طرز تهیه فرنی اصفهان مخصوص

به گزارش اوج باور، فرنی اصفهانی یکی از معروف ترین غذاهای خوش طعم و سنتی ایرانی است که مانند حلیم و عدسی اصفهانی به عنوان صبحانه سرو می گردد. در طرز تهیه فرنی اصفهان خوشمزه می توان به جای استفاده از شکر، از شیره انگور یا شیره خرما استفاده کرد که سالم تر و مقوی تر است، چرا که ترکیب شیر و شیره انگور یا خرما بسیار مفید و مغذی است.

طرز تهیه فرنی اصفهان مخصوص

این نوع فرنی برای بچه ها به عنوان یک میان وعده یا صبحانه می تواند به رشد و نمو بسیار یاری نموده و حتی به عنوان یک دسر یا شیرینی لذیذ مصرف گردد. در ادامه طرز تهیه فرنی شیره اصفهانی به طور کامل توضیح داده می گردد.

مواد لازم برای تهیه فرنی شیره اصفهانی

قبل از پخت هر غذایی باید مواد مورد احتیاج آن را تهیه و آماده کنیم. مواد مورد احتیاج برای طرز تهیه فرنی اصفهان به توضیح زیر است:

  • آرد برنج 3 قاشق غذاخوری
  • آب یک لیوان
  • شیر یک لیوان
  • شیره انگور یا خرما یک قاشق غذاخوری
  • نشاسته ذرت 2 قاشق غذاخوری
  • هل، گلاب، پودر پسته به اندازه دلخواه

پخت مرحله به مرحله و طرز تهیه فرنی اصفهان

برای تهیه یک فرنی خوشمزه به روش اصفهانی اول شیر را داخل یک قابلمه مناسب ریخته، سپس آرد برنج را به قابلمه اضافه می کنیم. سپس به خوبی با قاشقی چوبی به هم می زنیم تا آرد برنج به طور کامل درون شیر حل گردد و مواد با هم مخلوط و یکدست شوند.

جوشاندن شیر در طرز تهیه فرنی اصفهانی

در طرز تهیه فرنی اصفهان پس از اینکه آرد برنج درون شیر حل و یکدست شد، قابلمه را روی حرارت میانه قرار داده و صبر می کنیم تا شیر به نقطه جوش برسد. در همین حین در ظرفی دیگر نشاسته ذرت را با آب ترکیب و به خوبی هم زده تا نشاسته درون آب کاملاً حل و رنگ آب کدر و سفید گردد.

ترکیب شیر با آب و نشاسته ذرت

پس از اینکه شیر قل خورد یا به عبارتی به نقطه جوش رسید، ترکیب آب و نشاسته ذرت را به آرامی و ذره ذره به مواد درون قابلمه اضافه می کنیم. باید توجه داشت که در این مرحله ضروری است با صبر و حوصله فرنی را به صورت مداوم هم بزنیم تا به غلظت و لعاب مناسب برسد یا به اصطلاح قدیمی ها قوام یابد.

اضافه کردن پودر هل و گلاب در طرز تهیه فرنی اصفهان کاملاً اختیاری است، ولی اگر دوست دارید فرنی شما طعم و عطر بهتری داشته باشد می توانید تقریبا حدود 1 تا 2 قاشق غذاخوری گلاب و نوک قاشق چای خوری پودر هل هم به فرنی اضافه کنید. البته برای طرز تهیه فرنی شیره اصفهان، ترکیب شیره و هل طعم خاص و منحصر به فردی دارد که به یک بار امتحان کردنش می ارزد.

رسیدن به غلظت دلخواه

در اینجا باید توجه داشت که ترکیب گلاب و پودر هل را قبل از اینکه فرنی به لعاب و غلظت مناسب برسد باید اضافه نموده و با دیگر مواد به خوبی ترکیب کنیم. پس از اینکه فرنی تقریبا آماده شد و به غلظت دلخواه رسید، می توانیم به سلیقه خود اندازهی شیره میوه به آن اضافه کنیم. برخی فرنی را در این مرحله از روی حرارت برمی دارند تا کمی خنک گردد و به هنگام سرو به عنوان تزیین روی آن شیره خرما یا شیره انگور می ریزند. اینکه فرنی سرد یا گرم سرو گردد کاملاً انتخابی است و بسته به سلیقه و ذائقه افراد دارد.

شاید بپرسید ترکیب فرنی با شیره انگور بهتر است یا شیره خرما، باید گفت برترین نوع شیره برای این فرنی شیره خرما است که طعم بی نظیری به این فرنی می دهد. در آخر می توان فرنی را با مغز پسته، پودر هل و یا خود شیره تزیین نموده و آن را سرو کنید.

شما می توانید برای خاصیت بیشتر بادام رنده یا پودر شده را به جای آرد برنج به این دستور پخت اضافه کنید و کلسیم روز خود را تامین کنید. البته که به جای شیره شما می توانید از شکلات صبحانه، شکر، عسل و شربت های دلخواه به عنوان چاشنی و شیرینی بهره ببرید. اما در آن صورت فرنی شما نه خاصیت آنچنانی دارد و نه طعم خاصی. پیشنهاد ما به شما استفاده از شیره انگور یا شیره خرما و یا حتی شیره توت برای تهیه این دسر بی نظیر و خوشمزه است.

توجه کنید فرنی هنگام سرد شدن کمی سفت خواهد شد. بنابراین دقت کنید زمانی که آن را از روی حرارت بر می دارید غلظت آن نه کم و نه زیاد باشد.

سخن آخر

بر اساس دستور پخت طرز تهیه فرنی اصفهان، نتیجه گیری در خصوص ارزش غذایی فرنی بسیار واضح و روشن است. فرنی با آرد برنج یک منبع غذایی مناسب و غنی از کربوهیدرات، کلسیم و انواع ویتامین هاست و برای رشد بچه ها و نوزادان بسیار مفید عمل می نماید. شایان ذکر است به هنگام بیماری و به ویژه سرما خوردگی می توان با خوردن فرنی به تقویت سیستم ایمنی و بالا بردن سطح انرژی بدن یاری کرد.

بنابراین از مصرف فرنی، این ماده غذایی خوشمزه و زودپخت غافل نشوید. اما از قلم نیاندازید استفاده بی رویه از هیچ ماده غذایی توصیه نمی گردد. بعلاوه سعی کنید فرنی را خیلی شیرین میل نکنید، به ویژه افرادی که مبتلا به دیابت هستند. امیدواریم از تهیه و میل این فرنی لذت ببرید.

منبع: اسنپ مارکت
انتشار: 18 خرداد 1401 بروزرسانی: 18 خرداد 1401 گردآورنده: ojebavar.ir شناسه مطلب: 1394

به "طرز تهیه فرنی اصفهان مخصوص" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طرز تهیه فرنی اصفهان مخصوص"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید