موزه عالی هنر آتلانتا، نمونه ای زیبا از معماری سفید

به گزارش اوج باور، موزه هنر آتلانتا که از آن با عنوان موزه عالی هنر آتلانتا نیز یاد می گردد، یکی از چندین موزه هنر پیشرو واقع در استان متحده امریکا به شمار می رود که طراحی آن به عهده ریچارد مه یر بوده است.

موزه عالی هنر آتلانتا، نمونه ای زیبا از معماری سفید

موزه عالی هنر آتلانتا (High Museum of Art)، ساختمانی عمومی و مکانی برای نگهداری آثار هنری است که به جنبه های تطبیقی و مفهومی برنامه های موزه رسیدگی می نماید.

نمای سنتی شهر آتلانتا که موطن این ساختمان پیشرفته به شمار می آید و نیز نقش این شهر به عنوان یک از مهم ترین مراکز فرهنگی در حال توسعه، توانسته است تاثیر به سزایی بر این طراحی خارق العاده بگذارد و زیبایی دو چندانی را برای آن به ارمغان بیاورد.

هر چند که شکل گیری معماری سفید حاصل نظریات و آثار پنج معمار نیویورکی در دهه شصت و هفتاد میلادی بوده است، اما در این میان وفاداری ریچارد مه یر به این نوع از معماری، مهم ترین عامل تداوم و ماندگاری معماری سفید است.

ریچارد مه یر که از او با عنوان شوالیه سفید پست مدرنیسم نیز یاد می گردد؛ از میان انواع کاربری ها و موضوعاتی که به وی ارجاع شده است، معماری برای هنر و فضاهای فرهنگی را ترجیح داده و مراکز فرهنگی و موزه های بسیاری را طراحی نموده است که ساختمان موزه عالی هنر در آتلانتا که بخشی از مرکز هنری وودرو (Woodrow) است، از جمله پیروز ترین و شاخص ترین آثار وی به شمار می آید.

مه یر در این بنا نیز همانند سایر آثار فرهنگی تعریفی متفاوت از رابطه میان شهر، مردم و هنر ارائه می نماید و سعی دارد از گسست میان فضاهای فرهنگی و شهرها بکاهد.

نمونه هایی از کوشش وی را در قالب های خالی مربع شکل درون بنا که در آن ها تصاویری از شهر قابل رویت است و بعلاوه در نحوه تعریف ورودی به وسیله خطی کشیده و شیبدار که از دل بنا به سوی شهر کشیده شده و در ناخودآگاه عابرین پیرامون سایت ترجمان و نشانه ای از دعوت است می توان مشاهده نمود.

علاقه وی به فرم های دایره ای شکل و سازماندهی شعاعی، به طوری که احجام موزه در فشردگی و تمرکزگرایی شدیدی قرار داشته و ضرب آهنگ های مختلفی از صلبیت و شفافیت را نمایان می سازند.

در عین حال شباهت های بسیاری میان این بنا و موزه گوگنهایم نیویورک اثر فرانک لوید رایت وجود دارد: مرکزیت آتریوم چند طبقه با سقفی شیشه ای، رمپ های مدور، دیوارهای سفید و بازی نور و سایه.

آنچه در این بنا مورد نظر معمار بوده است نحوه مواجهه بیننده با آثار موزه، چگونگی حرکت و سیرکولاسیون میان گالری ها و توجه به شخصیت و نیازهای تک تک آثار است.

بدین ترتیب سعی شده است تا آثار به نمایش در آمده تنها از یک زاویه و یک بعد- دید از رو به رو - قابل رویت نباشند بلکه به وسیله رمپ ها و پل ها دید از فواصل مختلف و زوایای متفاوت به هر اثر ممکن شده است.

قرارگیری موزه هنر آتلانتا در محل اتصال خیابان پیچتری و شانزدهم، در حدود 2 کیلومتری مرکز تجاری آتلانتا، و نیز دسترسی آسان به سیستم حمل و نقل عمومی، این موزه را در موقعیت مناسبی از شهر آتلانتا قرار می دهد.

موزه هنر آتلانتا متشکل از 4 بخش جدا از هم است. با این وجود، یکی از این بخش ها که به اتاق میانی موزه، لابی و مرکز همایشات اختصاص دارد، برای متمایز شدن از چهار بخش دیگر، برش خورده است.

جدایی فضای گالری و گردشی در موزه هنر آتلانتا، امکان نظارت فضای مرکزی بر سیستم حرکت را فراهم می آورد و در عین حال وجود پنجره هایی سرتاسری به منظور راهنمایی نور به داخل موزه و ارائه منظره وسیعی از شهر را میسر می نماید.

گالری ها نیز با ارائه منظرههای چندگانه و هم چنین نمایش صمیمانه آثار در مقیاس وسیع، به برآورده نمودن نیازهای وسیع این مجموعه یاری می نمایند.

نوری که به صورت مستقیم و یا فیلتر شده، تمام فضای این مجموعه را درنوردیده است، جدا از جنبه عملکردی، نمادی از نقش موزه در تجلی زیبایی شناختی و آشکار نمودن ارزش های فرهنگی نیز به شمار می رود و هدف اولیه این معماری که کشف ارزش ها و پرورش فهم تفکری مجموعه موزه به وسیله تجربه فضای آن است را تامین می نماید.

منبع: کجارو / disamag.com / کجارو / high.org
انتشار: 20 فروردین 1401 بروزرسانی: 20 فروردین 1401 گردآورنده: ojebavar.ir شناسه مطلب: 1341

به "موزه عالی هنر آتلانتا، نمونه ای زیبا از معماری سفید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "موزه عالی هنر آتلانتا، نمونه ای زیبا از معماری سفید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید