6 فیلم که مشکل وسواس هنری را به برترین شکل نشان دادند

به گزارش اوج باور، در حالی که هنرمندان وسواسی می توانند الهام بخش علاقه مندان باشند تا در مسیر هنر به سمت موفقیت پیش بروند، فیلم هایی با این مضمون اغلب اوقات به عنوان یک داستان هشداردهنده عمل می نمایند و پیامدهای خطرناک این بیماری مانند از دست دادن کنترل شخصیت، گم کردن مرز واقعیت و خیال یا حتی از دست دادن زندگی شخصی را نشان می دهند.

6 فیلم که مشکل وسواس هنری را به برترین شکل نشان دادند

فیلم هایی با مضمون وسواس هنری از دوران کلاسیک هالیوود روی پرده رفته است و هنوز هم تا به امروز به عنوان یک گونه محبوب به جای مانده. از نورما دزموند در سانست بلوار گرفته تا نینای قوی سیاه، شش مورد از رجحانن نمونه های وسواس هنری در سینما و تلویزیون را آنالیز می کنیم.

  • 15 فیلم دلهره آور و روانشناختی برتر تاریخ سینما

1. سانست بلوار (Sunset Boulevard)

  • سال ساخت: 1950
  • کارگردان: بیلی وایلدر
  • بازیگران: ویلیام هولدن، گلوریا سوانسون، اریش فن اشتروهم، آنا کیو. نیلسن، رابرت اِمِـت اوکانر، گرترود مسینگر
  • امتیاز روتن تومیتوز: 98 از 100

تقریباً غیرممکن است که بتوان یک فیلم نوآر از هالیوود کلاسیک پیدا کرد که حتی نصف سانست بلوار محبوب باشد. گلوریا سوانسون در این فیلم در نقش نورما دزموند، ستاره فیلم های صامت هالیوود که نگران از دست دادن معروفیتش در دنیای تازه هالیوود است، به یکی از مرگبارترین زنان تاریخ سینما تبدیل شد. این فیلم به علت آنالیز فرهنگ سلبریتی ها و کل هالیوود در آن موقع بسیار شناخته شد. این فیلم نشان می دهد که ترس از دست دادن معروفیت چگونه باعث می گردد نورما برای بازگشت به کانون توجه، مرتکب هر عمل وحشتناکی گردد.

در طول فیلم، به دیدنگران نشان داده می گردد که نورما در کوشش برای احیای خود در حرفه ای که زمانی در آن می درخشید حس واقعیت را از دست داده است و برای رسیدن به هدفش دست به اقدامات افراطی و وسواس آمیز می زند. نورما یکی از اولین نمونه های تروپ وسواس هنری در سینما است و با هنرمندی گلوریا سوانسون فقید به یکی از ماندگارترین شخصیت ها تاریخ سینما تبدیل شد.

2. من، تونیا (I, Tonya)

  • سال ساخت: 2017
  • کارگردان: کریگ گیلسپی
  • بازیگران: مارگو رابی، سباستین استن، جولیان نیکلسون، بابی کاناوله، آلیسون جانی
  • امتیاز روتن تومیتوز: 90 از 100

داستان واقعی زندگی اسکیت باز نه چندان خوش نام، تونیا هاردینگ، در فیلم مستندنمای من، تونیا در سال 2017 به تصویر کشیده شد. مارگوت رابی نقش اصلی فیلم را ایفا کرد که اسکیت بازی المپیکی و اولین ورزشکار تاریخ بود که توانست پرش سه گانه (triple-axel) را اجرا کند. از این فیلم همیشه به عنوان یکی از رجحانن هنرنمایی های مارگوت یاد می گردد که توانست با توانایی بالای خود علاوه بر طعنه های کوبنده به فرهنگ و رسانه آمریکایی، همدردی عمیق مخاطب با زندگی ترسناک تونیا را برانگیزد.

  • مارگو رابی در قامت شخصیت های مهم و واقعی؛ از شارون تیت تا باربی

در این فیلم شاهد این هستیم که تمایل تونیا برای دستیابی به کمال در رشته اسکیت نمایشی در کل فیلم چگونه بر روابط و احساساتش تأثیر گذاشته است. رابی برای بازی در این نقش مدت ها به دقت زندگی تونیا را مطالعه کرد تا بتواند حتی حالت، صدا و حالات صورتش را هم تقلید کند. فیلم من، تونیا علاوه بر این که یک کلاس بازیگری تمام و کمال است، تصویری عالی از این که چگونه یک نفر می تواند زندگی خود را وقف رسیدن به کمال کند، ارائه می نماید.

3. ویپلش (Whiplash)

  • سال ساخت: 2014
  • کارگردان: دیمین شزل
  • بازیگران: مایلز تلر، جی. کی. سیمونز، جیسون بلر، ملیسا بنویست، آستین استول
  • امتیاز روتن تومیتوز: 94 از 100

درست است که بازی جی کی سیمونز به عنوان مربی موسیقی سخت گیر و فحاش در این درام روان شناختی بی تردید نقطه قوت فیلم است، اما بازی مایلز تلر به عنوان دانشجوی جاه طلب موسیقی که با حداکثر توانش درحال تمرین است هم به همان میزان هیجان انگیز و مجذوب کننده است. مایلز در نقش اندرو نیمن، درام نواز جاز با استعداد فوق العاده است که مجبور می گردد دردهای جسمی و روانی زیادی را برای رسیدن به استانداردهای بالای مربی بی رحمش تحمل کند. برای مثال او ناچار است تمرین را به طور مداوم ادامه دهد حتی وقتی انگشتانش به خونریزی می افتد و اجازه می دهد روابطش، چه با خانواده و چه با دوست دخترش، بعلت کوشش بی وقفه برای رسیدن به کمال نابود گردد.

ویپلش با دیگر فیلم های این لیست بی نظیر کمی فرق دارد چرا که وسواس این هنرمند تنها متعلق به خودش نیست، بلکه جاه طلبی و میلش به رسیدن به کمال با سوءاستفاده استادش، ترنس فلچر، که اندرو را با آموزش هایش مجبور به خود تخریبی می نماید، تشدید می گردد. داستان این فیلم ماجراجویی هیجان انگیز و پر از آدرنالین است که نشان می دهد وسواس یک فرد برای دستیابی به رجحان موسیقایی تا کجا می تواند پیش رود.

4. قوی سیاه (Black Swan)

  • سال ساخت: 2010
  • کارگردان: دارن آرونوفسکی
  • بازیگران: ناتالی پورتمن، ونسان کسل، میلا کونیس، باربارا هرشی، وینونا رایدر
  • امتیاز روتن تومیتوز: 85 از 100

قوی سیاه فیلمی در ژانر ترسناک روانشناختی که ناتالی پورتمن در نقش نینا یکی از رجحانن و معین کننده ترین هنرنمایی های خود در دوران بازیگری اش اجرا نموده است. این فیلم به آنالیز روان یک هنرمند بالرین وسواسی می پردازد که با تحمل فشارهایی که به وسیله مادر سخت گیرش، که او هم مدیر تئاتر و مانند خودش یک بالرین است، به او وارد می گردد، مصمم است هنر خود را به کمال برساند.

عزم نینا در این فیلم برای بازی در نقش های اصلی نمایش دریاچه قو به عنوان قو سفید و قو سیاه و فشارهای بیش از حدی که به بدن و ذهنش وارد می نماید، او را به تجربه توهمات، از دست دادن توانایی تمایز واقعیت و گم کردن هویت خود سوق می دهد. قوی سیاه داستانی دلخراش و هشداردهنده در خصوص هزینه واقعی موفقیت است و نشان می دهد که چگونه مارپیچ رو به زوال نینا با وسواس او برای اجرای یک اجرای عالی تحریک شد.

5. شیطان نئونی (Neon Demon)

  • سال ساخت: 2016
  • کارگردان: نیکولاس ویندینگ رفن
  • بازیگران: ال فانینگ، آلساندرو نیوولا، کیانو ریوز، کریستینا هندریکس، ابی لی کرشاو، جنا مالون
  • امتیاز روتن تومیتوز: 58 از 100

شیطان نئونی با رنگ های خیره کننده و فریبنده آبی و همه رنگ های دیگر رنگین کمان سوررئالیستی، فیلمی فوق العاده شیک و از نظر بصری خیره کننده در ژانر ترسناک روانشناختی است. این فیلم داستان ظهور و سقوط ستاره ای شیفته مدلینگ و بعلاوه عواقبی است که در پس مجذوب کنندهیت و زیبایی صنعت مد، در انتظار جوانان مجذوب این صنعت است. ال فانینگ در ایفای نقش قهرمان فیلم، جسی، که سفری کلاسیک برای تبدیل شدن از انسانی زیبا و ساده به یک خودشیفته وسواسی که تسلیم غرور خود می گردد را طی می نماید، عالی عمل نموده است.

این فیلم تمثال وسواس هنری را نه تنها درمورد جسی بلکه در خصوص مدل های همکار او، جیجی و سارا که تحت عمل های جراحی زیبایی بیش از حد و فشارهای ذهنی قرار می گیرند تا به استانداردهای روزافزون زیبایی دست یابند، نشان می دهد. شیطان نئونی در عین حال که به شدت از ارزش و صنعتی شدن زیبایی و جوانی انتقاد می نماید، رفتارهای بیمارگونه ای که مردم برای ماندن در اوج نشان می دهند را آنالیز می نماید.

  • فشن در سینما؛ 7 فیلم به یادماندنی در عرصه مُد

6. بردمن (Birdman)

  • سال ساخت: 2014
  • کارگردان: الخاندرو گونسالس اینیاریتو
  • بازیگران: مایکل کیتون، زک گالیفیاناکیس، ادوارد نورتون، آندره آ ریسبرو، ایمی رایان، اما استون، نائومی واتس
  • امتیاز روتن تومیتوز: 91 از 100

ترس از دست دادن هویت شخصی در سایه هنر، مبارزه اصلی قهرمان فیلم بردمن، ریگان تامسون است، ستاره محو شده هالیوود که عمدتاً به خاطر ایفای نقش ابرقهرمان خیالی، بردمن، معروفیت دارد. ریگان، مشابه سایر شخصیت های این لیست، واقعیتش را با دنیای خیالی بردمن ادغام می نماید که منجر به ایجاد سکانس های فانتزی و اکشن باورنکردنی می گردد که با فیلمبرداری تک شات یک پارچه فیلم در هم آمیخته شده اند.

ریگان به معنای واقعی کلمه نمی تواند خود را از هنر خود متمایز کند و با به یاد آوردن خود و زندگی اش و در ارتباط بودن با جامعه مبارزه می نماید. در عین حال، او می خواهد کاری برای خود انجام دهد، زیرا هم از شخصیت بردمن خود رنجیده است و هم زندگی او را به کلی تحت تاثیر قرار داده است. بردمن فیلمی است که می توان بارها و بارها آن را دیدن کرد و هر بار چیز تازه در آن یافت. همین مساله این فیلم را تبدیل به کاوشی فوق العاده سرگرم کننده از سفر یک هنرمند می نماید.

منبع:

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 26 اردیبهشت 1402 بروزرسانی: 26 اردیبهشت 1402 گردآورنده: ojebavar.ir شناسه مطلب: 1578

به "6 فیلم که مشکل وسواس هنری را به برترین شکل نشان دادند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "6 فیلم که مشکل وسواس هنری را به برترین شکل نشان دادند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید