مخالفت بانک مرکزی با فروش 35 درصد سهام ایران مال

به گزارش اوج باور، بانک مرکزی گفت که در مکاتبه با مدیران بانک آینده مراتب مخالفت خود را با واگذاری سهام ایران مال به شرکت زیرمجموعه بانک آینده اعلام نموده است.

مخالفت بانک مرکزی با فروش 35 درصد سهام ایران مال

با ما همراه باشید و درباره وبلاگ هیچکس بیشتر بدانید.

در این مکاتبه ضمن تأکید مجدد بر لزوم رعایت مقررات و ضوابط ابلاغی، تاکید شد بانک آینده به قید فوریت اقدام های لازم به منظور لغو واگذاری یاد شده به عمل آورد و نتایج را به این بانک اعلام کند.

متن نامه بانک مرکزی به این توضیح است:

با اشاره به انتشار آگهی مزایده عمومی واگذاری سهام شرکت توسعه بین الملل ایران مال در هفته های گذشته و همچنین حسب اعلام اخیر آن بانک در تاریخ 14 .10 .1399 مبنی بر فروش بخشی از سهام شرکت مذکور به شرکت حامی کیان سازه که در سامانه جامع اطلاع رسانی ناشران (کدال) نیز انتشار یافته است، بدین وسیله اعلام می گردد واگذاری سهام شرکت یاد شده به دلیل عدم رعایت بعضی ضوابط ابلاغی از جمله مفاد دستورالعمل نحوه واگذاری اموال مازاد مؤسسات اعتباری مصوب یک هزار و دویست و نود و پنجمین جلسه مورخ 1399.3.27 شورای پول و اعتبار و وجود بعضی ابهامات در نحوه واگذاری، مورد تأیید این بانک نمی باشد.

با عنایت به مراتب فوق و ضمن تأکید مجدد بر لزوم رعایت مقررات و ضوابط ابلاغی مقتضی است دستور فرمائید به قید فوریت اقدامات لازم به منظور منتفی کردن واگذاری یاد شده به عمل آمده و نتایج را به این بانک اعلام کند.

در پی اعلام مزایده فروش بخشی از سهام ایران مال که چند هفته پیش در رسانه های کشور منتشر شد، بانک آینده دیروز گفت 35درصد از سهام این مجموعه چندمنظوره تجاری، فرهنگی، ورزشی به فروش رسیده است.

طبق تصمیم نهاد ناظر بر بانک آینده، مقرر شده 65درصد سهام الباقی این پروژه ملی به وسیله بازار سرمایه به فروش برسد تا اقشار مختلف مردم و دیگر خریداران سهام از این فرصت اقتصادی بهره مند شوند. این خبر در حالی اعلام شده است که قرار است به زودی سهام ایران مال در بورس ایران عرضه گردد.

شبهه در معامله ایران مال

مسئله این است که معامله بخشی از سهام بانک آینده یک معامله درون گروهی است. آنالیز ها حکایت از آن دارد که رئیس هیئت مدیره شرکت حامی کیان سازه که در مزایده واگذاری 35 درصد از سهام ایران مال برنده شده است، نماینده شرکت مسکن سازان بهشت پویا است. این شرکت سال گذشته، 28 شرکت بدهکار به بانک آینده را تملیک کرد و این شرکت ها در آن ادغام شدند؛ بنابراین شرکت حامی کیان سازه یکی از شرکت های مرتبط با خود بانک آینده است.

به این ترتیب این معامله می توانید به فساد آلوده گردد. محمد امینی رعایا کارشناس اقتصادی در این باره به مهر گفت: اگر قرار است حامی کیان سازه، ایران مال را خریداری نموده و از مالکیت بانک آینده خارج کند، دو مساله جدی مطرح می گردد؛ اول اینکه باید مراقب بود که سهام ایران مال به افرادی که سابقا به بانک آینده بدهکار بوده اند، منتقل نگردد و این افراد بدهکار، وارد هیئت مدیره ایران مال نشوند.

او اضافه نمود: مساله دوم این است که آیا شرکت مسکن سازان بهشت پویا یا شرکت حامی کیان سازه منابع اقتصادی لازم برای خرید ایران مال را در اختیار دارد؟ اگر ندارد، از کجا قرار است این منابع را تأمین کند؟ ایران مال با چه مکانیزمی و طی چه فرایندی قرار است به آنها واگذار گردد؟ نحوه پرداخت هم بسیار حائز اهمیت است؛ آیا تأمین منابع، از محل سهام است یا آورده نقدی؟ تنها در صورتی که پرداخت به صورت نقدی باشد، این واگذاری به درد بانک می خورد، البته اگر شرکت برای تسویه بدهی از خود بانک وام نگیرد!

شبهه دیگری که درباره این معامله مطرح شده این است که نگاهی به اطلاعات منتشر شده در کدال نشان می دهد نحوه تسویه وجه مزایده به این صورت خواهد بود که از مبلغ 29 هزار و 750 میلیارد تومان وجه معامله، معادل 20 درصد یعنی حدود 6 هزار میلیارد تومان سهام بورسی رایج به بانک انتقال می یابد و الباقی آن، طی توافق بین بانک و شرکت حامی کیان سازه طی بازه زمانی تعیین پرداخت خواهد شد.

بر این اساس، در این مرحله جز واگذاری سهام به میزان 20 درصد از کل مبلغ معامله، نحوه و جزئیات پرداخت 80 درصد مبلغ معامله تعیین نیست و قرار است بر اساس توافق طرفین تعیین گردد.

در اطلاعات منتشر شده در سامانه کدال شرط انتقال سهام ایران مال، انتقال سهام (به میزان 20 درصد از مبلغ معامله) به بانک اعلام شده است؛ یعنی شرکت حامی کیان سازه صرفاً با پرداخت 20 درصد مبلغ معامله، آن هم نه به صورت نقد، بلکه به صورت سهام، مالکیت اش بر 35 درصد از سهام ایران مال قطعی خواهد شد.

منبع: فرارو
انتشار: 23 بهمن 1399 بروزرسانی: 23 بهمن 1399 گردآورنده: ojebavar.ir شناسه مطلب: 764

به "مخالفت بانک مرکزی با فروش 35 درصد سهام ایران مال" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مخالفت بانک مرکزی با فروش 35 درصد سهام ایران مال"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید