اثر مصرف ویتامین و مکمل در پیشگیری از کرونا

به گزارش اوج باور، بیماری کرونا به یک اپیدمی جهانی تبدیل شده است. هنوز درمانی برای ویروس کرونا و اطلاعاتی درباره جزئیات این ویروس کشنده و شدیداً مسری، بدست نیامده است. این ویروس، در بدن انسان با سیستم ایمنی بدن در تقابل است. هرچند، اطلاعات قطعی و مورد تأیید درباره این بیماری وجود ندارد، اما تقویت سیستم ایمنی بدن، باعث آمادگی بهتر در برابر این بیماری می گردد. در این مقاله سعی شده است تا ویتامین ها و موادی که در ارتقاء قدرت سیستم ایمنی بدن انسان نقش دارند، معرفی شوند.

اثر مصرف ویتامین و مکمل در پیشگیری از کرونا

اهمیت ویتامین ها در بالا بردن قوای سیستم ایمنی بدن در جهت جلوگیری از کرونا

ویروس کرونا، مدتی است که در سراسر دنیا به معضلی اساسی تبدیل شده است و محققان، در کوشش برای ساخت درمان و واکسن مناسب آن هستند. تا این لحظه، درمان خاصی برای این بیماری به وجود نیامده و حفظ سلامتی و پیشگیری از ابتلا به آن ضرورت دارد. در این دوران، ماندن در خانه، رعایت بهداشت و حفظ سلامت عمومی بدن برای پیشگیری نسبی در برابر این ویروس توصیه شده است.

تحقیقات نشان می دهند که ویروس کرونا در بدن، مستقیماً با سیستم ایمنی درگیر است و هر چقدر سیستم ایمنی بدن انسان قدرتمند تر باشد، سرعت بهبود نیز بیشتر خواهد بود. این احتمال نیز وجود دارد که افرادی با سیستم ایمنی بدن قدرتمند، به این ویروس آلوده شوند و بدون بروز علائم بیماری، بهبود یابند.

داشتن یک رژیم غذایی مناسب و مصرف ویتامین ها، به طور قطعی از بدن برابر کرونا محافظت نخواهد کرد، اما سیستم ایمنی بدن را تقویت خواهد کرد. خطر ابتلا به ویروس کرونا برای گروه های حساس (مانند کسانی که فشار خون بالا و یا دیابت دارند) و بعلاوه سالخوردگان بیشتر است. این گروه برای تغییر رژیم غذایی و استفاده از بعضی ویتامین ها و مکمل ها، حتماً می بایست با پزشک خود مشورت نمایند، تا مسئله ای برای سلامتیشان به وجود نیاید (1).

تقویت سیستم ایمنی با تغذیه مناسب

هنوز هیچ اطلاعاتی در مورد تأثیر مستقیم ویتامین ها و مکمل های دارویی بر روی ویروس کرونا در دست نیست. علیرغم معرفی بعضی مواد غذایی برای مقابله با کرونا، هیچ چیز به طور قطعی تأیید نشده است. از آنجایی که سیستم ایمنی بدن، مسئولیت مبارزه با بیماری کرونا را بر عهده دارد، می توان با تقویت آن آمادگی بهتری در برابر این ویروس داشت.

در تقویت سیستم ایمنی بدن انسان، عواملی مانند خواب کافی، کاهش استرس، تحرک زیاد، عدم استعمال دخانیات و استفاده از املاح، ویتامین ها و مواد معدنی تأثیرگذارند. در ادامه به بعضی از ویتامین ها و مواد معدنی اساسی مورد احتیاج بدن اشاره شده است. توجه به توصیه های پزشکی و عدم زیاده روی در استفاده از این مواد غذایی اهمیت زیادی دارد (2).

ویتامین های مفید برای تقویت سیستم ایمنی

ویتامین A
این ویتامین در بدن انسان باعث بازسازی سلول های پوست، دستگاه تنفسی و روده می گردد. ویتامین A، در بدن پادتن ایجاد نموده و سعی در خنثی کردن بیماری دارد. این ویتامین، نقش کاملاً دفاعی در برابر ویروس کرونا ایفا می نماید و در مواد غذایی مانند: روغن ماهی، زرده تخم مرغ، پنیر، آجیل و حبوبات یافت می گردد.

کاروتن در بدن انسان تبدیل به ویتامین A می گردد. در نتیجه، مصرف سبزیجات سبز، زرد و نارنجی رنگ مانند کدو تنبل و هویج، که حاوی کاروتن هستند، ویتامین A بدن را تامین خواهد کرد.

ویتامین B
ویتامین B6، B9 و B12 از این خانواده، بر روی گلبول های سفید خون که سلول های آلوده را از بین می برند، اثر مثبت می گذارند. این دسته از سلول ها، سلول کشنده طبیعی نامیده می شوند و بخشی از سیستم ایمنی بدن هستند.

B6 در غلات، حبوبات، سبزیجات با برگ سبز، خشکبار، سیر، ماهی، مرغ و گوشت یافت می گردد. B9 (اسید فولیک) در اسفناج، بروکلی، بامیه، کاهو، حبوبات، آجیل و در آردی که برای پخت نان استفاده می گردد، وجود دارد. B12، در فرآورده های حیوانی مانند تخم مرغ، گوشت و لبنیات وجود دارد. گاهی این ویتامین به شیر سویا نیز اضافه می گردد، که برای آگاهی از آن، می بایست به جدول مواد به کار رفته در محصول مراجعه گردد.

ویتامین E
هنگامی که بدن انسان با یک التهاب درگیر است، رادیکا ل های آزاد ایجاد شده به دیواره های سلولی آسیب می رسانند. این اتفاق مسبب شیوع و توسعه التهاب در بدن خواهد شد. ویتامین E یکی از ویتامین هایی است که به تقویت دیواره سلول یاری می نماید. ویتامین E در آجیل، آووکادو، اسفناج، بروکلی و روغن نباتی یافت می گردد.
ویتامین C
این ویتامین از مدت ها قبل، به عامل پیشگیری و مقابله با سرماخوردگی در سراسر دنیا معروفیت داشته است. ویتامین C، شاید اولین چیزی باشد، که هر فرد برای تقویت سیستم ایمنی بدن سراغ آن می رود. این ویتامین عملکرد گلبول های سفید خون را بهبود می بخشد و به مبارزه با بیماری یاری می نماید. بعلاوه، این ویتامین با نگهداری از سلول های پوستی، از نفوذ بعضی آلودگی ها به بدن جلوگیری می نماید.

ویتامین C یک ویتامین محلول در آب است و اندازه اضافی آن از بدن دفع خواهد شد. با این حال، اندازه استفاده روزانه آن، نباید از 2000 میلی گرم عبور کند، چرا که در کنار تمامی خواص آن، مصرف زیاد ویتامین C خطر ابتلا به سنگ کلیه (به خصوص در مردان) را افزایش می دهد. منابع غنی ویتامین C، پرتقال، لیمو ترش و شیرین، انواع توت، کیوی، کلم بروکلی، گوجه فرنگی، سیر و فلفل دلمه هستند.

ویتامین D
این ویتامین نیز نقش مهمی در یاری به سلول های سیستم ایمنی بدن دارد. تحقیقات نشان می دهند، مصرف ویتامین D به عنوان مکمل دارویی، به بهبود بیماری های تنفسی یاری می نماید.

برای دریافت ویتامین D، کافی است تا در معرض نور آفتاب قرار بگیریم، اما با توجه به شیوع ویروس کرونا و توصیه شدید به ماندن در خانه ها، بهتر است از مواد غذایی حاوی ویتامین D استفاده گردد. این مواد شامل: زرده تخم مرغ، ماهی و بعضی از لبنیاتی هستند، که این ویتامین به آنها افزوده شده است (3) .

مواد معدنی مفید برای تقویت سیستم ایمنی

آهن
آهن با افزایش تعداد رادیکال های آزاد در بدن، عوامل بیماری زا را از بین می برد. بعلاوه با تنظیم آنزیم سلول های سیستم ایمنی بدن، به قدرت تشخیص و مقابله آنها با عوامل بیماری زا یاری می نماید. منبع اصلی آهن گوشت قرمز، مرغ و ماهی است. بعلاوه آهن در حبوبات و غلات نیز وجود دارد و به بعضی از محصولات فرآوری شده نیز افزوده می گردد (3) .
روی
این عنصر یک آنتی اکسیدان طبیعی است که به بازسازی سلول های پوستی و مخاطی یاری می نماید. بعلاوه روی منبعی است که گلبول سفید، برای واکنش به بیماری از آن استفاده می نماید. روی می تواند طول دوره سرماخوردگی را تا 33 درصد کاهش دهد، اما از تأثیرات مستقیم آن روی ویروس کرونا اطلاعاتی در دست نیست.

روی در مواد غذایی دریایی مانند ماهی، صدف و... یافت می گردد. گوشت، مرغ، لوبیا سبز و آجیل نیز از منابع مهم روی محسوب می شوند. استفاده بیش از 40 میلی گرم روی در روز، می تواند باعث بروز عوارض بویایی گردد و استفاده از آن، بیش از این اندازه توصیه نمی گردد (4) .

سلنیوم
این ماده کمیاب، یکی از منابعی است که برای تقویت سیستم ایمنی بدن در برابر سرطان، آسم و اختلال تیروئید کاربرد دارد. سلنیوم با تحریک پادتن ها، مقاومت بدن در برابر بیماری ها را افزایش می دهد.

همانطور که اشاره شد، سلنیوم از مواد کمیاب موجود در بدن است. اما مصرف بیش از حد آن عوارضی مانند ریزش مو، اختلالات عصبی، بوی بد دهان و خستگی را به همراه دارد. برنج قهوه ای، ماهی تن، تخم مرغ، قارچ و غلات از منابع اصلی جذب سلنیوم هستند (5).

منیزیم
منیزیم از جمله مواد معدنی است، که در بسیاری از واکنش های شیمیایی که در بدن رخ می دهد، نقش دارد. منیزیم به طور مستقیم در سیستم ایمنی بدن انسان مؤثر نیست، اما با کنترل انرژی بدن و یاری به تنظیم خواب و استراحت، به بهبود سیستم ایمنی بدن یاری زیادی می نماید. منیزیم عمدتاً در ماهی، انواع بادام، آجیل، بروکلی، اسفناج و ذرت یافت می گردد (6) .
نتیجه گیری
در فضای مجازی از درمان و پیشگیری قطعی کرونا مطالب بسیاری منتشر شده است؛ اما در حقیقت، هیچ اطلاعاتی که با قطعیت بتوان به آن استناد نمود، موجود نیست و نباید به این مطالب اعتماد کرد. رعایت بهداشت فردی و عمومی، مهم ترین عامل جلوگیری از ابتلا به ویروس کرونا است.

باید به این نکته توجه داشت که با وجود کوشش و مطالعات زیادی که در سراسر دنیا روی این ویروس صورت پذیرفته، هنوز درمان خاصی برای آن بدست نیامده است. با رعایت اعتدال در استفاده از مواد غذایی و مکمل های موجود و تقویت سیستم ایمنی بدن، می توان در برابر ویروس کرونا مقاومت بهتری داشت و با سلامت از این پدیده دنیای عبور کرد.

پی نوشتها

  1. www.nytimes.com
  2. www.entrepreneur.com
  3. www.theconversation.com
  4. www.dietdoctor.com
  5. www.medicalnewstoday.com
  6. www.takecareof.com
منبع: راسخون
انتشار: 20 آبان 1400 بروزرسانی: 20 آبان 1400 گردآورنده: ojebavar.ir شناسه مطلب: 1191

به "اثر مصرف ویتامین و مکمل در پیشگیری از کرونا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اثر مصرف ویتامین و مکمل در پیشگیری از کرونا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید