اختصاص 20 درصد سهمیه قرعه کشی به مالکان خودروهای فرسوده

به گزارش اوج باور، معضل خودروهای فرسوده حالا تبدیل به ابر بحران شده است. با این حال به نظر می رسد دولت و مجلس هنوز به یک همگرایی درباره راهکار بحران فرسوده ها نرسیده اند.

اختصاص 20 درصد سهمیه قرعه کشی به مالکان خودروهای فرسوده

طبق آمار به دست آمده از سوی حسابرسی زیست محیطی، بیش از 10 میلیون وسیله نقلیه فرسوده اعم از سواری ها، موتورسیکلت ها و کامیون ها در خیابان ها و جاده های کشور در حال رفت وآمد هستند. این موضوع نه تنها فاجعه ای برای محیط زیست به شمار میرود، بلکه باعث افزایش مصرف سوخت، آلودگی صوتی، آسیب به سلامتی شهروندان، و بعلاوه ایجاد مسائل حوزه شهری، مسائل مالی و غیره می گردد.

قانون ساماندهی صنعت خودرو که سال گذشته به تصویب مجلس رسید، در بند دهم خود به این موضوع پرداخته و این بار خودروسازان را مکلف کرد که به ازای فراوری هر سه خودرو، یک خودروی فرسوده را از چرخه حمل و نقل خارج نموده و گواهی اسقاط دریافت نمایند.

وزارت صمت اما به عنوان سهامدار خودروسازان در برابر این قانون قد علم نموده و مخالفت خود را از همان نخست به شیوه های گوناگون نشان داد و در نهایت نیز توانست مصوبه ای از هیات دولت بگیرد که مطابق آن یک تبصره به ماده 10 قانون ساماندهی خودرو اضافه گردد.

تبصره ای که نهایتا توانست نظر اعضای کمیسیون صنایع را به خود جلب کند این بود که در صورت کمبود گواهی اسقاط به تشخیص وزارت صمت، که خود مخالف الزام خودروسازان به اسقاط خودرو بود ، برای ادامه فراوری، خودروسازان بتوانند با پرداخت 1/5 درصد از فروش خود به صندوق حمایت از تحقیقات و توسعه صنایع پیشرفته وزارت صنعت، معدن و تجارت، اجازه شماره گذاری دریافت نموده و به فراوری ادامه دهند.

علیرضا احمدی اظهار کرد: در راستای اجرای بند ف تبصره 7 قانون بودجه سال 1401 حسب پیگیری های مکرر ستاد و جلسات متعدد با نمایندگان وزارت صمت و خودروسازان، سهم 20 درصدی از قرعه کشی مرحله اخیر خودروهای شرکت های فراورینماینده داخلی به مالکان خودروهای فرسوده اختصاص یافت.

وی در ادامه اضافه کرد:

مشروط به اینکه در هنگام تحویل خودرو نو، خریدار گواهی اسقاط خودرو فرسوده خود را تحویل دهد. این در حالی است که در قانون بودجه 10 درصد خودروهای قرعه کشی به دارندگان خودروهای فرسوده تعلق می گیرد، بنابراین مصوبه مذکور مشوق مضاعفی برای اسقاط خودرو است.

وی ادامه داد: به این ترتیب افرادی که دارای خودروی فرسوده هستند و مشمول این طرح خواهند بود، می توانند از این پس در طرح فروش خودرو، ثبت نام نمایند. به شرط برنده شدن کد ثبت نامی این افراد، از ستاد مدیریت حمل ونقل و سوخت استعلام خواهد شد.

چنانچه براساس کد ثبت نامی، خودرو فرسوده وجود داشت، منوط بر آنکه تا دو ماه آینده، شخص خودروی خود را اسقاط و گواهی اسقاط را ارائه دهد، خودروی مورد تقاضا، قابل تحویل خواهد بود.

آگهی های خرید و فروش خودرو

***

شما می توانید نوترین اخبار خودرو را در بلاگ خبرنگاران مطالعه کنید

منبع: بلاگ دیوار
انتشار: 26 مهر 1401 بروزرسانی: 26 مهر 1401 گردآورنده: ojebavar.ir شناسه مطلب: 1489

به "اختصاص 20 درصد سهمیه قرعه کشی به مالکان خودروهای فرسوده" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اختصاص 20 درصد سهمیه قرعه کشی به مالکان خودروهای فرسوده"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید