بافت تاریخی روستای نایبند طبس خراسان جنوبی بازسازی می گردد

به گزارش اوج باور، میراث آریا/ براساس آخرین خبرهای بدست رسیده، بافت تاریخی روستای نایبند طبس خراسان جنوبی بازسازی می گردد.

بافت تاریخی روستای نایبند طبس خراسان جنوبی بازسازی می گردد

محمد عرب گفت: یک فصل دیگر از بازسازی بافت تاریخی روستای نایبند شروع می گردد که در این مرحله با توجه با آسیب جدی بافت، بام سازی پشت بام قسمتی از بافت روستا شامل سبک سازی و اجرای اندود کاهگل به مساحت حدود 2هزار متر مربع با اعتباری بالغ بر 250 میلیارد تومان از محل اعتبارات سفر رئیس جمهور انجام خواهد شد.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان طبس بیان نمود: انعقاد قرارداد با پیمانکار بومی منطقه در حال اجرا است و عملیات اجرایی پروژه بزودی و حداکثر بعد از تعطیلات عید نوروز شروع خواهد شد.

عرب گفت: کوچه های پیچ در پیچ روستای نایبند در کنار معماری چند طبقه ای بناها، باغ ها و نخلستان هایی که آن را در برگرفته، منظره خارق العاده ای در دل کویر ایجاد نموده است بخصوص که بسیاری از کوچه ها یا همان ساباطها سرپوشیده نه تنها اهالی را از گرمای سوزان هوا در امان نگه می دارند، بلکه به لطف سکوهایی که در آنها تعبیه شده، به محلی برای دورهمی اهالی روستا تبدیل شده اند.

او اضافه نمود: روستای نایبند ساختاری ارگانیک دارد، به این معنا که شکل گیری محله ها و بافت آن تابع نظم خاصی نبوده و براساس شیب طبیعی زمین شکل گرفته است. این روستا در منطقه ای کوهستانی بوده و ابنیه روستا بر روی صخره ای سنگی با تبعیت از شیب طبیعی زمین در دامنه کوه بنا شده اند و باغ های مرکبات، نخل و مزارع در دره مجاور استقرار یافته اند.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان طبس توضیح داد: سکنه، خانه های خود را بدون حد و مرز تعیین با استفاده از گل و شاخ و برگ درختان با تلفیقی زیبا در شیب کوه و دره ساخته اند، بطوریکه بام یک خانه، نقش حیاط خانه مجاور را ایفا می نماید. مصالح مورد استفاده در خانه های روستا شامل خشت و کاهگل می گردد که به علت استفاده از شن های تیره رنگ، خانه ها به رنگ خاکستری هستند. علاوه بر این، وقتی از فاصله ای دور به این خانه ها نگاه کنید، شبیه به سفال های مکعبی هستند که روی هم گذاشته شده اند.

منبع: همگردی
انتشار: 22 اسفند 1401 بروزرسانی: 22 اسفند 1401 گردآورنده: ojebavar.ir شناسه مطلب: 1554

به "بافت تاریخی روستای نایبند طبس خراسان جنوبی بازسازی می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بافت تاریخی روستای نایبند طبس خراسان جنوبی بازسازی می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید