آش ترش قورمه کما یکی از غذاهای سنتی استان سمنان به شمار می رود

به گزارش اوج باور، ایسنا/ براساس آخرین خبر و گزارش های بدست آمده، آش ترش قورمه کما یکی از غذاهای سنتی استان سمنان به شمار می رود.

آش ترش قورمه کما یکی از غذاهای سنتی استان سمنان به شمار می رود

غذاها در حوزه میراث ناملموس کشور جایگاه ویژه ای دارند و همواره مورد توجه زیادی قرار می گیرند. تنوع اقوام در ایران موجب پیدایش تنوع غذایی شده و به نوعی یکی از جذابیت های زندگی قومی است. بعلاوه غذاهای یک کشور جز جاذبه گردشگری آن نیز محسوب می گردد و گردشگران در حین سفر به شهرها و کشورها مختلف، همواره دنبال امتحان کردن غذاهای سنتی آنجا هستند.

بعضی از شیوه های پخت غذاهای سنتی مانند آداب و رسوم و آیین های ما به مرور زمان و در جریان زندگی دچار تغییر شده است، یکی از اقداماتی که برای حفظ شیوه پخت غذاهای سنتی صورت گرفته، ثبت آنها در لیست میراث ناملموس کشور است.

یکی از غذاهای ایرانی که در بهمن سال گذشته در لیست میراث ناملموس کشور به ثبت رسیده، مهارت سنتی پخت آش ترش قورمه کما روستای کلاته اسد در شهرستان میامی استان سمنان است. پخت آش ترش قورمه کما قدمتی طولانی دارد که شیوه پخت آن تغییری ننموده و امروز هم با همین شیوه قدیمی طبخ می گردد.

کُما یکی از عناصر اصلی این آش محلی، بوته گیاهی سرسبز است که در بیابان های منطقه میاندشت، فرومد، کلاته اسد، طرود و پل ابریشم شهرستان میامی رویشی خودرو دارد و دارای خواصی دارویی از جمله ضد تشنج، ضد عفونی کنندگی و برطرف بیماری های دستگاه گوارش است. این گیاه که ساقه و برگ آن سبز و چرب است، خوراک زمستانی دام است و استفاده دارویی فراوانی هم دارد. کما بوی خاصی دارد که بعضی از افراد آن را خوشبو و بعضی دیگر بوی آن را دوست ندارند. وقتی بز یا گوسفند از این گیاه بخورد شیر فراوریی عطر آن را می دهد. در بعضی از غذاهای دیگر این استان مانند بورانی کما، جوشفره، آش ماش، ترکمانی، کما پلو استفاده می گردد.

در پخت این آش علاوه بر کما از مواد دیگری مانند سبزی های کوهی (سلمه، بلقس، شوید)، پیاز، رب گوجه، کمپوت گوجه، قره قروت، آبغوره، قورمه گوسفندی، نخود، لوبیا چیتی، عدس، رشته آش، فلفل، زردچوبه، روغن حیوانی، نمک و مقداری آب استفاده می گردد. نکته حائز اهمیت در پخت این غذا این است که 100 درصد مواد لازم در داخل خود روستا فراوری و استفاده می گردد.

یکی از مواد مقوی دیگر این آش، قورمه گوسفندی است که طی فرآیند خاصی فراوری می گردد. همین ترکیبات ارزش غذایی این آش محلی را دوچندان نموده و امروز بیشتر در مراسم ها و آیین های خاص مانند شب یلدا و اعیاد پخته می گردد. بعلاوه در مجتمع های بومگردی برای گردشگران تهیه می گردد.

هانی رستگاران، مسئول ثبت آثار و حرائم میراث ملی استان سمنان با ارائه این توضیحات درباره آش کما، درباره اقدامات حفاظتی برای حفظ این خوراک محلی گفت: مهمترین اقدام پاسداری، ترویج و تشویق مردم به حفظ این غذاست و ارائه آن به گردشگران در فضاهای بومگردی است. بعلاوه این غذا در آیین ها و مراسم پخته می گردد و همین موضوع باعث شده تا در کنار آیین های مختلف نام این غذا هم ثبت گردد.

منبع: همگردی
انتشار: 19 آذر 1401 بروزرسانی: 19 آذر 1401 گردآورنده: ojebavar.ir شناسه مطلب: 1508

به "آش ترش قورمه کما یکی از غذاهای سنتی استان سمنان به شمار می رود" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آش ترش قورمه کما یکی از غذاهای سنتی استان سمنان به شمار می رود"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید