجام می دهند و ایران پیروز به کشف راز پیروزیت در این رشته شده است. این سه پله صعود باعث شد انتظارات از شطرنج ایران بالا رود.

همچنین رقابت های جام جهانی شطرنج در این ماه شهریور برگزار گردید. در این مسابقات چهار شطرنج باز ایران حضور داشتند.پرهام مقصودلو، سید محمدامین طباطبایی و احسان قائم مقامی در دور اول با مهره سیاه به مصاف حریفان خود رفتند و تنها علیرضا فیروزجا در بازی اول مهره سفید را در اختیار داشت. علیرضا فیروزجا، پرهام مقصودلو و محمدامین طباطبایی توانستند به مرحله دوم مسابقات جام جهانی راه یابند که این عملکرد، بهترین نتیجه تاریخ شطرنج ایران در این رقابت ها به شمار می آید. برای اولین بار در تاریخ مسابقات جام جهانی است که سه نماینده ایران همزمان پیروز به حضور در مرحله دوم می شوند.

همگی از فیروزجا به عنوان مدعی جوان جام جهانی شطرنج 2019 نام می بردند. این شطرنج باز در دور سوم و در ملاقات های تکمیلی مقابل نفر سوم رنکینگ جهانی مغلوب شد و از جام جهانی حذف شد. تا همین جا برای فیروزجا پیروزیت عظیمی بود.

در شهریورماه بود که زمزمه های مهاجرت و تغییر تابعیت نابغه شطرنج ایران مطرح شد اما پدر او در گفت و گو با خبرنگاران اعلام نمود که فرزندش به هیچ وجه قصد تغییر تابعیت ندارد و امکانات زیادی که کشور فرانسه در اختیار این بازیکن قرار داده است باعث سوء تفاهم شده است . پدرش خبر تغییر ملیت و دریافت تابعیت فرانسوی توسط علیرضا فیروزجا را تکذیب کرد.

تمجید فدراسیون جهانی شطرنج؛ مقصودلو ستاره کهکشانی 19 ساله ایران

در مهر سال 98 حساب رسمی فدراسیون جهانی شطرنج به تمجید از ستاره های جوان شطرنج ایران پرداخت و رقابت آنان را باعث پیشرفت در شطرنج بیان کرد. بعد از درخشش مقصودلو در مسابقات سوئیس صفحه رسمی اینستاگرامی به ستایش این شطرنج باز ایرانی پرداخت. در این مسابقات نفرات سرشناس و عظیمی شرکت نموده اند و مقصودلو تا انتها دور ششم بدون باخت توانسته است در رده سوم این رقابتها قرار بگیرد. صفحه اینستاگرامی فیده (فدراسیون جهانی شطرنج) در مورد این شطرنج باز ایرانی نوشت:پرهام مقصودلو 19 ساله یکی از ستاره های کهکشانی و جوان ایران است.

همچنین دور نهم مسابقات عظیم شطرنج سوئیس برگزار گردید و پرهام مقصودلو توانست با ریتینگ 2664 مقابل سوپر استاد عظیم سرگی کاریاکین از روسیه باریتینگ 2760 به تساوی برسد. سرگی کاریاکین بهترین بازکن حال حاضر روسیه و قهرمان اسبق جام جهانی و نایب قهرمان اسبق جهان بوده است.

دختر شطرنج باز ایرانی نایب قهرمان جوانان جهان شد

آبان 98، مبینا علی نسب نماینده شطرنج ایران در مسابقات قهرمانی شطرنج جوانان جهان توانست در رده دوم بایستد و نایب قهرمان بخش دختران گردد.مبینا علی نسب که می گوید که در حال حاضر تنها هدفش کسب مقام استاد عظیمی بانوان و افزایش ریتینگ است.

همچنین دیگر اتفاقات در این ماه حذف شدن نام شطرنج بازان ایران از المپیاد جهانی بود. فدراسیون دلیل عدم اعزام ملی پوشان را مسائل اقتصادی و شرایط خاص اعلام نمود. قرار بود 5 ملی پوش در این رقابت ها حضور داشته باشند. همچنین در آبان ماه آناهیتا زاهدی فر با غلبه بر مطهره اسدی عنوان قهرمانی مسابقات شطرنج بانوان کشور را کسب کرد.

فیروزجا در رده 29 رنکینگ جهانی شطرنج/ مقصودلو در رده 43

فرایند رو به رشد شطرنج بازان ایران همچنان در آذر 98 ادامه داشت. در لیست این ماه علیرضا فیروزجا و پرهام مقصودلو نمایندگان ایران به ترتیب در رده های 29 و 43 ایستادند. همچنین سارا خادم الشریعه بانوی شطرنج باز ایران با 2487 واحد ریتینگ در رده پانزدهم فزونین شطرنجبازان بانوی جهان جای گرفت. در این ماه دور آخر هجدهمین دوره لیگ برتر شطرنج ایران پیگیری شد و تیم سایپا با وجود توقف مقابل ذوب آهن توانست به مقام قهرمانی رسید.

فیروزجا تغییر تابعیت را تایید کرد/ بازی نابغه شطرنج برای فرانسه!

شاید دی ماه 98 بدترین ماه برای اهالی شطرنج است. این ماه برای شطرنج ایران بسیار شلوغ و پر از خبرهای بد بود. علیرضا فیروزجا که پیروز به کسب مدال نقره مسابقات سریع شطرنج قهرمانی جهان شده بود پس از این رقابت ها با بیان اینکه قدردان زحماتی که در ایران برایم کشیده شده هستم، گفت که از این پس برای فرانسه بازی خواهد نمود. این خبر بدترین خبر برای شطرنج ایران بود.

در این ماه هم ساراخادم الشریعه بانوی اول ایران طی پست اینستاگرامی از تیم ملی شطرنج ایران خداحافظی کرد. حواشی شطرنج به همین جا ختم نشد و شهره بیات داور زن شطرنج ایران هم دیگر به ایران بازنگشت.

در دی ماه شطرنج ایران بعد از خروج علیرضا فیروزجا 8 پله سقوط کرد و در رده 28 جهان نهاده شد.

صعود مقصودلو به رده 49 فزونین شطرنج بازان جهان

بعد از رفتن فیروزجا شوکی به شطرنج ایران وارد شد اما شطرنج بازان ایران دست از کوشش برنداشتند.پرهام مقصودلو شطرنج باز ایرانی در رده بندی زنده فزونین شطرنج بازان جهان پیروز شد در رده 49 قرار بگیرد.

اتمام دوره 4 ساله رئیس فدراسیون شطرنج

در بیست و چهار اسفند دوره 4 ساله مهرداد پهلوان زاده به عنوان رئیس فدراسیون شطرنج به اتمام رسید. در طول دوره ریاست او شطرنج ایران فرایند رو به رشدی داشت. جوانان زیادی در دوره ریاست او به طور حرفه ای شطرنج را ادامه دادند و پیروزیت های زیادی را کسب کردند.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 28 اردیبهشت 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: ojebavar.ir شناسه مطلب: 258

به "تلخ و شیرین های شطرنج ایران در سال 1398" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تلخ و شیرین های شطرنج ایران در سال 1398"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید