مناسب ترین زمان خوردن قهوه؛ قهوه را با شکم پر یا خالی بخوریم؟

به گزارش اوج باور، کافئین موجود در قهوه علاوه بر اینکه به شما یاری می نماید احساس خستگی کمتری داشته باشید باعث بهبود خلق و خو، عملکرد مغز و فیزیکی شما می گردد، بعلاوه ممکن است باعث کاهش وزن و محافظت در برابر بیماری هایی مانند دیابت نوع 2، آلزایمر و بیماری های قلبی گردد.

مناسب ترین زمان خوردن قهوه؛ قهوه را با شکم پر یا خالی بخوریم؟

بسیاری از افراد اول صبح از نوشیدن قهوه لذت می برند. با این حال، برخی از افراد ادعا می نمایند مصرف آن با معده خالی ممکن است به سلامتی شما آسیب برساند. در عین حال، اگر هنگام نوشیدن قهوه با معده خالی دچار مسائل گوارشی می شوید سعی کنید آن را همراه صبحانه میل کنید.

نوشیدن قهوه به قدری محبوب است که سطح مصرف آن بعد از آب در برخی از کشور ها در رتبه دوم قرار گرفته است. کافئین موجود در قهوه علاوه بر اینکه به شما یاری می نماید احساس خستگی و هوشیاری کمتری داشته باشید باعث بهبود خلق و خو، عملکرد مغز و فیزیکی شما می گردد، بعلاوه ممکن است باعث کاهش وزن و محافظت در برابر بیماری هایی مانند دیابت نوع 2، آلزایمر و بیماری های قلبی گردد.

کافئین موجود در قهوه علاوه بر اینکه به شما یاری می نماید احساس خستگی کمتری داشته باشید باعث بهبود خلق و خو، عملکرد مغز و فیزیکی شما می گردد، بعلاوه ممکن است باعث کاهش وزن و محافظت در برابر بیماری هایی مانند دیابت نوع 2، آلزایمر و بیماری های قلبی گردد.

آیا نوشیدن قهوه با معده خالی باعث مسائل گوارشی می گردد؟

تحقیقات نشان می دهد تلخی قهوه ممکن است فراوری اسید معده را تحریک کند به همین ترتیب بسیاری از مردم معتقدند قهوه معده شما را تحریک می نماید، علائم اختلالات روده مانند سندرم روده تحریک پذیر را بدتر می نماید و باعث سوزش معده، زخم، حالت تهوع، ریفلاکس اسید و سوءهاضمه می گردد.

برخی پیشنهاد می نمایند نوشیدن قهوه با معده خالی به ویژه مضر است، زیرا هیچ ماده غذایی دیگری وجود ندارد که از آسیب تماشا اسید به پوشش معده جلوگیری کند. با این حال، تحقیقات نتوانست ارتباط قاطعی بین قهوه و مسائل گوارشی پیدا کند صرف نظر از اینکه آن را با معده خالی می نوشید.

در حالی که گروه کوچکی از افراد نسبت به قهوه بسیار حساس هستند و به طور منظم دچار دل درد، استفراغ یا سوءهاضمه می شوند فرکانس و شدت این علائم بدون توجه به نوشیدن آن با معده خالی یا همراه غذا ثابت می ماند.

هنوز هم مهم است که به نحوه پاسخ بدن توجه کنید. اگر بعد از نوشیدن قهوه با معده خالی مسائل گوارشی را تجربه کردید، اما هنگام نوشیدن آن به همراه وعده غذایی مسئله ای پیدا نکردید مصرف خود را متناسب با آن تنظیم کنید.

آیا نوشیدن قهوه با معده خالی سطح هورمون استرس را افزایش می دهد

بحث رایج دیگر این است که نوشیدن قهوه با معده خالی ممکن است سطح هورمون استرس کورتیزول را افزایش دهد. کورتیزول به وسیله غدد فوق کلیوی فراوری می گردد و به تنظیم متابولیسم، فشار خون و سطح قند خون یاری می نماید.

با این حال، سطح بیش از حد مزمن می تواند باعث مسائل سلامتی از جمله از دست دادن استخوان، فشار خون بالا، دیابت نوع 2 و بیماری های قلبی گردد. سطح کورتیزول به طور طبیعی در حدود زمانی که از خواب بیدار می شوید در طول روز کاهش می یابد و در مراحل اولیه خواب دوباره به اوج خود می رسد.

جالب اینجاست قهوه فراوری کورتیزول را تحریک می نماید، بنابراین برخی از مردم ادعا می نمایند نوشیدن قهوه صبح با معده خالی هنگامی که سطح کورتیزول بالا است می تواند خطرناک باشد.

با این حال، فراوری کورتیزول در پاسخ به قهوه در میان افرادی که آن را به طور منظم می نوشند بسیار کمتر به نظر می رسد و برخی مطالعات نشان می دهد اصلا افزایش کورتیزول وجود ندارد. به علاوه، شواهد اندکی وجود دارد که نشان می دهد نوشیدن قهوه با شکم پر این پاسخ را کاهش می دهد.

علاوه بر این، حتی اگر اغلب آن را ننوشید به نظر می رسد هرگونه افزایش سطح کورتیزول موقتی است. علت کمی وجود دارد که بتوان معتقد بود چنین اوج کوتاه مدت منجر به عوارض سلامتی می گردد. به طور خلاصه تاثیرات منفی مقادیر بالای مزمن این هورمون به احتمال زیاد در نتیجه یک اختلال سلامتی مانند سندرم کوشینگ نسبت به مصرف قهوه شما ایجاد می گردد.

سایر عوارض جانبی بالقوه نوشیدن قهوه با معده خالی

قهوه ممکن است عوارض جانبی منفی نیز داشته باشد صرف نظر از اینکه آن را با معده خالی می نوشید. به عنوان نمونه کافئین می تواند اعتیاد آور باشد و ژنتیک برخی از افراد ممکن است آن ها را نسبت به آن حساس کند. به این علت که مصرف منظم قهوه می تواند شیمی مغز شما را تغییر دهد و برای فراوری همان اثرات به تدریج به اندازه بیشتری کافئین احتیاج دارد.

نوشیدن مقادیر بیش از حد قهوه ممکن است منجر به اضطراب، بی قراری، تپش قلب و وخیم تر شدن حملات وحشت گردد.

حتی ممکن است در برخی افراد به سردرد، میگرن و فشار خون بالا منجر گردد به همین علت اغلب متخصصان موافقند باید اندازه کافئین خود را حدود 400 میلی گرم در روز کاهش دهید. از آنجا که اثرات آن در بزرگسالان می تواند تا 7 ساعت طول بکشد، بعلاوه قهوه می تواند خواب شما را مختل کند به ویژه اگر آن را اواخر روز بنوشید.

به زنان باردار توصیه می گردد مصرف قهوه خود را به یک تا 2 فنجان در روز محدود نمایند. به خاطر داشته باشید به نظر نمی رسد نوشیدن قهوه با معده خالی بر قدرت یا فراوانی این اثرات تاثیر بگذارد.

بسیاری از مردم صبح قبل از خوردن صبحانه از نوشیدن قهوه لذت می برند. با وجود افسانه های پایدار شواهد علمی اندکی نشان می دهد نوشیدن آن با معده خالی مضر باشد. در عوض، بدون توجه به نحوه مصرف تاثیرات مشابهی روی بدن شما می گذارد. در عین حال، اگر هنگام نوشیدن قهوه با معده خالی دچار مسائل گوارشی می شوید سعی کنید آن را همراه صبحانه میل کنید.

منبع: همشهری آنلاین

منبع: فرادید
انتشار: 20 آبان 1401 بروزرسانی: 20 آبان 1401 گردآورنده: ojebavar.ir شناسه مطلب: 1498

به "مناسب ترین زمان خوردن قهوه؛ قهوه را با شکم پر یا خالی بخوریم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مناسب ترین زمان خوردن قهوه؛ قهوه را با شکم پر یا خالی بخوریم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید