تکمیل مطالعات مشخص عرصه و حریم محوطه و نگارکند خونگ اژدر

به گزارش اوج باور، ایلنا/ براساس آخرین اخبار بدست آمده، تکمیل مطالعات مشخص عرصه و حریم محوطه و نگارکند خونگ اژدر صورت گرفت.

تکمیل مطالعات مشخص عرصه و حریم محوطه و نگارکند خونگ اژدر

مهدی فرجی (مدیر پایگاه ملی میراث فرهنگی آیاپیر ایذه) با اشاره به موقعیت ویژه آثار خونگ اژدر در حوزه میراث فرهنگی کشور و کوشش های انجام شده پیرامون این آثار طی سالیان متمادی گفت: برای نخستین بار مطالعات تخصصی و علمی محوطه و نگارکند خونگ اژدر در قالب یک کار مشترک میان هیأت ایتالیایی ایرانی به سرپرستی جعفر مهرکیان و ویتو مسینا از سال 1386 آغاز و به مدت سه سال ادامه داشت.

او ادامه داد: در ادامه، با انجام کاوش ها، آنالیز ها و اسکن لیزر هوشمند سه بعدی دستی نتایج تحقیقات بعمل آمده در مجله جهانی PARTHICA 2015 به چاپ رسید.

مدیر پایگاه میراث فرهنگی آیاپیر اضافه نمود: مطالعات تکمیلی برای مشخص عرصه و حریم نگارکندهای خونگ اژدر (دو نگارکند متعلق به دوره ایلام قدیم و الیمایی پارتی) که هر دوی این آثار در جلو و پشت یک تخته سنگ و بر پای کوه حجاری شده اند، در اواخر سال 1400 به وسیله پایگاه میراث فرهنگی آیاپیر آغاز و در روزهای گذشته به انتها رسید.

او در انتها ضمن اشاره به وجود این محوطه و نگارکند های آن به عنوان شاخصه های مهم ثبت جهانی منظر طبیعی تاریخی ایذه گفت: نتایج مطالعات مشخص عرصه و حریم محوطه و نگارکندهای خونگ اژدر بزودی در اختیار معاونت میراث فرهنگی خوزستان به منظور آنالیز در شورای حرایم استان قرار خواهد گرفت.

منبع: همگردی
انتشار: 23 مرداد 1401 بروزرسانی: 23 مرداد 1401 گردآورنده: ojebavar.ir شناسه مطلب: 1455

به "تکمیل مطالعات مشخص عرصه و حریم محوطه و نگارکند خونگ اژدر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تکمیل مطالعات مشخص عرصه و حریم محوطه و نگارکند خونگ اژدر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید