سوءاستفاده آکادمی های بازیگری از هنرجوها ، با وعده سیاه لشگر شدن ...
به گزارش اوج باور، بازیگر سریال آئینه گفت: متاسفانه بسیاری از آکادمی های بازیگری هنرجویانشان را فریب و به آنها وعده های سرخرمن بسیار پوچ می دهند و از آنها سواستفاده می نمایند.
به گزارش خبرنگاران صفا آقاجانی در شرح این موضوع که کدام عوامل (اشتیاق و علاقه، استعداد ذاتی، رفتن به دانشگاه یا آکادمی بازیگری) به عنوان خاستگاه شکل گیری یک بازیگر موثرند، اعلام کرد: همه این عوامل موثرند اما علم فردی و این که خود آدم دنبال یادگرفتن باشد و البته تئاتر ببیند بسیار اهمیت دارد.
بازیگر سریال دردسرهای بزرگ (برزو نیک نژاد 1393) توضیح داد: استاد سمندریان اصل اولیه برای بازیگری را دانشگاه رفتن و گذراندن کلاس و خواندن کتاب نمی دانست بلکه آن را تماشا تئاتر می دانست؛ بر این اساس اگر واقعا فکر می کنید که می خواهید این رشته و هنر را دنبال کنید باید تئاتر ببینید و بازهم تئاتر ببینید و در ادامه کتاب بخوانید و بعد دانش و علم آن را کسب کنید.
او اضافه نمود: این درک شخصی که آدم از تئاتر تماشا به دست می آورد با چیز دیگری قابل مقایسه نیست. به شخصه آنچه خودم از خواندن رمان و تماشا تئاتر به دست آوردم را مهم ترین و اولین نیازهای بازیگری می دانم.
بازیگر فیلم سینمایی به همین سادگی (رضا میرکریمی 1386) اعلام کرد: خواندن رمان سبب می گردد که آدم ها، فضاها، فرهنگ ها و جغرافیاهای مختلف را بشناسی و خودت را در آدم های مختلف زندگی کنی. پس از آن است که می توانی آدم های مختلف را در خودت تحلیل کنی و تماشا تئاتر و فیلم و مردم که در جامعه شناخته ای امکان پذیر می گردد. یعنی آن دانش ترکیب شده با استعداد مهم تر از هرچیز است.
آقاجانی یادآور شد: دانش تجربی را مقدم بر دانش آکادمیک می دانم؛ چرا که اگر این دانش فردی و تجربی را نداشته باشید وقتی مطالعات آکادمیک می کنید، آنها را درک نخواهید کرد. بازیگری علوم ریاضی نیست که یک معادله را حفظ کنید و پس از آن درکش کنید. اول باید مسائل را درک کنید تا پس از آن داخل زندگی و شعور و ادراک شما گردد.
هنرپیشه سریال تا ثریا (سیروس مقدم 1390) در پاسخ به این پرسش که این مسیر چگونه برای خود او میسر شده است گفت: بسیار کتابخوان بودم و از کلاس پنجم ابتدایی دو سری از مجموعه کتاب های نویسندگان بزرگ را خوانده بودم؛ ضمن این که بسیار رمان می خواندم و بسیار تصادفی وارد بازیگری شدم؛ چون خواهرم در دبیرستان هنر تحصیل می کرد برای تئاتری دعوتش نموده بودند و آنجا من با جسارت تحلیلی از یکی از شخصیت ها را ارائه کردم و به همین واسطه کارگردان من را دعوت به کار کرد و این مسیری شد که تا به امروز جریان یافت.
آقاجانی در پاسخ به این سوال که نقش آکادمی های بازیگری در تربیت بازیگر را چه می داند، اعلام کرد: مستقیم در ارتباط با این آکادمی ها نیستم اما آنچه از بیرون و در سرکار دیده ام این است که متاسفانه بسیاری از این آکادمی های بازیگری هنرجویانشان را فریب و به آنها وعده های سرخرمن بسیار پوچ میدهند و از آنها سواستفاده می نمایند؛ در حقیقت این موسسات افراد را به عنوان سیاهی لشکر سرکارها می فرستند و پولی که از پروژه ها می گیرند را یا به بچه ها نمی دهند یا بسیار کمتر می دهند و سوبسید برای خودشان برمی دارند و به آنها دروغ می گویند که اگر چندین بار بیایی اینجا و خودت را نشان دهی و بمانی شاید کار گیرت بیاید.
بازیگر سریال آئینه (غلامحسین لطفی 1363) توضیح داد: البته بعضا این شایدها اتفاق افتاده است و می توانند به آن استناد نمایند و بگویند فلان فرد چون این مسیر را رفته به موفقیت رسیده و چهره شده است اما این مورد درکل شاید برای یکی دو نفر اتفاق افتاده باشد و یک مسیر علمی، واقعی و حقیقی نیست که بگردد روی آن حساب گردد و کاملا کاذب است.
آقاجانی در پاسخ به این سوال که منظورش از سواستفاده ها چیست گفت: هم مالی است و هم غیراخلاقی؛ وقتی به کسی دروغ می گویید و وادارش می کنید که بیاید سیاهی لشکر یک سریال باشد آن هم به امید این که اگر یک روز کشف گردد یک دیالوگ به او می دهند که بازی کند مصداق شاخص سوءاستفاده است.
منبع: همشهری آنلاین