جزئیات شاخص و معاملات بورس در روز سهشنبه 11 آذرماه 99

به گزارش اوج باور، شاخص بورس صبح امروز کار خود را با کاهش هشت هزار واحدی در 10 دقیقه شروع کرد، اما بلافاصله این فرایند نزولی متوقف شد و جای خود را به فرایند صعودی داد. طوری که با گذشت 30 دقیقه از شروع بازار، شاهد رشد دو هزار و 400 واحدی شاخص کل بودیم. در ساعات اولیه معاملات امروز شاخص کل 17 صدم و شاخص هم وزن هفت صدم درصد رشد داشته اند و شرایط پرنوسانی را تجربه می کنند. تا اینجای کار نماد های تاپیکو، ومعادن، کگل، فولاد و شبندر بیشترین تاثیر مثبت و نماد های شستا و حکشتی بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص کل گذاشته اند.

جزئیات شاخص و معاملات بورس در روز سهشنبه 11 آذرماه 99

نوسان بورس در اولین دقایق معاملات

به گزارش خبرنگاران، در ساعات اولیه معاملات امروز از مجموع 311 نماد بورسی معامله شده 207 نماد با رنگ سبز روی تابلو بازار ظاهر شده اند و 104 نماد ارزش سهام خود را از دست داده اند. همچنین در بازار فرابورس از مجموع 241 نماد معامله شده در ساعات اولیه، شاهد افزایش قیمت سهام در 152 نماد و فرایند نزولی در 89 نماد هستیم.

نقشه بازار در ابتدای معاملات روز سه شنبه 11 آذرماه (برای مشاهده در ابعاد بزرگتر، روی عکس کلیک کنید)

نقشه بازار به خوبی نوسانات عجیب و غریب در ابتدای معاملات امروز را نشان می دهد. در این بین بانک ها و موسسات اعتباری بیشترین ارزش معاملات را شاهد هستند و در بین آنها برای خرید سهام دی، ونوین، وملل، وسینا و ... صف تشکیل شده، اما نمادهای اصلی گروه از جمله وتجارت، وبصادر و وبملت در همان نزدیکی قیمت روز گذشته معامله می شوند. خودرو و ساخت قطعات اغلب سبزرنگ هستند و شاهد تشکیل صف خرید در نمادهای خگستر، خزر، خمحرکه و خزامیا هستیم، اما درست مثل بانک ها، نمادهای اصلی این گروه یعنی خودرو و خساپا شرایط خوبی ندارند و با کاهش نسبی روبرو شده اند. محصولات شیمیایی به جز نمادهای بزرگ فارس و پترول که بدون تغییر نسبت به روز گذشته باقی مانده اند، دیگر نمادها اغلب شاهد تشکیل صف خرید هستند. صندوق های سرمایه گذاری سهامی کار خود را با رنگ قرمز آغاز کرده اند و کمی کاهش قیمت را تجربه می کنند. در گروه فلزات اساسی و در غیاب فملی، اغلب نمادها سبزرنگ هستند و در مدار صعودی حرکت می کنند. شپنا تنها نماد قرمزرنگ در گروه پالایشگاه ها است و در حالی به فرایند نزولی افتاده که شاهد تشکیل صف خرید برای شبریز و شتران هستیم. انبوه سازی ها از جمله گروه های قرمزرنگ بازار امروز هستند و همچنان خون به دل سهامدارانشان می کنند. گروه های دارویی، فعالیت های کمکی، بیمه ها، سرمایه گذاری ها و استخراج کانه های فلزی از جمله گروه های سبزرنگ بازار به حساب می آیند.

برترین صف های خرید و فروش بازار امروز

بعد از سرانجام نوسانات در ابتدای معاملات امروز، شاهد تشکیل بزرگترین صف خرید در نماد تاپیکو بودیم. این نماد دیروز هم بیشترین تقاضا را برای خرید سهام به خود اختصاص داده بود و حالا با صف 300 میلیارد تومانی به استقبال سهامدارانش آمده است. خگستر صف خرید 187 میلیاردی و خزامیا صف خرید 117 میلیاردی دارند و پرچم گروه خودرویی ها را بالا نگه داشته اند. بعد از آن ها نماد های فاسمین، وتوکا، بموتو و سیمرغ در فهرست سنگین ترین صف های خرید بورس به چشم می خورند. همچنین در بازار فرابورس امروز نماد ها کگهر، ذوب، سمگا، دی، بنو و شپاس شاهد تشکیل صف خرید قدرتمند هستند.

در آن سوی بازار نماد پدرخش دوباره به فرایند نزولی افتاده و شاهد تشکیل بزرگترین صف فروش به ارزش 54 میلیارد تومان در این نماد هستیم. غدام با صف فروش 30 میلیاردی در رتبه دوم و انرژی 1 با صف فروش 19 میلیاردی در رتبه سوم واقع شده است.

انقلاب صندوق پالایش در بورس

صندوق سرمایه گذاری ETF پالایشی یکم امروز با بیش از یک ماه تاخیر بازگشایی و معاملات آن آغاز شد. به محض انتشار پیام ناظر بازار مبنی بر آغاز معاملات صندوق پالایش، گروه پالایشگاه ها شاهد هجوم خریداران بودند. تا جایی که شپنا در عرض چند ثانیه از قیمت منفی سه درصد، به مثبت پنج درصد رسید و با صف خرید روبرو شد. ارزش هر واحد صندوق پالایش 10 هزار و 800 تومان محاسبه شده که نشان از سود هشت درصدی سرمایه گذاران این صندوق بعد از دو ماه انتظار دارد. هر واحد این صندوق در اولین معاملات، با قیمت 11 هزار و 300 تومان معامله شد. این بازگشایی روی کل بازار سرمایه تاثیر مثبتی داشت و باعث افزایش شاخص کل از ساعت 11 به بعد شد.

رشد هشت هزار واحدی شاخص بورس در روز بازگشایی پالایش

شاخص کل بورس تهران در سرانجام معاملات امروز سه شنبه 11 آذرماه با رشد هفت هزار و 730 واحدی به رقم یک میلیون و 473 هزار و 706 واحد رسید. در این روز شاخص کل 53 صدم و شاخص هم وزن 51 صدم رشد کردند که نشان از یکسان بودن شرایط برای شرکت های کوچک و نماد های شاخص ساز است. امروز نماد های تاپیکو، فارس، شپنا، فولاد، پارسان و شبندر بیشترین تاثیر مثبت و نماد شستا بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص کل گذاشت. هرچند نباید از تاثیر غیرمستقیم بازگشایی نماد پالایش غافل شویم. چراکه از وقتی ناظر بازار خبر بازگشایی پالایش را منتشر کرد شاهد رشد دو هزار واحدی شاخص کل بود.

نقشه بازار در سرانجام معاملات روز سه شنبه 11 آذرماه (برای مشاهده در ابعاد بزرگتر، روی عکس کلیک کنید)

بررسی نقشه بازار در سرانجام معاملات امروز نشان می دهد نماد های بزرگ در هر گروه عموما شرایط خوبی را تجربه نکرده اند. برای مثال در گروه بانک ها و موسسات اعتباری به عنوان برترین گروه از نظر ارزش معاملات، نماد های وتجارت، وبصادر و وبملت با کاهش قیمت روبرو شدند و دیگر نماد ها مثل دی، ونوین، وپست و وملل فرایند صعودی داشتند. گروه صندوق های ETF عضو تازه واردی دارد. صندوق پالایش امروز با سود 13 درصدی بازگشایی شد و با حجم معاملات بالا، گروه صندوق های سرمایه گذاری را به دومین گروه برتر تبدیل کرد. با بازگشایی نماد پالایش و آغاز معاملات واحد های این صندوق، گروه فرآورده های نفتی به رنگ سبز درآمد و شاهد افزایش قیمت سهام پالایشی بودیم. محصولات شیمیایی امروز عموما صعودی بودند، اما نماد های بزرگ این گروه یعنی پترول، فارس و آریا در این فرایند همراهی نمی کردند. در گروه خودرو و ساخت قطعات هم نماد اصلی یعنی خودرو ارز سهام خود را از دست داد و دیگر نماد ها از جمله خگستر، خکمک، خزر و خزامیا صعودی بودند. فلزات اساسی از این قاعده مستثنی نبود. در این گروه فولاد بدون تغییر نسبت به روز گذشته به کار خود سرانجام داد و دیگر نماد ها مثل ذوب، فرزین و فجر با رنگ سبز به کار خود سرانجام دادند. شستا امروز تنها نماد شاخص ساز با تاثیر منفی روی شاخص کل بود. همچنین رنگ قرمز در دیگر گروه ها از جمله انبوه سازی ها، عرضه برق و گاز، قندی ها و زراعت به چشم می آمد.

ارزش معاملات به 24 هزار میلیارد تومان رسید

معامله گران بورس امروز بیش از 13 میلیارد و 746 میلیون سهم، حق تقدم و اوراق مالی را در قالب دو میلیون و 52 هزار معامله به ارزش 16 هزار و 230 میلیارد تومان دادوستد کردند. با در نظر دریافت معاملات هفت هزار و 418 میلیارد تومانی فرابورس، ارزش کل معاملات امروز بازار سرمایه به رقمی حدود 23 هزار و 648 میلیارد تومان می رسد. امروز نماد های شپنا، دارا یکم و شستا بیشترین معاملات را شاهد بودند.

حمایت از بانک ها و فروش حقوقی در پالایشگاه ها

بررسی تغییر مالکیت حقیقی به حقوقی در جریان معاملات نشان می دهد امروز شرکت های حقوقی در مجموع 194 میلیارد تومان سهام از سرمایه گذاران حقیقی خریده اند و شاهد خروج این رقم پول حقیقی از بورس بودیم. عمده این تغییر مالکیت در 30 دقیقه ابتدایی و سرانجامی بازار اتفاق افتاده است. امروز شرکت های حقوقی بیشترین حمایت را از نماد های وتجارت، وبملت، خودرو، اخابر، کرمانشا، آریا، شستا، آریان، وپاسار و وغدیر داشتند و در طرف مقابل شاهد فروش سنگین حقوقی در نماد های های وب، شپنا، تاپیکو، شبندر، شغدیر، شبریز، ونوین، وآفری، وپست و وملل بودیم. موردی که نشان می دهد حقوقی ها تمایلی به نگه داشتن سهام پالایشگاه ها بعد از بازگشایی نماد صندوق پالایش ندارند.

پیش بینی بورس فردا چهارشنبه 12 آذرماه

فردا مراقب سهامتان باشید. کارشناسان می گویند احتمال اصلاح وجود دارد. پیمان حدادی یکی از آنهاست که معتقد است بازار فردا اصلاح دارد و به نظر می رسد شاخص کل منفی باشد اما این فرایند نزولی پایدار نیست و از اول هفته بعد دوباه فرایند صعودی بازمی گردد. ایمان رئیسی، دیگر کارشناس بازار سهام هم در رابطه با بورس فردا می گوید عرضه در بورس فردا زیاد است، هرچند احتمال منفی شدن شاخص وجود دارد و این اصلاح برای بازار لازم است. اما با توجه به ورود نقدینگی جدید به بازار، این اصلاح کوتاه مدت است و اصلا به معنی ریزش مجدد نیست.

منبع: فرارو
انتشار: 30 دی 1399 بروزرسانی: 30 دی 1399 گردآورنده: ojebavar.ir شناسه مطلب: 719

به "جزئیات شاخص و معاملات بورس در روز سهشنبه 11 آذرماه 99" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جزئیات شاخص و معاملات بورس در روز سهشنبه 11 آذرماه 99"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید