طالبان منتظر دستور اشرف غنی برای تبادل زندانیان است

به گزارش اوج باور، به گفته رهبران طالبان، این گروه برای شبه نظامیانی که قرار است طبق برنامه تبادل زندانی از سوی دولت افغانستان آزاد شوند، خودرو می فرستد و آماده است تا بیش از 1000 نیروی دولتی زندانی را طبق برنامه تحویل دهد. انتظار می رود تبادل زندانیان امروز (سه شنبه) اعلام گردد.

طالبان منتظر دستور اشرف غنی برای تبادل زندانیان است

از وبسایت دولت جمهوری اسلامی ایران دیدن نمایید.

به گزارش خبرنگاران، خبرگزاری رویترز گزارش داد، اشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان حکم آزادی دست کم 1000 زندانی را این هفته صادر می نماید و همین امر راه را برای مذاکرات مستقیم میان دولت افغانستان و شبه نظامیان طالبان هموار می نماید.

یک رهبر ارشد طالبان در دوحه قطر که مذاکرات میان مقام های طالبان و آمریکا در آنجا برگزار گردید، گفت خودروهایی به نزدیکی زندان بگرام به منظور انتقال زندانیان ارسال شده است.

سهیل شاهین، سخنگوی دفتر طالبان در قطر نیز گفته که فهرست 5 هزار زندانی این گروه به هیأت آمریکایی تحویل داده شده است و این فهرست نباید دستکاری گردد. وی توئیت نموده که یکی از شروط طالبان این است زندانیان به آنان در یک دشت یا در زندان، تحویل داده گردد که پس از تایید هیأت برای این گروه قابل قبول است. شاهین اضافه نمود که آنان شروط دیگری را هم در این فهرست ذکر نموده اند.

آزادی این زندانیان بخشی از توافقی است که 29 فوریه آمریکا و طالبان در دوحه امضا کردند و براساس آن نیروهای ناتو و آمریکا باید به منظور سرانجام بیش از 18 سال جنگ از این کشور خارج شوند. طالبان خواهان آزادی زندانیانش، به عنوان یک تدبیر جلب اعتماد، شده بود.

سفارت آمریکا در افغانستان اظهارنظر ننموده است و سخنگوی هیات ناتو هم سوالات را به دولت افغانستان ارجاع داده است.

با این حال کمیسیون حقوق بشر افغانستان از طرفها خواسته است در خصوص آزادی زندانیان شفاف عمل نمایند.

این کمیسیون گفته که در طول فرایند آزاد سازی زندانیان به دادخواهی خود به هدف احقاق حقوق تمامی شهفرایندان افغانستان ادامه خواهد داد و از تمامی طرف ها می خواهد که در این مورد شفاف عمل نمایند و به مردم جوابگو باشند.

این کمیسیون در یک رشته توییت اضافه نموده که رئیس جمهور غنی در مراسم تحلیف از آزادی زندانیان سخن گفت. در حالی که اتخاذ تدابیری برای ایجاد اعتماد در فرایند گفتگوهای صلح لازم است، کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان تا به امروز پاسخی به پرسش ها و نگرانی هایش درباره مبادله زندانیان میان دولت افغانستان و طالبان دریافت ننموده است.

در این توییت ها آمده که زلمای خلیلزاد، نماینده ویژه آمریکا برای صلح افغانستان در ملاقات با رئیس این کمیسیون دریافت نامه سرگشاده کمیسیون درباره رهایی زندانیان را تایید نموده، اما تمامی طرف ها، پرسش ها درباره جنبه های مختلف مبادله زندانیان، از جمله مرحله پس از آزادی، را بی پاسخ گذاشته اند.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 8 اردیبهشت 1399 بروزرسانی: 21 مهر 1399 گردآورنده: ojebavar.ir شناسه مطلب: 209

به "طالبان منتظر دستور اشرف غنی برای تبادل زندانیان است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طالبان منتظر دستور اشرف غنی برای تبادل زندانیان است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید