قلعه ای تاریخی و دیدنی که در استان آذربایجان شرقی قرار گرفته است

به گزارش اوج باور، میراث آریا/ این خبر پیرامون قلعه ای تاریخی و دیدنی که در استان آذربایجان شرقی واقع شده است، برای شما نگارش شده است.

قلعه ای تاریخی و دیدنی که در استان آذربایجان شرقی قرار گرفته است

موقعیت مکانی قلعه ضحاک

قلعه ضحاک یا آژدهاک یا داش قلعه در 20 کیلومتری جنوب شرق شهرستان هشترود در استان آذربایجان شرقی قرار گرفته است. موقعیت مکانی قلعه ضحاک 28 کیلومتری شرق عجب شیر و در ساحل شرقی دریاچه ارومیه و در 95 کیلومتری جنوب تبریز است. این قلعه با نام محلی نارین قالا و در تاریخ با نامهای متعددی از جمله ضحاک اژدهاک، قیز قلعه سی، داش قلعه سی، باروآس، رویی دژ و قلعه گویی نامیده شده است.

بیشتر بخوانیدقلعه ضحاک هشترود؛ معماری خیره کننده هزاره دوم

تاریخچه قلعه ضحاک

یک هیئت باستان شناسی آلمانی در سال 1971 میلادی قلعه ضحاک را برای اولین بار موردآنالیز و تحقیق قرار داد. از آثار به جای مانده برج های نیم استوانه ای به نام دروازه قلعه و پوشش دیوارها که از سنگ های مکعب مستطیلی است معین شده که قلعه ضحاک از بناهای بازمانده سرانجام دوره اشکانی و ساسانی است.

در آنالیز باستان شناسی منطقه، سفال هایی بدست آمده که مربوط به حاکمیت های پیش از اشکانیان است و به همین دلیل بسیاری از محققان قدمت این قلعه را مربوط به آژدهاک مادی می دانند که تا دوره تیموریان برپا بوده است اما چون این قلعه در دوره اشکانی رونق زیادی داشته و برجهای دیده بانی اشکانی نیز همچنان سالم است، آن را مربوط به دوره اشکانی می دانند.

کاربرد قلعه ضحاک هشترود

این قلعه نیز ازجمله قلعه هایی است که در منطقه ای کوهستانی و صخره ای ساخته شده و شواهد نشان می دهد که به احتمال زیاد، دژی نظامی بوده است. این قلعه از سه طرف مشرف به پرتگاه بوده و دیوارهای آن کنده کاری شده است. این قلعه که به عنوان دژ شناخته میشد، دارای معماری است که کارکرد نظامی آن را به فکر نزدیک می نماید.

وجه تسمیه قلعه ضحاک

وجه تسمیه نام قلعه از نام ضحاک و آژدهاک شخصیتی اساطیری شاهنامه گرفته شده است. شخصی به نام ضحاک که فردی دارای نژاد تازی است که در این قلعه زندگی مینموده است که به وسیله کاوه آهنگر از تخت به زیر کشیده شد.

ضحاک سمبل مردی است که ابلیس بر شانه هایش بوسه زد و از جای بوسه دو مار رویید که باید هر روز مغز تازه دو جوان را می خوردند، بنابراین ضحاک هر روز مغز دو جوان ایرانی را به مارها می داد تا سیر شوند تا اینکه آهنگری درفش کاویانی بر دوش از شهری در نزدیکی این قلعه به نام خروجستان قیام کرد و ضحاک را به زیر تخت کشید.

این قلعه را بعضی همان قلعه مادی آژدهاک می دانند و قسمتی از دیوار اورارتو در این محل را دلیلی برای اثبات این امر می دانند. مینورسکی در سال 1943 و بار دیگر در سال 1964 نام کهن قلعه ضحاک را بر آن داده و معتقد است که قلعه ضحاک با محلی که بطلمیوس به عنوان فاناسپا از آن نام برده مطابقت دارد.

در منابع یونانی و نوشته های پلوتارک از قلعه ضحاک با واژه هایی مانند فراسپ، فاناسپا که به معنی اسب باری، اسب تیزرو و اسب پیش رونده است، یاد شده است. چنانچه در بخش گردشگری نم نمک اشاره نموده ایم پلو تارک در نوشته های خود به شکست آنتونی رومی از فرهاد چهارم اشکانی به دلیل راههای کوهستانی کَس نگذر، زمستان سخت کهرتون یا هشترود، خطاهای استراتژیکی، تاکتیکی و سیاسی فرمانده خودخواه رومی، مبارزه مردانه مردم منطقه، دفاع قهرمانانه فراسپ، مبارزه همگان علیه ارتش روم و استحکامات فراسپ در سال 36 ق. م در قلعه فراسپ بعد از 27 روز نبرد اشاره دارد. در این نبرد 35 هزار نفر رومی کشته شدند.

معماری قلعه ضحاک

قلعه ضحاک به طول 10 کیلومتر و به عرض 2 کیلومتر است و از سه طرف مشرف به پرتگاه است. بخشهای تشکیل دهنده این قلعه عبارتند از مخازن سنگ، آب انبار، آسیاب، سالن شورا، حمام و ده ها آثار دیگر وجود دارد.

نیمی از اتاق های قلعه بی سقف در زمین کنده شده و نیم دیگر در کوه و به صورت حفره ای است و این حفره ها دارای آب انبار هستند. دیوارهای این قلعه کنده کاری شده است. طاقچه های کوچکی بر دیوارهای این حفره های سنگی، وجود دارد. تک حفره هایی نیز که در صخره های عمودی کوه کنده شده اند در این قلعه دیده می گردد.

در دامنه کوه مقابل آب چشمه ای قرار گرفته است از روی پشته مابین، با فشار میانه لوله هایی که در زمین کار گذاشته شده می گذرد و به ارتفاع قلعه می رسد. بستر لوله به عرض 50 سانتیمتر و عمق یک متر است. لوله های گلی از تکه های خورد تکمیل شده در یکدیگر رفته و در بستر قرار گرفته اند.

فضای اطراف قلعه حفره هایی وجود دارد که نشان دهنده تاراج و کندوکاوهای غیرمجاز غارتگران برای یافتن عتیقه است.

تنها بنایی که از قلعه تقریباً سالم مانده، چهارطاقی است اما این بنا نیز باگذشت زمان، پوشش طاق و یکی از پایه های آن تخریب و دوباره بازسازی شده است. در این قلعه یک تالار وسیع 11 در 11 با راهروهای جانبی کشف شده است که این راهرو با گچبری ها در طرح و نقش های متنوع انسانی و حیوانی، نقوش هندسی و گل و گیاه با رنگهای اخرایی، زرد، آبی و سبز تزیین شده اند.

آجرهایی با ابعاد 32 در 32 و ارتفاع 10 سانتیمتری و گچ مصالح بکار رفته در این چهارطاقی است. این قلعه روی تپه ای مسطح قرار گرفته است.

نگاره بدست آمده این قلعه، تصویر کلاغی است که پنجه بر پشت گاو زده و شبیه میترا در آیین مهر است. در کنار این نگاره، نگاره های دیگری مانند یک سرباز پارتی، سر چند شیر در حال غرش، تصویر یک ایزد بانو و تصویر یک مرد در درون گل نیلوفر با پرتوهای خورشید نیز وجود دارد.

منبع: همگردی
انتشار: 3 بهمن 1400 بروزرسانی: 3 بهمن 1400 گردآورنده: ojebavar.ir شناسه مطلب: 1267

به "قلعه ای تاریخی و دیدنی که در استان آذربایجان شرقی قرار گرفته است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "قلعه ای تاریخی و دیدنی که در استان آذربایجان شرقی قرار گرفته است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید