خبرنگاران افزایش 11 درصدی موج مهاجرت به اروپا

به گزارش اوج باور، تهران - خبرنگاران - با وجود اینکه کشورهای اتحادیه اروپا کوشش می نمایند درهای خود را به روی پناهجویان بسته نگاه دارند، بحران افزایش موج مهاجرت به سوی این کشور همچنان رو به افزایش است و شیوع بیماری کووید-19 نیز بر شدت این بحران افزوده است.

خبرنگاران افزایش 11 درصدی موج مهاجرت به اروپا

با ما سفر کنید و با تور اروپا ارزان از قاره سبز دیدن کنید و با دریافت خدمات ویزای شینگن از گردش به دور اروپا لذت ببرید.

به گزارش روز شنبه نیوز 24 فرانسوی، دفتر پشتیبانی پناهندگی اتحادیه اروپا از افزایش 11 درصدی میزان تقاضای پناهندگی در میان کشورهای عضو این اتحادیه در سال 2019 میلادی اطلاع داد و گفت: انتظار می رود این فرایند صعودی با وجود شرایط همه گیری کرونا ادامه یابد.

این برای نخستین بار است که از زمان اوج بحران مهاجرت در سال 2015، آمار تقاضاهای پناهندگی ثبت شده در اتحادیه اروپا سیر صعودی یافته است. هر چند که این میزان افزایش تا رسیدن به بحران 2015 همچنان فاصله دارد.

مقام های اتحادیه اروپا می گویند که این میزان افزایش تا حدودی ناشی از بالا رفتن شدید شمار متقاضیان از ونزوئلا (103 درصد بیشتر از 2018) و کلمبیا (214 درصد بیشتر از 2018) بوده است.

به گزارش نیوز 24، انگلیس به دنبال افزایش 20 درصدی تقاضای پناهندگی در سال گذشته میلادی، بیشترین میزان درخواست پناهندگی برای بچه ها بی سرپرست را در سراسر اروپا دریافت می نماید.

این کشور 3650 مورد پفراینده تقاضای پناهندگی در بین جوانان دریافت نموده که بدون والدین و سرپرستان خود سفر می نمایند. از نظر مجموع پناهجویان، انگلیس در رتبه پنجم قرار گرفته است.

در سال گذشته میلادی، آلمان با موافقت با تقاضای پناهندگی بیش از 165 هزار و 615 نفر پس از فرانسه بیشترین میزان را به خود اختصاص می دهد.

دفتر پشتیبانی پناهندگی اتحادیه اروپا اضافه کرد: بعضی از کشورهای عضو اتحادیه اروپا مانند قبرس، فرانسه، یونان، مالت و اسپانیا در سال 2019 بیشتر از زمان بحران مهاجرت در سال 2015 و 2016 درخواست پناهندگی دریافت نموده اند.

از میان 738 هزار و 425 پفراینده درخواست پناهندگی در سال 2019 سهم آلمان 22 درصد بوده و پس از این کشور فرانسه با 17 درصد و اسپانیا با 16 درصد قرار دارند.

پرشمارترین متقاضیان پناهندگی در اتحادیه اروپا در سال 2019 اتباع سوریه، افغانستان و ونزوئلا بوده اند.

در دو ماهه نخستین سال 2019 موارد درخواست پناهندگی ثبت شده در اروپا 16 درصد افزایش یافت اما بحران همه گیری کووید - 19 سبب افت شدید آمار به میزان 86 درصد شد.

دفتر پشتیبانی پناهندگی اتحادیه اروپا گفت: شمار متقاضیان پناهندگی در اروپا در ماه آوریل/ فروردین و اردیبهشت تنها به 8 هزار و 700 مورد رسید که این آمار از سال 2008 به این سو بی سابقه بوده است.

این نهاد اروپایی با یادآوری این که شمار تقاضاهای پناهندگی در ماه می/ اردیبهشت و خرداد 99، به آرامی بالا رفته، پیش بینی نموده که این فرایند افزایشی با برداشته شدن محدودیت های مرزی پساقرنطینه در اروپا باز هم افزایش بیابد و به شرایط پیش از کرونا برسد.

همچنین بر اساس این گزارش، گذر پناهجویان از جهتهای آبی شرق مدیترانه هم به شدت افزایش یافته، به طوری که در سال 2019، حدود 83 هزار نفر از این گذرگاه عبو نموده اند. این آمار در سال 2018، 56 هزار و 600 نفر تخمین زده شده بود. این فرایند بویژه فشارهای بیشتری را بر سیستم های پناهندگی و پذیرش قبرس و یونان وارد نموده است.

گذر غیرقانونی پناهجویان از جهت غرب بالکان نیز دو برابر شده و از 5 هزار و 900 نفر در سال 2018 به 15 هزار و 150 نفر در سال 2019 نفر در سال 2019 رسیده است.

در این پیوند همچنین به گزارش یورونیوز، مقام های اروپایی در شهر بروکسل در حال بحث و گفت وگو هستند تا تعیین گردد که مرزهای کشورهای عضو اتحادیه اروپا از تاریخ یکم ژوئیه (11 تیر) بر روی چه کشورهایی باز می گردد و چه کشورهایی در فهرست سیاه سفر قرار می گیرند. با این حال پیش نویسی از فهرست کشورهایی که اروپا مرزهایش را به روی آن ها باز می نماید به دست این خبرگزاری رسیده است.

آمریکا، برزیل و روسیه در فهرست سیاه ممنوعیت ورود به اروپا

در روزهای گذشته اعلام شد که کشورهایی مانند آمریکا، برزیل و روسیه در فهرست سیاه ممنوعیت ورود به اروپا قرار دارند. این کشورها همچنان شمار بالای ابتلای به کووید- 19 را به طور روزانه گزارش می نمایند. تا به امروز بیش از 2 میلیون و 400 هزار نفر در آمریکا به ویروس جدید کرونا مبتلا شده اند.

ای. بی سی.نیوز هم نوشته اتحادیه اروپا در راستای تدابیر مقابله با کرونا، مسافران آمریکا را از سفر به کشورهای عضو این اتحادیه منع نموده است؛ یک مقام رسمی اروپا در این باره گفته آمریکایی ها به دلیل شمار بالای موارد ابتلا به کرونا احتمالا پس از بازگشایی مرزهای اروپا که برای هفته آینده برنامه ریزی شده ، اجازه ورود به این کشورها را نخواهند داشت.

با این حال مقام های اروپایی در روز پنجشنبه نتوانستند به تصمیم قطعی در این زمینه برسند و مذاکرات در روز آدینه نیز ادامه پیدا کرد. یورونیوز از منابع دیپلماتیک اتحادیه اروپا به پیش نویسی از فهرست کامل کشورهایی که مرزهایی اروپایی به روی آن ها باز می گردد دست یافته است.

این منابع همچنین می گویند که درباره تاریخ بازگشایی مرزها در یکم ژوئیه شک و تردیدهایی نیز وجود دارد.

یک منبع دیپلماتیک در بروکسل هم به خبرگزاری تاس گفته کمیته نمایندگان دائم در اتحادیه اروپا (COREPER) روز آدینه فهرستی از 18 کشور را تایید کرد که مرزهای این اتحادیه از روی یکم ژوئن به روی آنها گگردده خوهد شد که در این میان نام روسیه و آمریکا وجود ندارد.

او گفته روسیه و آمریکا به دلیل عدم تطابق با معیارهای اپیدمیولوژیک در این فهرست قرار نگرفته اند. این مقام اعلام کرد بر روی این مساله هنوز به طور رسمی از سوی شورای اتحادیه اروپا توافقی حاصل نشده است.

فهرست اتحادیه اروپا شامل کشورهایی از جمله بالکان ، کانادا ، چین ، کره جنوبی و ژاپن است. در این باره یک منبع دیپلماتیک دیگر گفته که رایزنی ها با چنین در این ارتباط همچنان ادامه دارد.

مرزهای اروپا همچنان بسته به روی ایرانیان

طبق فهرستی که به دست یورونیوز رسیده است، اتباع ایرانی نیز درصورتی که در اروپا اقامت نداشته باشند نمی توانند وارد مرزهای کشورهای عضو اتحادیه اروپا شوند و مرزهای اروپا به روی ایران بسته خواهد ماند. افغانستان نیز مانند ایران در این فهرست جایی ندارد.

با این حال مرزهای اروپا طبق این فهرست بر روی چین، کره شمالی، کره جنوبی، هند و ترکیه باز می گردد.

اتحادیه اروپا به دنبال شیوع ویروس جدید کرونا از 17 ماه مارس (27 اسفند 98) به تدریج محدودیت هایی را برای سفر به 27 کشور عضو این اتحادیه، ایسلند، لیختن اشتاین، نروژ و سوئیس به اجرا گذاشت.

کشورهایی که مرزهای 27 کشور عضو اتحادیه اروپا به زودی به روی آن ها باز می گردد شامل واتیکان، موناکو، مونته نگرو، آندورا، صربستان، بوسنی و هرزگوین، اوکراین، آلبانی، ترکیه، کوزوو، کره شمالی، ترکمنستان، ویتنام، چین، تایلند، میانمار، مغولستان، ژاپن، کره جنوبی، گرجستان، بوتان، لبنان، اندونزی، ازبکستان، هند، تاجیکستان، قزاقستان، پالائو، نیوزیلند، استرالیا، دومینیکا، باهاما، سنت لوسیا، اروگوئه، جامائیکا، کوبا، گویان، پاراگوئه، ونزوئلا، نیکاراگوئه، کاستاریکا، کانادا، آنگولا، تونس، نامبیا، اوگاندا، موزامبیک، موریس، زامبیا، روآندا، اتیوپی، مراکش، الجزایر و مصر است.

از سوی دیگر قرار است فهرست دیگری نیز تهیه گردد که در آن کشورهایی که مرزهای اتحادیه اروپا به روی آن ها همچنان بسته می ماند در آن قرار گیرند.

منبع: ایرنا
انتشار: 3 شهریور 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: ojebavar.ir شناسه مطلب: 424

به "خبرنگاران افزایش 11 درصدی موج مهاجرت به اروپا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران افزایش 11 درصدی موج مهاجرت به اروپا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید