سفر احتمالی رهبران اتحادیه کشورهای جنوب شرق آسیا آ.سه.آن به میانمار

به گزارش اوج باور، منابع دیپلماتیک از برنامه سفر رئیس و دبیر اتحادیه کشورهای جنوب شرق آسیا آ.سه.آن در این هفته به میانمار خبر دادند.

سفر احتمالی رهبران اتحادیه کشورهای جنوب شرق آسیا آ.سه.آن به میانمار

از روزنامه ساوث چاینا مورنینگ پست، منابع دیپلماتیک از برنامه سفر رئیس و دبیر اتحادیه کشورهای جنوب شرق آسیا آ.سه.آن طی این هفته به میانمار به رغم اختلافاتی که میان این 10 کشور بر سر چگونگی پاسخگویی به کودتای نظامی در این کشور است، خبر دادند.

این سازمان که میانمار نیز یکی از اعضای آن است و سیاست عدم دخالت در مسائل داخلی اعضایش را در دستور کار خود دارد، از 4 ماه پیش و به دنبال آشوب های ناشی از کودتای نظامی و خشونت در میانمار رهبریِ کوشش های دیپلماتیک برای حل این مسئله را به عهده گرفته است.

ارتش میانمار آنگ سان سوچی رهبر حزب حاکم اتحادیه ملی دموکراسی و دیگر مخالفان سیاسی را در جریان سرکوبِ مرگبار معترضان پس از کودتای اول فوریه (13 بهمن) بازداشت و زندانی کرد. به علاوه موجب افزایش بحران آوارگان و پناه جویان در این مدت و همچنین فروپاشی اقتصاد کشور شد.

یک منبع مطلع که خواست نامش فاش نگردد، گفت اریوان یوسف رئیس دوره ای آ.سه.آن و جیم جاک هوائی دبیر این اتحادیه که هر دو از کشور برونئی هستند این هفته قرار است با رهبران کودتا در میانمار دیدار نمایند.

بر پایه این گزارش، منابع مطلع هشدار دادند که این سفر ممکن است به دلیل موانع سیاسی و یا برنامه ریزی در لحظات آخر با تاخیر یا تغییر در برنامه رو به رو گردد.

هنوز روشن نیست آیا رئیس و دبیر اتحادیه کشورهای جنوب شرق آسیا برنامه ای برای دیدار با مخالفان کودتا که در زندان هستند و یا مخفی شده اند در دستور کار خود دارند یا نه؟

سخنگوی اتحادیه کشورهای جنوب شرق آسیا و همچنین دولت اتحاد ملی میانمار تا کنون در این باره اظهار نظری نکردند.

برنامه ریزی این سفر، 5 هفته پس از این شکل گرفت که رهبران اتحادیه کشورهای جنوب شرق آسیا از پنج مسئله مورد اجماع سخن گفتند که شامل خاتمه دادن به خشونت، پیشبرد گفت و گو ها، ارسال یاری، انتصاب فرستاده ویژه و فرستادن هئیتی به رهبری فرستاده ویژه به میانمار بود.

از زمان اعلام پنج مسئله مورد اجماع از سوی آ.سه.آن حکومت نظامی میانمار گفت این پیشنهادها را آنالیز خواهد نمود.

با این حال به دلیل اختلافات میان اعضای اتحادیه کشورهای جنوب شرق آسیا هنوز فرستاده ویژه به میانمار منصوب نشده است.

به گفته منابع مطلع، اندونزی و تایلند به عنوان دو عضو بسیار مهم آ.سه. آن بر سر انتصاب فرستاده ویژه که از کدام کشور باشد، اختلاف و منازعه دارند.

اندونزی از ابتدا با انتخاب یک نفر به عنوان فرستاده ویژه موافق بود در حالی که تایلند که روابط نزدیک نظامی با میانمار دارد، به دنبال فرستادن چندین نماینده به میانمار است.

گزارش ها براساس گفته دو منبع مطلع حاکی است، احتمالا راهکار مصالحه آمیز در میان کشورهای عضو آ.سه.آن انتخاب 3 نفر به عنوان نمایندگان ویژه از سه کشور اندونزی، تایلند و برونئی خواهد بود.

چین هفته آینده میزبان وزرای امور خارجه کشورهای عضو آ.سه.آن برای اجلاس سالانه چین- آ.سه.آن خواهد بود و در آن جا انتخاب فرستاده ویژه قطعی و نهایی خواهد شد.

پیش تر، چین با کوشش در کم اثر کردن قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل باز هم خاطرنشان کرد که از شرایط سیاسی موجود پیرامون میانمار رضایت ندارد.

پیش از این 9 کشور جنوب شرق آسیا خواهان تغییر لحن پیش نویس قطعنامه سازمان ملل در مخالفت با کودتای نظامیان میانمار و بازداشت آنگ سان سوچی شدند.

این پیش نویس خواهان تحریم فوری تامین مستقیم و غیرمستقیم تسلیحاتی و فروش و انتقال هرنوع سلاح و مهمات به میانمار شده بود اما کشورهای عضو آسه آن خواهان تغییر لحن و ادبیات مورد استفاده در این پیش نویس هستند.، ایرنا

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 1 تیر 1400 بروزرسانی: 1 تیر 1400 گردآورنده: ojebavar.ir شناسه مطلب: 1001

به "سفر احتمالی رهبران اتحادیه کشورهای جنوب شرق آسیا آ.سه.آن به میانمار" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سفر احتمالی رهبران اتحادیه کشورهای جنوب شرق آسیا آ.سه.آن به میانمار"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید