فواید و خواص روغن حیوانی

به گزارش اوج باور، روغن حیوانی را دست کم نگیرید. اخرین تحقیقات علمی جهان نشان می دهد که اسید آراشیدونیک روغنهای حیوانی سبب افزایش HDL و کاهش LDL می گردد. در ادامه بیشتر با خواص روغن حیوانی آشنا می شوید.

فواید و خواص روغن حیوانی
این روز ها بحث انتخاب روغن مناسب بین مردم و متخصصان متداول است و بر خلاف نظر پزشکان بر استفاده منحصر به فرد از روغن های گیاهی، متخصصان طب سنتی معتقدند، استفاده از روغن حیوانی به بقیه روغن ها رجحان دارد، زیرا از لبنیات به دست آمده و خواص شیر را دارد.

بعلاوه، روغن های حیوانی از این جهت مفید هستند که حیوان با خوردن غذا و فرآیند خاص، خوراک اضافی را تبدیل به چربی می نماید. در نتیجه خوراکی که یکبار تبدیل به چربی شده، در بدن ما رسوب نمی نماید و به سوخت و ساز بهتر بدن یاری می نماید.

البته روغن حیوانی به طور ذاتی حاوی مقادیر زیادی از اسید های چرب اشباع است که نسبت به روغن های گیاهی، ضرر بیشتری برای زندگی کم تحرک امروزی دارد. در این مطلب خواص روغن حیوانی در طب سنتی برای علاقه مندان گردآوری شده است.

خواص روغن حیوانی براساس طب سنتی

1- پیشگیری از بیماری های قلبی عروقیمصرف روغن حیوانی باعث افزایش کلسترول خوب و کاهش کلسترول بد بدن می گردد و مصرف اندازه متعادل آن، در پیشگیری از بیماری های قلبی عروقی و سکته موثر است. در همین زمینه، تحقیقات صورت گرفته به وسیله محققان دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه نشان داد که مصرف روغن حیوانی برای سلامت قلب مفید است و باید از مصرف روغن های نباتی جامد و یا حیوانی صنعتی خودداری کرد.

2- تامین انرژیروغن حیوانی غنی از اسید های چربی است که به طور مستقیم به وسیله کبد جذب و به عنوان منبع انرژی بدن استفاده می شوند. از همین رو مصرف این روغن انرژی مورد احتیاج بدن به ویژه برای بچه ها و نوجوانان در حال رشد را تامین می نماید.

3- تامین ویتامین ها و مواد غذایی مورد احتیاجروغن حیوانی سرشار از ویتامین ها و عناصر غذایی ضروی برای بدن است. ویتامین، آ. د، کا، ای، اسید های چرب امگا 3 و امگا 6، پروتئین و ... از مواد مفید موجود در این روغن است. این روغن کالری بسیار بالایی دارد و از این رو مصرف آن برای بازگردان قوای جسمانی تحلیل رفته بیماران، زنان تازه زایمان نموده و بچه ها در حال رشد بسیار مفید است.

4- تقویت سیستم ایمنی بدن و مبارزه با سرطاندارا بودن یک آنتی اکسیدان ضد ویروس که منبع آن محصولات گاو های علف خوار است، از دیگر خواص روغن حیوانی در طب سنتی است. بعلاوه این روغن حاوی ماده ای به نام اسید بوتریک است که موجب پشتیبانی از دیواره های روده و بعلاوه فراوری انرژی می گردد و در پیشگیری از بیماری های دستگاه گوارش و سرطان معده و روده موثر است. بعلاوه تحقیقات نشان داده که مقادیر کافی از اسید بوتریک از سلول های T. کشنده پشتیبانی نموده و یک سیستم ایمنی قدرتمند را به بدن هدیه می نماید.

5- یاری به کاهش وزنجالب است بدانید برخلاف تصور عموم، مصرف روغن حیوانی اصل باعث کاهش وزن می گردد. اسید های چرب موجود در این روغن به بدن در سوزاندن چربی های دیگر یاری نموده و از این طریق موجب لاغری و کاهش وزن می گردد.

6- سلامت دستگاه گوارشاز مهمترین خواص روغن حیوانی در طب سنتی، یاری به سلامت دستگاه گوارش به علت فراوری اسید بوتریک است. این ماده که در دستگاه گوارش ناسالم فراوری نمی گردد نقش ویژه ای در حفظ سلامت معده و روده و پیشگیری از بیماری هایی مانند کولیت اولسراتیو و کرون را دارد. به طور کلی مصرف روغن حیوانی موجب افزایش ترشح اسید معده و بهتر شدن فرایند گوارش غذا می گردد.

7- تقویت قوای بدن و استخوان سازیاز آنجایی که روغن حیوانی حاوی چربی طبیعی برگرفته از شیر است، مصرف آن به علت داشتن مواد معدنی نظیر کلسیم و فسفر در تقویت قوای بدن و استخوان سازی موثر است. بعلاوه دارا بودن خاصیت ضد التهاب از دیگر خواص روغن حیوانی است و به همین جهت در طب سنتی از این روغن برای ماساژ استفاده می گردد، ماساژ بدن با این روغن باعث تسکین و بهبود درد مفاصل، تسکین درد های عضلانی و استخوانی می گردد و به گرم شدن بدن و استخوان ها یاری می نماید.

8- ترمیم زخم هااز خواص روغن حیوانی در ترمیم زخم های سطحی و شفافیت پوست استفاده می گردد. تحقیقات علمی صورت گرفته در این رابطه نشان داده می توان از روغن حیوانی برای ساخت ترکیبات موضعی جهت درمان زخم های پوستی استفاده نمود.

مضرات روغن حیوانی (موارد احتیاطی و منع مصرف)با وجود گسترده بودن خواص روغن حیوانی، زیاده روی در مصرف این روغن به ویژه برای افرادی کم تحرک مضر است. بعضی از موارد احتیاطی و منع مصرف این روغن عبارتند از:

زیاده روی در مصرف روغن حیوانی، برای بیماران مبتلا به بیماری های قلبی و عروقی توصیه نمی گردد، زیرا حاوی اسید های چرب اشباع است که برای سلامت قلب مضر است و باعث سفت و سخت شدن دیواره رگ ها می گردد.

از نظر متخصصان طب سنتی، مصرف روغن حیوانی، برای افراد سالم و دارای مزاج سرد و مرطوب (بلغمی)، سالمندان، افراد سیگاری، اشخاصی که اضافه وزن داشته و کم تحرک هستند، بایستی با احتیاط همراه باشد.

به طور کلی متخصصان تغذیه توصیه می نمایند، از انواع روغن های گیاهی و حیوانی بایستی در رژیم غذایی استفاده گردد. توصیه ما این است که از همه انواع روغن، باید به تنوع و به صورت ماهانه استفاده کرد، زیرا هر کدام از این روغن ها اسید های چرب ضروری بدن را دارند.

منبع: سایت ستاره

منبع: راسخون
انتشار: 21 آبان 1400 بروزرسانی: 21 آبان 1400 گردآورنده: ojebavar.ir شناسه مطلب: 1192

به "فواید و خواص روغن حیوانی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فواید و خواص روغن حیوانی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید