فیلم هایی با پشتوانه روانشناختی که نگاه شما به انسان را به چالش می کشد

به گزارش اوج باور، رابطه سینما و روانشناسی، به کارگردان ها و فیلم نامه نویس ها اجازه می دهد تا سوژه های بی نظیری برای خلق شخصیت های جذاب داشته باشند. شخصیت هایی که معمولا شرایط روانی پایداری ندارند و درگیری آن ها با خود و دیگران، همواره شاهکارهای حیرت انگیزی را به تاریخ سینما هدیه داده است. فیلم هایی که ریشه های روانشناسانه دارند، در ژانرهای مختلف قرار می گیرند. با پانزده فیلم رواشناختی که ممکن است نگاه شما به زندگی را تغییر دهند، آشنا شوید.

فیلم هایی با پشتوانه روانشناختی که نگاه شما به انسان را به چالش می کشد

بخش دوم این گزارش به معرفی پنج فیلم از میان 15 فیلم شناخته شده این حوزه می پردازد.

9: Black Swan (قوی سیاه)

نمره منتقدان: 80 از 100

قوی سیاه به کارگردانی دارن آرنوفسکی روایتگر ماجرای زندگی نینا سیرز، با درخشش ناتالی پورتمن، است. او همه دوران کودکی و نوجوانی اش را به فراگیری و تمرین پایکوبی باله گذراند. نینا به عنوان یک بالرین حرفه ای و ستاره یک شرکت معتبر، کوشش می نماید تا نقش اول باله معروف دریاچه قو، نمایشی مشهور اثر چایکوفسکی را به دست آورد. اما بسیاری در کوشش هستند تا توانایی های او را زیر سوال ببرند. مثل بیشتر فیلم های روانشناسی، باز هم درخشش ناتالی پورتمن در نقش اصلی تحسین برانگیز است. درگیری های ذهنی او درنقش یک بالرین، این فیلم را به یکی از بهترین عناوین سال 2010 تبدیل کرد.

8: One flew over the Cuckoos Nest (دیوانه از قفس پرید)

نمره منتقدان: 83 از 100

این فیلم که در سال 1975 ساخته شد، یکی از بهترین فیلم هایی است که درباره بیماران روانی وجود دارد. داستان متجاوزی که برای آنالیز سلامت روانی اش به یک تیمارستان منتقل می گردد. اما او که می داند به زودی باید راهی زندان گردد، تصمیم می گیرد از این تیمارستان فرار کند. کوشش های او برای فرار از تیمارستان به شکست منجر می گردد اما او نمی خواهد تسلیم گردد. جک نیکلسون با هنرنمایی در نقش اصلی این فیلم، پیروز شد در میان صد نقش آفرینی برتر تاریخ سینما قرار بگیرد. این فیلم جواز متعدد بسیاری را کسب کرد.

7: The silence of the lambs (سکوت بره ها)

نمره منتقدان: 85 از 100

این فیلم براساس رمانی به همین نام ساخته شد و داستان آن اساسا روانشناختی است. یک مامور تازه کار FBI وظیفه دارد با روانشناس و قاتل زنجیره ای تبادل نظر کند. مدیران FBI اعتقاد دارند این روانشناس قاتل می تواند در پیداکردن یک قاتل سریالی به آن ها یاری کند. شخصیت مشهور هانیبال که در این فیلم به زیبایی هرچه تمام تر توسط آنتونی هاپکینز به نمایش گذاشته می گردد، یکی از معروف ترین شخصیت های روانی تاریخ سینما است.

6: Taxi Driver (راننده تاکسی)

نمره منتقدان: 93 از 100

مارتین اسکورسیزی علاقه بسیار زیادی به روانشناسی دارد. این فیلم محصول 1976 با درخشش فراموش نشدنی رابرت دنیرو داستان جوان دامپزشکی را روایت می نماید که دچار مسائل روانی است و تصمیم می گیرد تا در شب های نیویورک با تاکسی کار کند. اما او با درگیری های ذهنی بسیاری زندگی می نماید که در نهایت او را درگیر حوادث می نماید. به اعتقاد بسیاری راننده تاکسی اگر بهترین فیلم مارتین اسکورسیزی نباشد احتمالا بهترین نقش آفرینی رابرت دنیرو است.

5: Blue Velvet (مخمل آبی)

نمره منتقدان: 95 از 100

این فیلم به کارگردانی دیوید لینچ یکی از تاثیرگذارترین کارگردانان تاریخ سینما است و نقش اصلی آن به ایزابلا روسلینی فرزند روبرتو روسلینی کارگردان شهیر ایتالیایی اختصاص دارد. داستان فیلم در شهر لامبرتن آمریکا رخ می دهد. جفری بومن به خاطر بیماری پدر برای مدتی یاری در کار پدر از کالج برگشته و پیش پدر و مادر خود زندگی می نماید. او گوش بریده شده یک انسان را پیدا می نماید که مورچه های زیادی در حال تجزیه آن هستند. این فیلم سورئال به ضمیر ناخودآگاه نظریه فروید، روانشناس مشهور می پردازد. او در لایه بیرونی فیلمش یک داستان معمولی را روایت می نماید اما در لایه درونی نگاه انتقادی شدیدی به جامعه دارد.

منبع: ایرنا زندگی
انتشار: 10 دی 1399 بروزرسانی: 10 دی 1399 گردآورنده: ojebavar.ir شناسه مطلب: 689

به "فیلم هایی با پشتوانه روانشناختی که نگاه شما به انسان را به چالش می کشد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فیلم هایی با پشتوانه روانشناختی که نگاه شما به انسان را به چالش می کشد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید