جنگل های شگفت انگیز جهان را بشناسید (قسمت دوم)

به گزارش اوج باور، جنگل ها یکی از زیستگاه های مهم جهان هستند و در حدود یک سوم از سطح خشکی های زمین را در بر گرفته اند. در سراسر جهان جنگل های متعددی وجود دارند که به خاطر پوشش گیاهی و جانوری ویژه، از دیگر زیستگاه های شبیه خود، متمایز هستند. در قسمت قبلی مقاله تعدادی از شگفت انگیزترین جنگل های جهان را معرفی کردیم. در این قسمت، این لیست را دنبال می کنیم. با خبرنگاران همراه باشید.

جنگل های شگفت انگیز جهان را بشناسید (قسمت دوم)

همه ما با شنیدن نام جنگل، انبوهی از درختان تنومند و سبز را به یاد می آوریم. اما جنگل ها تنوع زیادی دارند. در قسمت قبلی مقاله با جنگل های شگفت انگیزی از سراسر دنیا آشنا شدیم از جمله جنگل کاکتوس و جنگل اکالیپتوس های رنگین کمان. در ادامه، لیست شگفت انگیزترین جنگل های دنیا را ادامه می دهیم.

بلک فارست (Black Forest)، آلمان

زیباترین و بزرگ ترین جنگل آلمان، جنگل سیاه (Black Forest) است که 170 کیلومتر از شمال تا جنوب و 6 کیلومتر از شرق تا غرب کشیده شده است. رود بزرگ دانوب که 2850 کیلومتر طول دارد و دومین رود طولانی اروپا پس از ولگا است، از این جنگل سرچشمه می گیرد. نام جنگل سیاه به علت رنگ سبز تیره در چشم اندازهای این جنگل است که از رویش درختان کاج فراوان این جنگل ایجاد شده است. یک کیک لذیذ و پرطرفدار هم در آلمان تهیه می گردد که جنگل سیاه نام دارد.

جنگل بامبو (Arashiyama Bamboo Grove)، ژاپن

یکی از زیباترین درختستان های ژاپن، جنگل بامبو در آراشیامای ژاپن است. این منطقه جایی برای استراحت امپراطور بوده و بعدها کاخ های این منطقه به معابد بودایی تبدیل شده اند. امروزه گردشگران برای تماشای این معبدها و جنگل دیدنی و شگفت انگیز بامبو به این منطقه سفر می نمایند. یک راستا پیاده روی عالی در میان پیچ و خم های این جنگل ساخته شده است. با عبور از این راستا زیبا، از تماشای چشم انداز شگفت انگیز بامبوها و شنیدن صدای باد که در میان درختان می پیچد، لذت خواهید برد.

جنگل وایپوا (Waipoua)، نیوزیلند

یکی از جاذبه های شگفت انگیز طبیعی که در سفر به نیوزیلند بازدید از آن را نباید از دست بدهید، جنگل وایپوا است. این درختان بلند و تنومند چون جنگجویان مائوری (Maori) سر پا ایستاده اند. قوم مائوری از چوب این درختان کاج نیوزیلندی برای ساخت قایق و از صمغ آنها استفاده می کردند، همین باعث شد تا ساکنان و مهاجران اروپایی این منطقه، به طور بی رویه درختان این جنگل را قطع نمایند. تنومندترین درخت این جنگل، درختی 2000 ساله به نام Tane Mahuta یا خدای جنگل است که 6 متر عرض و 18 متر طول دارد.

پارک ملی تیجوکا (Tijuca)، ریودوژانیرو، برزیل

رشته کوه های جنوب غربی کوه شوگرلوف (Sugar Loaf) پوشیده از جنگل های گرراستای هستند. این جنگل شهری ساخته شده به دست بشر، در واقع پارک ملی تیجوکا است که 120 کیلومتر وسعت دارد. درختان اصلی این جنگل برای استفاده از چوب قطع شده بودند اما بین سال های 1857 تا 1870، این منطقه دوباره جنگل کاری شد تا از رانش زمین جلوگیری گردد. این جنگل، مامن گونه های مختلفی چون انواع خزندگان، تنبل سه انگشتی، میمون جیغ کش، آگوتی و پرنده های گوناگون است. بیشتر گردشگرانی که از این جنگل بازدید می نمایند به این نتیجه می رسند که تیجوکا، زیباترین جنگل شهری دنیا است.

سونداربانس (Sundarbans)، هند و بنگلادش

سونداربانس، جنگل حرایی متعلق به بنگلادش و بزرگ ترین جنگل حرای تک قطعه ای دنیا است. در میان هزارتوی این جنگل دیدنی، جمعیت زیادی از ببرهای بنگال زندگی می نمایند. علاوه بر ببر، گونه های جانوری دیگری چون کروکودیل، پیتون و دلفین رودخانه ای هم در این جنگل دیده می شوند. جنگل سونداربانس در لیست میراث دنیای طبیعی یونسکو به ثبت رسیده و نامش در لیست عجایب هفتگانه طبیعت عنوان شده است. 170 گونه پرنده از جمله ماهی خورک بال قهوه ای، عقاب دریایی شکم سفید، عقاب ماهی گیر کله خاکستری و چنگر هم بخش دیگری از حیات وحش متنوع این جنگل را تشکیل می دهند.

تامان نگارا (Taman Negara)، مالزی

در سفر به مالزی، بازدید از این جنگل زیبا که احتمالا قدیمی ترین جنگل بارانی دنیا است، برترین بخش از سفر شما خواهد بود. گونه های گیاهی زیبا و متنوعی در این جنگل وجود دارند از جمله نخل، بامبوهای بزرگ و رافلزیای غول پیکر. برای تماشای حیات وحش این جنگل، لازم نیست راه دوری بروید، در میان شاخ و برگ انبوه درختان، پلنگ، کرگدن، میمون، فیل آسیایی، تاپیر و موش گوزن را می توانید از نزدیک ببینید. از دیگر جاذبه های این منطقه می توان به پل های معلق جنگلی و غارهای اطراف و بومی نشین های منطقه اشاره نمود. برای عکاسی و فیلمبرداری در این منطقه باید مجوز بگیرید. هتل ها و اقامت گاه های متعددی در این جنگل و پارک ملی وجود دارد.

جنگل کلپ (Kelp Forests)، خلیج مونتری (Monterey)، آمریکا

این جنگل متفاوت و زیبا در خلیج مونتری کالیفرنیا واقع شده است. کلپ، کتانجک یا اشنه دریایی نوعی جلبک بزرگ است که بر خلاف ظاهر شبیه به گیاهی که دارد، آن را جزو گیاهان طبقه بندی نمی نمایند بلکه در گروه آغازیان (Protista) قرار می دهند. در این جنگل زیر دریا می توانید انواع گونه های جانوران دریایی را مشاهده کنید. شبیه به این جنگل در سایر نقاط دنیا از جمله اکوادور هم وجود دارد. جنگل های کلپ، یکی از فعال ترین زیست بوم های دنیا هستند. متاسفانه فعالیت های بشری به این جنگل ها هم آسیب زده است. این جنگل ها یکی از محبوب ترین مقاصد گردشگری دنیا برای قایق سواری کایاک و غواصی اسکوبا هستند.

جنگل پاپوآی غربی (Papua)، اندونزی

دسترسی به این جنگل های مرطوب و انبوه، سخت است. ساکنان بومی این منطقه تا دهه 1970 میلادی، شناخته نشده بودند و دور از تمدن زندگی می کردند. قوم کورووای (Korowai) از بومیان این منطقه در خانه های درختی زندگی می نمایند. آنها به وسیله ساخت این خانه های درختی، خود را از خطرات و حشرات موذی و خطرناک جنگل حفظ می نمایند. هر خانه محل زندگی حدود 12 نفر است و دسترسی به آنها به وسیله نردبان های بلند امکان پذیر است.

جنگل بلوط چوب پنبه ای (Cork Oak Forests)، پرتغال

این جنگل پوشیده از درختان بلوط چوب پنبه ای است که تا 25 سال عمر می نمایند و هر 9 سال، پوست آنها برای برداشت چوب پنبه ای که از آن به عنوان درب بطری استفاده می کنیم، جدا می گردد.

جنگل سدر ازرو (Azrou Cedar Forest)، مراکش

یکی از برترین جاذبه های طبیعی که در سفر به مراکش باید از آن بازدید کنید، جنگل سدر ازرو است که در ارتفاعات قرار گرفته است. این درخت ها تا 400 سال عمر می نمایند و طول آنها به 60 متر می رسد. این جنگل میزبان میمون بربری است.

منبع: کجارو / roughguides.com
انتشار: 9 بهمن 1400 بروزرسانی: 9 بهمن 1400 گردآورنده: ojebavar.ir شناسه مطلب: 1274

به "جنگل های شگفت انگیز جهان را بشناسید (قسمت دوم)" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جنگل های شگفت انگیز جهان را بشناسید (قسمت دوم)"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید