سقف کوبیاکس [ به همراه روش اجرا و مزایا]

به گزارش اوج باور، سقف کوبیاکس نمونه ای از جدیدترین نمونه سقف های سبک است که در پروژه های ساخت و ساز مکان های مختلف کاربرد دارد. سقف های سنگین و یکپارچه در اثر نیروی ناگهانی زلزله تلفات بسیاری را وارد نموده و فضای معماری را بهم می زنند. به همین دلیل استفاده از مصالح مناسب جهت ساخت آن ها اهمیت بسیار زیادی دارد. امروزه با پیشرفت تکنولوژی, مهندسین و معماران ساختمانی سعی در ساخت سقف های سبک به منظور بالا بردن ایمنی ساختمان دارند.

سقف کوبیاکس [ به همراه روش اجرا و مزایا]

جهت دریافت خدمات اجرای درخت مناسب پشت بام با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. روف گاردن و بام سبز با بهترین قیمت و بهترین کیفیت را از ما بخواهید.

ویژگی های سقف کوبیاکس

کوبیاکس, Cobiax نوعی سقف سبک محسوب می گردد که بر اساس ایجاد فضاهای تو خالی درون دال بتنی مسلح طراحی شده است. مدول های سقف کوبیاکس در دو نوع گوی تخت و گوی کروی شکل طراحی و اجرا می شوند. این گوی ها از پلی اتیلن یا پلی پروپیلن ساخته می شوند و دوستدار محیط زیست هستند.

گوی تخت, slim line در دال هایی که ضخامت کمتری دارند مورد استفاده قرار می گیرد و ارتفاعی بین 10 تا 22 سانتی متر دارد. گوی کروی شکل, Eco line در دال هایی با ضخامت بالاتر کاربرد دارد و ارتفاع آن بین 25 تا 45 سانتی متر است. این گوی ها در دهانه های بتنی عریض قابل استفاده بوده و باعث می شوند ظرفیت باربری، معادل دال کاملا بتنی باشد.

گوی های کوبیاکس 100 درصد قابل بازیافت هستند و در حد فاصل آرماتوربندی های بالا و پایین به راحتی می توان آنها را قرار داد. تکنولوژی سقف کوبیاکس بر اساس ساخت سقف دال بتنی دو طرفه است که با حذف بار مرده غیر سازه ای خاصیت باربری دو محوره همچنان حفظ می گردد. با شکل گیری لایه بتنی مقاوم در بالا و پایین دال و با شکل گیری تیرچه های داخلی در دو امتداد به دلیل قرار دادن گوی ها در سراسر فضای میانی دال بتنی, باربری مناسبی برای این دال ایجاد می گردد.

اجرای سقف کوبیاکس

مراحل اجرای سقف مجوف کوبیاکس به توضیح زیر می باشد:

قالب بندی

قالب بندی این سقف به صورت یکپارچه در اطراف تیرهای بتنی صورت می گیرد. زیرسازی قالب ها نیز باید با کمی خیز به سمت بالا توسط جک، چهارپایه و یا داربست انجام گردد تا وزن بتنی که در مرحله بتن ریزی ریخته می گردد بتواند تحت بارهای مرده یا بارهای اجرا قالب ها را تراز کند.

آرماتوربندی شبکه تحتانی و تیرها

در این مرحله آرماتوربندی های شبکه زیرین طبق نقشه های اجرایی از طرف مهندسین اجرا می گردد. آرماتورهای تحتانی قطر بیشتری نسبت به آرماتورهای فوقانی دارند، در نتیجه فاصله بین آن ها کمتر است. آرماتوربندی تحتانی با رعایت پوشش لازم میلگردها و تیرها بسته می گردد.

جاگذاری قالب ها

قالب های بیضی و توپی شکل کوبیاکس بر اساس فاصله بین دو شبکه آرماتوربندی انتخاب می شوند. ساختار قالب های کوبیاکس باعث شده تا به منظور جلوگیری از نشست آن ها روی آرماتور تحتانی و امکان تردد کارگران در حین عملیات اجرایی، برای آن ها یکسری پایه با استفاده از میلگرد ساخته گردد. این پایه ها اطراف قالب ها را احاطه نموده و نشیمن آرماتورهای فوقانی را ایجاد می نمایند.

آرماتوربندی شبکه فوقانی

پس از آنکه قالب بندی به سرانجام رسید، طبق نقشه اجرایی، شبکه فوقانی میلگردها روی سقف قرار گرفته و توسط سیم های آرماتوربندی و میلگردهای سنجاقی به شبکه زیرین متصل می گردد.

بتن ریزی

بتنی که در اجرای سقف کوبیاکس مورد استفاده قرار میگیرد بتن معمولی است و بتن ریزی در دو مرحله انجام می گردد. شکل کروی گوی های کوبیاکس عملیات بتن ریزی را آسان می نماید و میزان ویبره لازم را کاهش داده به صورتی که نیازی به انجام عمل ویبره در جهات مختلف مابین گوی ها نیست. مدول های سقف کوبیاکس میزان بتن مصرفی را کاهش می دهند و حرکت بتن در عملیات بتن ریزی را آسان می نماید.

قالب های کوبیاکس به دلیل شکل ظاهری خود به راحتی بتن را زیر قالب ها و زیر آرماتورهای شبکه تحتانی راهنمایی می نمایند. در حین بتن ریزی عملیات ویبره انجام می گردد تا بتن متراکم شده و متخلخل نگردد.

مزایای سقف کوبیاکس

  • با استفاده از سقف کوبیاکس میزان بتن و فولاد مصرفی کاهش می یابد و این امر از نظر مالی بسیار مقرون بصرفه است.
  • این نوع سقف بار اضافی بر ساختمان وارد نمی نماید و در هنگام وقوع زلزله میزان خطرات ناشی از آن را می کاهد.
  • گوی های کوبیاکس ضد اشتعال هستند و مقاومت آنها در برابر آتش بالاست و نوعی عایق حرارتی برای ساختمان به شمار می آیند که در هنگام وقوع آتش سوزی باعث تخریب و ریزش سازه نمی شوند.
  • اجرای سقف کوبیاکس در مقایسه با سایر سقف های معمولی در مدت زمان کوتاه تری صورت می گیرد.
  • با استفاده از این نوع سیستم سقفی عمر مفید ساختمان طولانی تر می گردد.
  • سقف کوبیاکس نوعی عایق صوتی محسوب می گردد که از انتقال سر و صدا جلوگیری می نماید.
  • این سقف ها مقاومت خمشی, برشی و سختی بالایی دارند.
  • حذف بتن غیر باربر از درون دال منجر به سبک سازی این سقف می گردد.
  • ارتفاع کلی سازه با این سقف کاهش می یابد زیرا ارتفاع سقف بهینه سازی می گردد.
  • کوبیاکس را می توان با هر نوع معماری انطباق داد.
  • این سقف را می توان به روش نیمه پیش ساخته نیز اجرا نمود.
  • کوبیاکس منجر به کاهش آسیب های احتمالی به سازه می گردد.
  • حمل و نقل گوی های کوبیاکس به راحتی صورت می گیرد.
  • بتن ریزی آن بسیار آسان است.
  • گزینه ای بسیار مناسب برای ساختمان های بنا شده بر روی خاک ضعیف می باشد.
  • تعداد ستون های سازه را به میزان قابل توجه کاهش می دهد.
  • بازسازی ساختمانی که با این سقف ساخته می گردد آسان تر است.
  • در هر قسمت از سقف می توان بازشوهای مختلف اجرا نمود.
  • هزینه های اجرای تاسیسات ساختمان کاهش می یابد.
  • از قابلیت اجرا برای دهانه هایی با قطر بالا نیز برخوردار است.

روش اجرای سقف کوبیاکس در فیلم زیر قابل مشاهده می باشد.

منبع: ساختمانچی
انتشار: 31 فروردین 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: ojebavar.ir شناسه مطلب: 192

به "سقف کوبیاکس [ به همراه روش اجرا و مزایا]" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سقف کوبیاکس [ به همراه روش اجرا و مزایا]"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید