تاریخچه و نقشه جامع شهرسبزوار در ویکی خبرنگاران

به گزارش اوج باور، نقشه جامع شهر سبزوار را میتوانید در این گزارش مشاهده کنید.

تاریخچه و نقشه جامع شهرسبزوار در ویکی خبرنگاران

از وبسایت وزارت بهداشت درمان آموزش پزشکی دیدن نمایید.

به گزارش خبرنگار حوزه سفر و گردشگری گروه اجتماعی خبرگزاری خبرنگاران, سبزواریکی از شهرهای ایران است که در غرب خراسان، در شمال شرق کشور قرار گرفته است و به آن بیهق نیز می گویند.

پس از حمله مغول به سلطنت خوارزمشاه به دلیل دلاوری مدافعان فدایی موسوم به سربداران، اهالی اش برای مدتی به نام سربداران نیز شناخته می شدند.بعد از حکومت شیعی آل بویه، حکومت شیعه بعدی در ایران به دست سربداران ایجاد شد که مدت ها بر قسمت هایی از کشور حکومت نمودند و پایتخت این حکومت سبزوار بود. سبزوار از مهم ترین مراکز جمعیتی، دانشگاهی، فرهنگی، اسلامی و تاریخی شمال شرق ایران به شمار می آید و به عنوان یکی از نمادهای تاریخ و علم ایران مطرح شده است.مراکز علمی و دانشگاهی و همچنین حوزه های علمیه این شهر از قدمتی دیرینه برخوردارند. این شهر خاستگاه اندیشمندان عظیمی در ادوار مختلف تاریخی بوده است و شاعران و نویسندگان عظیمی نیز به دنیای علم و ادب معرفی نموده است که ابن یمین فریومدی و محمود دولت آبادی از جمله آن ها هستند.

تاریخ نگار عظیم ایران ابوالفضل بیهقی نیز منسوب به این شهر است.دانشگاه علوم پزشکی سبزوار، دانشگاه حکیم سبزواری و دانشگاه آزاد اسلامی دانشگاه های مهم این شهر می باشند. هم اکنون 14 دانشگاه و مؤسسهٔ آموزش عالی عظیم در این شهر مشغول به کار می باشند.

فرمانداری این شهرستان جزء فرمانداری های ویژه ایران می باشد.

سبزواریکی از شهرهای عظیم استان خراسان رضوی است که در غرب خراسان، در شمال شرق ایران قرار گرفته است. تاریخ سبزوار با بیهق پیوند خورده است. پس از حمله مغول به سلطنت خوارزمشاه به دلیل دلاوری مدافعان فدایی موسوم به سربداران، برای مدتی به نام سربداران نیز شناخته می شد. بعد از حکومت شیعی آل بویه حکومت شیعه بعدی در ایران به دست سربداران ایجاد شد که مدتها بر قسمتهایی از کشور حکومت نمودند و پایتخت این حکومت سبزوار بود. سبزوار از مهم ترین مراکز جمعیتی، دانشگاهی، فرهنگی، اسلامی و تاریخی شمال شرق ایران به شمار می آید و به عنوان یکی از نمادهای تاریخ و علم ایران مطرح شده است. مراکز علمی و دانشگاهی و همچنین حوزه های علمیه این شهر که خود نشان دهنده علم و فرهنگ دوستی مردمان این شهر است از قدمتی دیرینه برخوردارند. این شهر خاستگاه اندیشمندان عظیمی در ادوار مختلف تاریخی بوده است و شاعران عظیمی نیز به دنیای علم و ادب معرفی نموده است که ابن یمین فریومدی و حمید سبزواری از جمله آنها هستند.

تاریخ نگار عظیم ایران ابوالفضل بیهقی نیز در این شهر متولد شد. دانشگاه علوم پزشکی سبزوار، دانشگاه حکیم سبزواری و دانشگاه آزاد اسلامی دانشگاه های مهم این شهر می باشند که در این شهرستان به تربیت نیروهای کارآمد می پردازند. هم اکنون 14 دانشگاه و مؤسسهٔ آموزش عالی عظیم در این شهر مشغول به کار می باشند.

فرمانداری این شهرستان جزء فرمانداری های ویژه ایران می باشد.

محمود دولت آبادی، ملا هادی سبزواری، ملاحسین واعظ کاشفی، قاسم غنی، ابوالفضل بیهقی، سید عبدالاعلی افقهی سبزواری، دکتر علی شریعتی از عظیم ترین مشاهیر سبزوارند. سبزوار به لحاظ موقعیت تجاری و بازرگانی دربین شهرهای استان خراسان رضوی از صندلی ممتازی برخوردار است. همچنین از شهرهای ثروتمند ایران از نظر میزان موجودی در حساب های بانکی است و دارای تعداد زیادی بازرگان می باشد و به بندر کویر خراسان معروف است.

نام قدیم سبزوار، بیهق است. بیهق را پیش از اسلام، بیهه یا بیهین یا بیهگ (یعنی جای نیکو یا بهترین ناحیه در این منطقه از مشرق ایران در عصر ساسانی) می گفته اند. بیهه که میان نیشابور در مشرق و قومس در مغرب، واقع بوده است، بر سر راه ابریشم (از چین تا مدیترانه) قرار داشته و به عنوان یکی از مراکز تمدنی ایرانی پیش از اسلام مخصوصاً در عصر اشکانیان و ساسانیان آباد بوده است که بعدها آن را سبزوار خواندند.

در تاریخ بیهق آمده است: و سبزوار شهری عظیم شد با انواع درخت میوه دار و سایه بخش، پس مردمان آن را سابزوار نوشتند و گفتند سبزوار کجنات تجری من تحت الانهار

فاصله شهر سبزوار به وسیله جاده 44 با مشهد در شرق 220 کیلومتر و با تهران در غرب 670 کیلومتر است. شهرستان سبزوار واقع در غرب استان خراسان رضوی براساس آخرین تقسیمات کشوری دارای سه بخش به نام های مرکزی و روداب و بخش ششتمد است.

کوه های جغتای عامل جدایی دشت جوین از جلگهٔ اصلی سبزوار بوده و در جنوب آن نیز کوه میش قرار گرفته است. به تعبیر دیگر سبزوار محصور در میان ارتفاعات شمالی و جنوبی است. چهره منطقی شرقی و شمالی این شهرستان کوهستانی و دارای اقلیم معتدل و در قسمت های جلگه ای با هوای گرم همراه است. تنها دو رشته رودخانهٔ فصلی به نام کال شور در این ناحیه وجود دارد که سیلاب های دشت سبزوار را به نمکزارهای کویر راهنمایی می نماید.

طبق قانون تقسیمات کشوری به سال 1316 در زمان رضا شاه پهلوی، سبزوار پس از مشهد پرجمعیت ترین شهر در استان نهم بود.همچنین در نخستین سرشماری رسمی ایران که در سال 1335 انجام گرفت و نیز در سال 1345 و 1355 سبزوار دومین شهر پرجمعیت استان خراسان بود.

در سرشماری های سالهای 1365، 1375 و 1385 نیز در همین صندلی قرار داشت.تا اینکه در سرشماری سال 1390 به رتبهٔ سوم استان خراسان رضوی تنزل کرد (پس از مشهد و نیشابور). بر پایه سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال 1395 شهر سبزوار با 243٬700 نفر جمعیت، سی و چهارمین شهر پرجمعیت ایران است.

سالبا کشف یک ساطور متعلق به انسان ابزار ساز، قدمت سبزوار که پیش از این تنها 6 هزار سال تخمین زده می شد به 12هزار سال افزایش یافت. سنگ اولیه ابزار سنگی به صورت رگه هایی در ارتفاعات بینالود وجود داشته و انسان های آن روزگار، این سنگ ها را به وسیله آب حمل نموده و به مناطق زیست خود انتقال داده سپس با تراش دادن سنگ ها، ابزار مورد احتیاج شان را از آن فراوری می کردند. آنالیز های باستان شناسی در بخش های جنوبی سبزوار از انسان های ابزارساز مربوط به دوران نوسنگی بدون سفال خبر می دهد.

آنالیز های دوتن از دیرینه شناسان بنام علی آریایی از ایران و کلود سیبلت از فرانسه طی دو فصل در حوزه کشف رود تعداد 80 ساطور ابزار در این حوزه منجر شد. خبرنگارانن در این آنالیز ها به این نتیجه رسیدند که قدیمی ترین ردپای انسان ابزار ساز در آسیای جنوب غربی در این محل شناسایی شده است که قدمتی در حدود یک میلیون و 800 هزار سال دارد.

ابزارهای بدست آمده از این منطقه شامل تبر، کارد و چاقو است که مورد استفاده انسان ابزار ساز قرار می گرفته است.

همچنین لوگوی موزه سبزوار برگرفته از مُهرهاییست که در سبزوار یافت شده اند.

سبزوار در کنار جاده ابریشم یا راه زیارت معبد بودا قرار گرفته است. چهارتاقی دیو که به زعم بعضی از پژوهشگران بقایای آتشک ده آذربرزین مهر است در نزدیکی این شهر قرار گرفته است. بیش از 500 اثر تاریخی از هزاره سوم قبل از میلاد تا به امروز در شهرستان سبزوار شناسایی شده است که بیش از 100 اثر آن به ثبت آثار ملی رسیده است.

انتهای پیغام/

منبع: خبرگزاری دانشگاه آزاد آنا
انتشار: 29 اردیبهشت 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: ojebavar.ir شناسه مطلب: 261

به "تاریخچه و نقشه جامع شهرسبزوار در ویکی خبرنگاران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تاریخچه و نقشه جامع شهرسبزوار در ویکی خبرنگاران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید