بخارا کجاست و چه دیدنی هایی دارد؟

به گزارش اوج باور، بخارا ، شهری که در شعرهای شاعران معاصر بارها اسمش را شنیدیم، پنجمین شهر بزرگ که میتوانید سفر ارزان به ازبکستان تجربه کنید.

بخارا کجاست و چه دیدنی هایی دارد؟

شهری مقدس برای مسلمانان به شمار می آید. مساجد و مقبره های باستانی در این شهر از جاذبه های گردشگری بخارا است. جدیدترین بنا از مساجد و مقبره ها به قرن 19 بازمی شود.

مرکز تاریخی بخارا به طور کلی شامل 140 بنای قدیمی است که قرن ها شکل و معماری اش را حفظ کرده است.

دیدنی های بخارا

1.مناره های 45 متری کالیان

مناره های 45 متری کالیان در دوره آل افراسیاب در قرن 12ام ساخته شده است و امروزه به عنوان نماد بخارا شهرت دارد.

این مناره در بخش شرقی بخارا قرار گرفته است. در قرن 12 این مناره بلندترین مناره در آسیای میانی بود و به عنوان فانوس برای نشان دادن راستا بخارا به کاروان های تجاری و مسافران مذهبی استفاده می شد اما بعدها مناره کالیان به یک برج دیدبانی تبدیل شد تا بتوانند از حمله و نزدیک شدن دشمنان اطلاع پیدا کنند.

2.مدرسه چهار منار

در بخش شمال شرقی بخارا بنایی به نام چهار منار واقع شده است که به عنوان بخشی از Labi-Hauz است. این بنا در قرن هفدهم ساخته شده است و مانند کتاب تاریخ گویا برای گردشگران داستان های زیادی را تداعی می کند.

ورودی اصلی این مدرسه و تمام ساختمان هایش مانند قبل و بدون تغییر نمانده اند و مانند بسیاری ار آثار تاریخی جهان دستخوش تغییرات شده اند اما تاریخ نویسان این مجموعه را با حیاطی شکوهمند و باغ های زیبا توصیف کرده اند.

3.مقبره سامانی ها

یکی از جاذبه های اصلی ازبکستان مقبره سامانی ها در شهر بخارا است. این مقبره در قرن نهم و به دستور اسماعیل سامانی که اولین موسس ایالت مرکزی در آسیای میانی بود، ساخته شد و اولین ساختمان آجری است که در آسیای میانی ساخته شده است .

باغ پرندگان کوالالامپور؛ عظیمترین باغ پرندگان جهان

ادامه مطلب

معماری زیبای این بنا آن را تبدیل به یک ساختمان دکوری نیز کرده است که توجه بسیاری از گردشگران را به خود جلب می کند.

4.حوض لیابی

حوض لیابی در بخارا مجموعه ایی از سه ساختمان است که در شمال آن مدرسه Kukeldash در غرب، مدرسه khanaka و در شرق آن مدرسه دیوان بیگی واقع شده است.

مدرسه Kukeldash به عنوان عظیمترین مدرسه در بخارا معروف است.

5.حکاکی های چشمگیر معماری ملی Bolo-Hauz

میدانی در سمت غرب ارگ بخارا وجود داشته است که سالیان درازی در قرون وسطی محل تجمع عمومی شهر بوده است. در اطراف این میدان نیز کاروانسراهای شلوغ و خانه های بازرگانان ثروتمند بوده است.

شما Bolo-Hauz را در این ناحیه می توانید ببینید، بنایی که به دستور همسر فرمانروای وقت بخارا، به عنوان یادبودی برای مادرش در سال 172ساخته شد. این بنا در ابتدا یک مسجد بوده که یک مدرسه نیز در خود داشته و به تربیت پزشکان می پرداخته است.

6.مدرسه عبدالعزیز خان

از معماری های بی نظیر بخارا می توان مدرسه عبدالعزیز خان را نام برد که در سال 1652 ساخته شده است و زیباترین تزِینات هنری و باستانی را در خود جای داده است.

بنای عبدالعزیز در آسیای میانه به عنوان اثر معماری برجسته هنردوستان زیادی را به خود جذب می کند و بر خلاف مدرسه های دیگر بخارا که بسیار ساده طراحی شده بودند این مدرسه دکور و تزِینات بسیار زیبا و رنگارنگی دارد. در بعضی از نقاط آن می توان تصاویری از اژده های چینی را دید که خود نشان دهنده تلفیق چندین هنر است.

7.ارگ بخارا

ارگ بخارا قلعه ایی بسیار عظیم است که در مرکز شهر بخارا واقع شده است و افسانه های زیادی درموردش گفته می شود. مردم بخارا معتقدند که ارگ را سیاوش پادشاه کیانی ساخته است و در افسانه هایشان آمده است که سیاوش به توران گریخته بود و با دیدن دختر افراسیاب به او دل می سپارد. افراسیاب نیز شرطی برای ازدواج دخترش می گذارد.

چگونگی انتقال بار به هواپیما و صدمات آن

ادامه مطلب

شرط بر این است که برای دخترش خانه ای محصور با پوست گاو بسازد که غیر ممکن به نظر می رسیده است. اما سیاوش هوشیارانه پوست گاو را رشته رشته می کند و به هم متصل میکند و در محیط ساخته شده این ارگ را می سازد. برج ارگ عظیمترین بنای خشتی بخارای امروز معروف است. این ارگ به شکل ذوذنقه است. محیط دیوار خارجی آن حدود 6/789 متر و مساحتی در حدود 96/3 هکتار دارد. ارتفاع دیواره ها نیز بین 16 نا 20 متر است.

منبع: سفرمی
انتشار: 27 دی 1399 بروزرسانی: 27 دی 1399 گردآورنده: ojebavar.ir شناسه مطلب: 714

به "بخارا کجاست و چه دیدنی هایی دارد؟" امتیاز دهید

1 کاربر به "بخارا کجاست و چه دیدنی هایی دارد؟" امتیاز داده است | 4 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بخارا کجاست و چه دیدنی هایی دارد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید