روزنامه کویتی اطلاع داد: مذاکرات کویت، عربستان و ایران درباره توافقنامه دریایی

به گزارش اوج باور، یک روزنامه کویتی از شروع مذاکرات سه جانبه ایران، کویت و عربستان در آینده نزدیک درباره توافقنامه دریایی اطلاع داد.

روزنامه کویتی اطلاع داد: مذاکرات کویت، عربستان و ایران درباره توافقنامه دریایی

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، بعضی منابع مطلع فاش کردند که در آینده نزدیک مذاکرات بین کویت و عربستان به عنوان یک طرف و ایران به عنوان طرف دیگر شروع می گردد.

روزنامه کویتی القبس به نقل از منابع نوشت که به دنبال امضای توافقنامه دریایی بین کویت و عربستان، مذاکرات بین کویت و عربستان به عنوان یک طرف و ایران به عنوان طرف دوم در آینده نزدیک شروع خواهد شد.

این منابع گفتند که منطقه کم عمق دریایی در مجاورت منطقه حایل بین کویت عربستان که روز سه شنبه (24 دسامبر) دو کشور درباره آن توافق کردند، در شش مایلی خشکی قرار گرفته و از بندر الزور شروع و در منطقه خشکی به انتها می رسد.

این منابع گفتند که دو طرف کویتی و سعودی روز گذشته توافق کردند که فراوریات نفتی کویت در منطقه شمالی و فراوریات نفتی عربستان در منطقه جنوبی باشد و در صورت کم و زیاد شدن سهم ها فراوریات مساوی و در چارچوب عملیات مشترک دو کشور صورت گیرد.

بنابر این گزارش، فراوریات عربستان از میدان الوفره از طریق استخراج از طریق لوله هایی که در بندر الزور واقع شده است، ادامه خواهد داشت و فراوریات شرکت شفرون در کویت نیز در چارچوب امتیازات توافق شده پنج ساله صورت خواهد گرفت و پس از انتها پنج سال درباره تمدید یا عدم تمدید آن تجدیدنظر می گردد.

این منابع همچنین گفتند که مفاد توافقنامه مذکور شامل امتیازاتی است که منافع کویت را محقق می سازد و کوشش هایی نیز برای ازسرگیری فراوریات در سریع ترین زمان ممکن در جریان است اما با توجه به آماده سازی چاه ها و تعمیرات آن ها به دلیل وقفه طولانی در فراوریات، ازسرگیری فراوریات احتیاج به زمان دارد.

هیأت سعودی عبدالعزیز بن سلمان بن عبدالعزیز آل سعود وزیر انرژی عربستان سعودی روز سه شنبه (دیروز) طی سفری به کویت پروتکل الحاقی مربوط به توافقنامه تقسیم منطقه حایل نفتی و ازسرگیری فراوری نفت در دو میدان الخفجی و الوفره را با طرف کویتی امضا کرد.

تعطیلی میادین نفتی مشترک کویت و عربستان در منطقه حایل به خصوص دو میدان الخفجی و الوفره به مسئله ای برای این دو کشور عضو اوپک تبدیل شده بود و مسئولان دو کشور از ماه ها پیش در کوشش برای حل آن بودند.

میدان الخفجی اکتبر 2014 بنا به تصمیم عربستان سعودی که گفته می گردد به دلیل پاره ای عوامل زیست محیطی بوده است و میدان الوفره نیز در ماه می 2015 بسته شد.

فراوریات این دو میدان به طور متوسط روزانه 500 تا 600 هزار بشکه در روز است که به صورت مساوی بین کویت و عربستان تقسیم می گردد و میدان الوفره توسط شرکت آمریکایی شفرون در کویت و شرکت نفت خلیج کویت و میدان الخفجی نیز توسط شرکت نفتی آرامکو عربستان اداره می گردد.

ص

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 25 بهمن 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: ojebavar.ir شناسه مطلب: 58

به "روزنامه کویتی اطلاع داد: مذاکرات کویت، عربستان و ایران درباره توافقنامه دریایی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "روزنامه کویتی اطلاع داد: مذاکرات کویت، عربستان و ایران درباره توافقنامه دریایی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید