ثبت مراسم های مختلف در تقویم رویدادهای گردشگری و افزایش گردشگران در خراسان جنوبی

به گزارش اوج باور، ایرنا/ این خبر پیرامون ثبت مراسم های مختلف در تقویم رویدادهای گردشگری و افزایش گردشگران در خراسان جنوبی نوشته شد.

ثبت مراسم های مختلف در تقویم رویدادهای گردشگری و افزایش گردشگران در خراسان جنوبی

مقصدها و مسیرهای توریستی به عنوان کانون اصلی جذب توریستان داخلی و خارجی، نقش اصلی در توسعه صنعت توریستی دارند، زمانی میتوان یک مقصد را متمایز و پیروز جلوه داد که بتوان تجربه های منحصر بفرد و تازه را ارائه کرد که این نقش برعهده رویدادهای توریستی نهاده شده است.

رویداد در ترکیب با توسعه توریستی باعث شکل گیری جاذبه می گردد و به وسیله برنامه ریزی، بازاریابی و اجرای اصولی به عنوان یکی از راهبردهای مهم برای توزیع توریستی به صورت عادلانه و منظم در منطقه ها و زمانهای مختلف در کشور محسوب می گردد.

برگزاری رویدادهای توریستی با همکاری جوامع محلی علاوه بر ایجاد نشاط اجتماعی باعث افزایش مشارکت اجتماعی در برنامه های مختلف می گردد و زمینه ای برای احیای هنرها و آداب و رسوم و معرفی آنها به نسل های تازه و البته زمینه موثری برای جذب توریست، معرفی هدفمند منطقه ها به ویژه روستاها و منطقه ها بکر است.

این رویدادها بعلاوه فرصتی برای آشنایی مردم با فرهنگ منطقه ها مختلف است و تا به امروز 11 رویداد استان خراسان جنوبی در تقویم رویدادهای توریستی کشور ثبت شده که نشانگر سهم عمده استان در این حوزه است.

برگزاری رویدادهای فرهنگی و میراثی در حوزه های مختلف توانسته به رونق توریستی خراسان جنوبی یاری کند و نمونه اخیر آن دومین جشنواره ملی زرشک بود که 29 مهر تا سوم آبان سال جاری برگزار و توریستی مزرعه از برنامه های جانبی آن اعلام شد.

امضای هفت تفاهمنامه همکاری مشترک بین بخش دولتی و خصوصی با هدف یاری به ارتقای جایگاه زرشک خراسان جنوبی که رتبه اول فراوری این محصول را در کشور دارد و تکمیل زنجیره ارزش اضافه کرده از جمله رهاورد این جشنواره است.

اما در آخرین خبر مربوط به این حوزه که مدیرکل میراث فرهنگی، توریستی و صنایع دستی خراسان جنوبی هفته جاری خاطرنشان کرد، جشنواره برداشت خرمای طبس به تقویم رویدادهای توریستی اضافه شد.

هادی شاهوردی گفت: پس از ثبت این رویداد کوشش می گردد در زمان برداشت خرما و فصل خرماپزان در شهرستان طبس برای تورهای ورودی مختص این جشنواره برنامه ریزی لازم انجام گردد تا در شاخه های توریستی کشاورزی و توریستی خوراک یکی دیگر از جاذبه های استان به علاقمندان معرفی و شناسانده گردد.

بعلاوه جشنواره نخل و شالی روستای هدف توریستی ازمیغان طبس یازدهم آبان سال جاری همزمان با پاییز (فصل توریستی خراسان جنوبی) برگزار گردید و ثبت ملی این مراسم در لیست رویدادهای توریستی کشور به نام روستای ازمیغان در دستور کار است.

مدیر کل میراث فرهنگی، توریستی و صنایع دستی خراسان جنوبی با اشاره به ثبت 11 رویداد استان در تقویم رویدادهای توریستی کشور گفت که چهار رویداد دیگر در حال ثبت شدن است.

هادی شاهوردی اضافه کرد: آیین سنتی بی بی گردی، جشنواره انار و زعفران فردوس، بازی بومی و محلی روستای گستج، آیین سنتی کوزه شکنی قاین، جشنواره طلای سرخ قاینات، جشنواره شهاب باران، جشنواره ملی زرشک در بیرجند، مراسم بیل زنی خوسف، عناب ته کنی خوسف و بی بی گردی از جمله رویدادهایی بوده که در تقویم رویدادهای توریستی کشور ثبت شده است.

وی گفت: چهار رویداد توریستی دیگر مربوط به شهرستانهای طبس، سرایان، سربیشه و خوسف در حال دفاع و ثبت شدن است که در مجموع 14 رویداد استان را هدف گذاری کردیم.

مدیر کل میراث فرهنگی، توریستی و صنایع دستی خراسان جنوبی اظهار کرد: در زمینه توسعه توریستی در استان و هدف گذاری برای جذب توریست یکی از مواردی که می تواند تاثیرگذار باشد برگزاری رویدادهایی در سطح ملی و استانی است که اکنون ثبت رویدادها در استان آغاز شده و تا ثبت ملی نیز ادامه دارد.

وی اضافه کرد: 11 رویداد را در سامانه به ثبت رساندیم و چهار مورد را بارگذاری کردیم که با مستندات از آنها دفاع خواهیم کرد تا با ثبت آنها به 14 رویداد برسد.

شاهوردی گفت: براساس برنامه ریزی و احصا از داده ها حدود 100 رویداد شناسایی شده که در شهرستانها و ماههای مختلف سال هم به لحاظ ثبت در لیست آثار معنوی و هم قابلیت برگزاری رویداد را دارند که کوشش می کنیم پالایش شوند و تعداد رویدادهای توریستی استان افزایش یابد.

وی اعلام کرد: توریستانی که می خواهند به استانها سفر نمایند یکی از مواردی که مدنظر قرار می دهند این است که چه رویداد و جشنواره ای در زمان سفرشان در آن استان برگزار می گردد.

مدیر کل میراث فرهنگی، توریستی و صنایع دستی خراسان جنوبی گفت: دفاتر و تورهای توریستی که برنامه ریزی می نمایند برایشان مهم است وقتی توریست به یک استان سفر می نماید با چه رویدادی روبرو می گردد. لذا هرچه بتوانیم کیفیت این رویدادها را ارتقا دهیم برای توریست مجذوب کننده تر است و باعث می گردد در سالها و ماههای آینده توریست بیشتری را جذب کنیم.

وی با اشاره به اینکه یکی از پایه های جذب توریست در استان رویدادهایی است که در سطح استانی و ملی برگزار می گردد، اضافه کرد: توجه به کیفیت در راس برگزاری رویدادها و جشنواره ها در حوزه میراث فرهنگی قرار گرفته است.

شاهوردی ادامه داد: کوشش می کنیم جشنواره ها و رویدادهایی که در استان های دیگر کیفیت عالی و سبقه قدیمی دارند را احصا و الگوگیری کنیم تا جشنواره های خود را با آنها سازگار کنیم و کیفیت را ارتقا دهیم که اکنون در مجموعه استانذاری و دستگاه اجرایی این عزم و همت وجود دارد.

وی گفت: اداره کل میراث فرهنگی، توریستی و صنایع دستی این آمادگی را دارد چنانچه مجموعه ای بخواهد از تجربیات ما استفاده و اعلام احتیاج کند ما تجربه خود را در اختیار آنها قرار دهیم تا کیفیت برگزاری رویدادها بیشتر گردد.

شاهوردی اضافه کرد: مهمترین عامل جذب توریست این است که ما رویداهای خود را به خوبی معرفی کنیم و با توجه اینکه رقابت سختی بین استانها وجود دارد که بتوانند خودشان را مقصد توریستی نمایند و از آنجایی که استان ما هنوز مقصد توریستی نیست باید خیلی کوشش کنیم تا بتوانیم به عنوان یک مقصد توریستی خوب و مشخص در کشور معرفی شویم.

مدیر کل میراث فرهنگی، توریستی و صنایع دستی خراسان جنوبی گفت: ما در اولین گام، فصل پاییز را به عنوان فصل توریستی خراسان جنوبی در بین چهار فصل معرفی کردیم، فصلی که بتواند بیشترین جذب توریست را در حوزه های مختلف از جمله توریستی کشاورزی، توریستی معدن و توریستی آثار تاریخی و طبیعی داشته باشد.

وی ادامه داد: یکسری برنامه ها و رویدادها را دستگاه های دولتی برگزار می نمایند و در این زمینه بخش خصوصی را هم وارد کردیم که یاری نمایند، اگر قرار باشد اتفاقی رقم بخورد مجموعه میراث فرهنگی به تنهایی این امکان را ندارد. لذا مشخص فصل توریستی، تبلیغ و اطلاع رسانی در سطح ملی و فراملی برای جذب توریست تاثیر بسزایی دارد که تحقق آن همت استانی را می طلبد و ما این کار را آغاز کردیم.

شاهوردی گفت: پخش تیزر در شبکه استانی آغاز شده و در شبکه ملی هم پیگیری می گردد، چاپ و نشر جاذبه ها در ماهنامه ها و فصلنامه های شرکتهای هواپیمایی، بیلبوردهای فرودگاهی و شهری در دست اقدام است که امیدواریم همه دستگاه ها یاری نمایند بتوانیم این فصل توریستی را به خوبی معرفی کنیم و به طور حتم اتفاق خوبی رخ خواهد داد.

وی اضافه کرد: در حال حاضر زیرساخت های استان جوابگوی توریستان هست و اگر در بخشهایی کمبودی باشد با صدور مجوز مشکل برطرف می گردد اما مسئله ای برای اسکان توریستان در شهرستانها نداریم و در حوزه زیربنایی اعم از راه و آب و پروازها دچار مشکل هستیم که باید توسعه یابد و پروازهای ما بهتر گردد. باید یک شرکت هواپیمایی بومی را ایجاد کنیم تا دغدغه لغو پروازها از فرودگاه بیرجند برطرف گردد.

مدیر کل میراث فرهنگی، توریستی و صنایع دستی خراسان جنوبی گفت: در زمینه بهسازی راهها اقدامات خوبی در دولت سیزدهم صورت گرفته و باید جاده های بیشتری از استان دو بانده تا امنیت توریستان تامین گردد از طرفی با توجه به اینکه استان ما پهناور است زیرساختهای روبنایی مثل سرویس های بهداشتی، مجتمع های اقامتی و بین راهی باید افزایش یابد که در این زمینه برنامه هایی در دست اقدام است.

اما معاون هماهنگی امور مالی استاندار خراسان جنوبی چندی پیش در نشست با فعالان توریستی استان مطرح کرد: معرفی نشدن ظرفیتهای استان سبب شده که خراسان جنوبی در مقایسه با سایر نقاط کشور توریستان معدودتری را میزبانی کند.

جواد اشرفی اضافه کرد: خراسان جنوبی با وجود محصولات کشاورزی خاص و جاذبه های توریستی ویژه هنوز ناشناخته مانده است، بکرترین کویرها، چشمه ها و کوهها و نیز منطقه ها تفریحی و توریستی در این منطقه وجود دارند اما به خوبی معرفی نشده اند.

منبع: همگردی
انتشار: 18 آبان 1402 بروزرسانی: 18 آبان 1402 گردآورنده: ojebavar.ir شناسه مطلب: 1632

به "ثبت مراسم های مختلف در تقویم رویدادهای گردشگری و افزایش گردشگران در خراسان جنوبی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ثبت مراسم های مختلف در تقویم رویدادهای گردشگری و افزایش گردشگران در خراسان جنوبی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید