عامل اصلی آلودگی هوای کلانشهرها؛ سرطان زا و هم رده با رادیواکتیو

به گزارش اوج باور، رییس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست ضمن اشاره به خسارت های مالی آلودگی هوا در کلانشهرهای کشور گفت: بر اساس آمار سازمان بهداشت جهانی ذرات معلق کمتر از 2.5 میکرون - که به عنوان عامل اصلی آلودگی هوای کلانشهرهای کشور مطرح است- جزو گروه اول مواد سرطان زا و هم رده با مواد رادیو اکتیو هستند.

عامل اصلی آلودگی هوای کلانشهرها؛ سرطان زا و هم رده با رادیواکتیو

مهدی میرزایی قمی در گفت و گو با خبرنگاران ضمن اشاره به هزینه خسارت های اجتماعی آلاینده های هوا بر سلامت انسان، کاهش بهره وری، خسارت وارد بر فراوری و... اظهار کرد: فراوری هر تن آلاینده ذرات معلق کمتر از 2.5 میکرون در تهران 161 هزار و 619 دلار خسارت مالی به جامعه تحمیل می نماید.

خسارت هر تن آلاینده ذرات معلق کمتر از 2.5 میکرون در شیراز بیش از 67 هزار دلار است

وی با بیان اینکه در سیاهه انتشار کلانشهرهای کشور خسارت های مالی آلاینده های هوا به تفکیک هر استان محاسبه شده است، توضیح داد: تاثیر آلاینده های مختلف در کلانشهرها با یکدیگر متفاوت است. از این رو این خسارت ها همراه با راه حلهای کاهش برای کلانشهرهای مختلف ازجمله اصفهان، شیراز، اراک، قم، تبریز، تهران و... در نظر گرفته شده است. برای مثال خسارت هر تن آلاینده ذرات معلق کمتر از 2.5 میکرون در شیراز 67 هزار و 411 دلار و در اصفهان حدود 80 هزار دلار برآورد شده است.

به گفته رییس مرکز ملی و هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست براساس آمار سازمان بهداشت جهانی ذرات معلق کمتر از 2.5 میکرون جزو گروه اول مواد سرطان زا و هم رده با مواد رادیو اکتیو است بنابراین اثرات منفی pm2.5 بیشتر از سایر آلاینده ها درنظر گرفته می گردد.

فراوری سالانه بیش از 10 هزار تن ذرات معلق کمتر از 2.5 میکرون در تهران

میرزایی قمی در ادامه با اشاره به اینکه در تهران سالانه بیش از 10 هزار تن ذرات معلق کمتر از 2.5 میکرون فراوری می گردد، گفت: مطالعات سال 2018 بانک جهانی نشان می دهد که آلودگی هوا سالانه 2.6 میلیارد دلار به تهران خسارت وارد می نماید. این رقم برای کل کشور 7 میلیارد دلار گزارش شده است.

سهم منابع ثابت در آلودگی هوای شیراز بیش از 80 درصد است

وی در ادامه با اشاره به اینکه سیاهه انتشار کلانشهرهای کشور نشان می دهد که سهم منابع ثابت مانند صنایع و نیروگاه ها و منابع متحرک مانند خودروهای دیزلی، موتورسیکلت ها، اتوبوس ها و... در آلودگی هوای کلانشهرها متفاوت است، توضیح داد: برای مثال در شهرهایی مثل اراک، اصفهان و شیراز سهم منابع ثابت در آلودگی هوا بیشتر از منابع متحرک است به طوری که در شیراز منابع ثابت در آلودگی هوا سهمی بیش از 80 درصد دارند.

سهم منابع مختلف در آلودگی هوای تهران

رییس مرکز ملی و هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: بر اساس مطالعات اجرا شده در تهران سهم منابع ثابت 46 درصد و سهم منابع متحرک 54 درصد گزارش شده است البته باید به این موضوع تاکید نمود که افزایش سهم منابع ثابت در آلودگی هوای تهران به معنای کاهش سهم خودروها و موتورسیکلت ها نیست.

وی در ادامه توضیح داد: به طور کلی حجم انتشار آلاینده ها از دهه 80 تا به امروز در کشور بیشتر شده و به دنبال آن نیز انتشار آلاینده ها چه از منابع ثابت و چه از منابع متحرک افزایش یافته است.

گرایش منابع ثابت آلاینده به سوخت غیراستاندارد

میرزایی قمی درباره چرایی افزایش سهم صنایع، نیروگاه ها و سایر منابع ثابت در آلودگی هوای شهر تهران گفت: در درجه اول صنایع توسعه پیدا نموده اند و حجم تقاضا و فراوریات آن ها بیشتر شده و به همین نسبت سهم انتشار آن ها از آلاینده های هوا افزایش یافته است. دلیل مهم دیگر آن است که منابع ثابت آلاینده در کشور ما به سمت استفاده از سوخت های غیر استاندارد رفته اند.

کیفیت سوخت مصرفی صنایع به جای ارتقا، تنزل پیدا نموده است

رییس مرکز ملی هوا و اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست اضافه کرد: باوجود اینکه طی سه، چهار سال اخیر سوخت استاندارد در اختیار صنایع کشور قرار می گرفت اما به دلیل مسائل تحریم این شیب نزولی شد و سوخت صنایع به جای بهبود تنزل پیدا کرد.

گازوییلی مصرفی در بعضی نیروگاه ها حدود 6000 تا 7000ppm گوگرد دارد

میرزایی قمی با بیان اینکه بر اساس استانداردهای یورو 4 محتوای گوگرد سوخت باید زیر 50ppm باشد، اظهار کرد: متاسفانه گازوییلی مصرفی در بعضی نیروگاه ها ازجمله نیروگاه های اطراف تهران حدود 6000 تا 7000ppm گوگرد دارد. این درحالیست که گوگرد سوخت مازوت در ایران تا 20هزارppm گزارش شده است.

ضرورت جابه جایی صنایع از داخل شهرها

وی در ادامه با اشاره به اینکه در بعضی از استان هایی که سهم منابع ثابت در آلودگی هوا بیشتر از منابع متحرک است ازجمله اصفهان، شیراز و اراک صنایع باید در بلند مدت از داخل شهر جابه جا شوند، چراکه خلاف قوانین و استانداردها مستقر شده اند، توضیح داد: راه حل کوتاه مدت و میان مدت این است که به هیچ وجه مجوز قرارگیری و مکان یابی تاسیسات و صنایع جدید در داخل این شهرها ازجمله اصفهان صادر نگردد.

صنایع آلاینده باید به سیستم های فیلتراسیون مجهز شوند

رییس مرکز ملی و هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست در سرانجام با تاکید بر اینکه با نصب سیستم های فیلتراسیون می توان خروجی های صنایع را تا حدود زیادی کنترل کرد، گفت: البته نصب این سیستم ها برای صنایع هزینه بر است و متاسفانه صنایع به سمت استفاده از این فیلترها نمی فرایند. با تمامی این ها در قانون هوای پاک تاکید شده است که اگر به هر دلیلی وزارت نفت نتواست سوخت استاندارد را در اختیار صنایع قرار دهد، وزارت صمت مکلف است که صنایع را مجهز به سیستم های کنترلی آلودگی هوا کند.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 14 اسفند 1399 بروزرسانی: 14 اسفند 1399 گردآورنده: ojebavar.ir شناسه مطلب: 808

به "عامل اصلی آلودگی هوای کلانشهرها؛ سرطان زا و هم رده با رادیواکتیو" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "عامل اصلی آلودگی هوای کلانشهرها؛ سرطان زا و هم رده با رادیواکتیو"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید