روزهای برزخی سینماهایی که به رستوران تبدیل می شوند

به گزارش اوج باور، رکود حاکم بر سینمای ایران در فقدان مدیریت جدی و کارآمد باعث شده است تا برخی سینماداران به فکر تخریب سینمای خود و تبدیل آن به رستوران بیفتند.

روزهای برزخی سینماهایی که به رستوران تبدیل می شوند

از وبسایت ویکی پدیا دیدن نمایید.

به گزارش گروه فرهنگی خبرنگاران، شاید انتظار از دولت و به طور معین وزارت ارشاد و بخصوص معاونت سینمایی آن در وهله اول برای کمک به سینمای کشور انتظاری بجا و دور از انتظار نبود اما روندی که به سینمای ایران در این 9 ماه گذشته است نشان می دهد که گویا سینماگران و اصحاب هنر هفتم آب در هاون می کوبیدند.

آنچه که بر سینمای ایران خصوصاً سالن های سینما گذشته است آن قدر شرایط وخیمی را پشت سر می گذارد که باعث شده است سینماهای کشور یکی بعد از دیگری خبر تغییر کاربری خود را اعلام می کنند.

تا جایی که صاحب سینمای شهرک در سعادت آباد گفته بود که احتمال دارد سینمای خود را به رستوران تبدیل کند. البته این صاحب سینما به نکات مهمی دیگری مبنی بر اینکه عده ای عامدانه نمی خواهند تا سینما باز شود تا سینماداران دیگر مجبور بشوند سینما را ترک کنند نیز اشاره کرد.

دیروز نیز خبر دیگری منتشر شده است که یکی از سینماهای مشهد با هتل معاوضه شده است. این طور که یکی از رسانه های سینمایی شهر مشهد خبر داده است مالکین این سینما به فکر واگذاری سینمای خود افتادند. البته در ابتدای امر این تعطیلی به خاطر احداث یک پردیس سینمایی بزرگ در این شهر بود اما کرونا و رکود بازار سینمایی نیز به این مشکل افزود.

یکی دیگر از سینماداران نیز گفت که بسکمک از سینماهای تک سالنه شهرستان ها و حتی تهران در حال تبدیل سینماهای خود به رستوران و تغییر کاربری اند. البته این موضوع سابقاً نیز وجود داشته است اما نه از سر فشار رکود حاکم بر سینمای کشور آن هم در شهری مانند تهران.

تغییر کاربری سینماهای تک سالنه کشور در صورتی که ادامه پیدا کند یکی از فاجعه بارترین اتفاقات فرهنگی تمام سال های اخیر سینمای ایران خواهد بود.

این طور که تحقیقات ما نشان می دهد وام پرماجرای سازمان سینمایی که به تازگی اعلام شده بود که سینماداران برای اخذ آن مراجعه کنند تازه در مرحله معرفی به سامانه قرار گرفته است و سینماداران باز هم به این زودی وام های خود را برای تسویه حساب با تهیه کنندگان دریافت نمی کنند.

این در حالی است که مسأله تسویه حساب سینماداران با تهیه کنندگان یکی از اصلی ترین مسائل و گرفتاری های سال جاری برای سینمای کشور است و در صورتی که این مسأله حل و فصل نشود عملاً جدی ترین و مهم ترین کار سینمایی دولت روی زمین می ماند.

حل مسائل مالی هنرمندان و بهبود اوضاع معیشتی آنان نیز توسط خانه سینما و اصناف با دلسوزی و جدیت چندانی از طرف دولت همراه نیست. تا جایی که اگر به خاطر بیاوریم موضوع بسته های معیشتی و رفاه هنرمندانی که از نظر مالی ضعیف ترند یکی از جنجالی ترین مسائل سینمایی در سال جاری بود.

به تازگی نیز واریزی یک میلیون و 500 هزار تومانی برای هنرمندان توسط صندوق اعتباری هنر اجرا شده است که در صورتی که امکان تمدید نداشته باشد مانند مسکنی برای کوتاه مدت عمل می کند.

امروز نیز خانه سینما در ادامه اطلاعیه ای که در آن خواستار تعطیلی همه پروژه های تصویربرداری بود، گفته است که دنبال کمک دریافت برای حل مسائل مالی هنرمندانیم. البته ناگفته نماند که حل مسائل مالی برای هنرمندان می تواند با کمک دریافت از خود هنرمندانی که از نظر مالی توان لازم را دارند نیز ممکن شود. ایده این کار می تواند تشکیل صندوقی متشکل از سرمایه داران و متمولین هنر هفتم ایران باشد.

اینکه چقدر معاونت سینمایی وزارت ارشاد برای شفاف سازی فرایند کاری و رفع مسائل جدی است را می توان از حجم اندک مصاحبه های منتشر شده با این نهاد فرهنگی فهمید. آقای انتظامی چقدر برای پاسخگویی به سؤالات و نقدها رسانه ها به نحوه عملکردش آماده است؟

ارشاد در این یک ساله خروجی قابل قبولی برای حل مسائل و مسائل سینمایی و سینماگران نداشته است و برای همین عموم اصناف سینمایی، هنرمندان، تهیه کنندگان و سینماداران از شرایط موجود راضی نیستند.

امیدواریم معاون سینمایی ارشاد قبل از سفر به ولایات اروپایی، مسائل و مسائل را حل نماید و برای خود باقیات الصالحات به جا بگذارد.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 5 دی 1399 بروزرسانی: 5 دی 1399 گردآورنده: ojebavar.ir شناسه مطلب: 679

به "روزهای برزخی سینماهایی که به رستوران تبدیل می شوند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "روزهای برزخی سینماهایی که به رستوران تبدیل می شوند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید