قند و شکر به این 2 علت کپک نمی زند!

به گزارش اوج باور، شاید شما هم متوجه شده باشید که برخی از مواد غذایی فاسد نمی شوند و کپک نمی زنند، این موضوع دلایل مختلف و مرموز خودش را دارد.

قند و شکر به این 2 علت کپک نمی زند!

فرض کنید که دو ماده غذایی مثل یک کاسه گوجه فرنگی تازه و یک کاسه شکر را بیرون گذاشته اید. بعد از یک هفته به آن ها سر می زنید. احتمالا بعد از یک هفته متوجه لکه های سیاه و موادی شبیه به کپک روی گوجه فرنگی می شوید. در حالی که این اتفاق برای شکر نیفتاده است اما به نظر شما چرا شکر کپک نمی زند؟ با مجله اینترنتی دلتا همراه باشید تا در این مطلب به سوال چرا شکر کپک نمی زند پاسخ دهیم.

چرا قند و شکر کپک نمی زند؟

در ادامه دو علت اصلی که از کپک زدن قند و شکر جلوگیری می نماید را معرفی می کنیم.

علت اول برای کپک نزدن قند و شکر: آب

موجودات مختلف مثل باکتری و قارچ عاشق شکر هستند اما آن ها برای زنده ماندن علاوه بر قند، به آب هم احتیاج دارند. اما خاصیت شکر و شیرینی اینگونه است که تمام آب اطراف را به داخل خودشان می کشند.

به همین علت شکر می تواند یک عامل نگهدارنده برای مواد غذایی محسوب گردد، به خاطر اینکه تمام آب را داخل خودش نگه می دارد. در نتیجه باکتری های اطراف، آن را تغذیه نمی نمایند، زیرا هیچ آبی را برایشان نگه نمی دارد؛ بنابراین محیط خوبی برای رشد کپک و باکتری نخواهد بود.

علت دوم برای کپک نزدن قند و شکر: غشا

علت دیگر این که قسمت خارجی سلول در ناحیه غشا یک سد ایجاد می نماید و مانع از حرکت برخی از مواد به داخل و یا بیرون می گردد. غشای سلولی در شکر و قند، غلظت و ضخامت بالایی دارد و در نتیجه آب داخل سلول می ماند و باکتری ها دیگر به آن دسترسی ندارند و اگر به سراغ شکر بروند، نمی توانند زنده بمانند و همین باعث می گردد که قند و شکر کپک نزنند. اگر به مطالب دانستنی علاقه مند هستید مطلب معنی برچسب روی میوه ها چیست؟را از دست ندهید.

پیشنهاد مطالعه: مطلب هشدار، قهوه برای این افراد مرگبار است! را بخوانید.

منبع: پیام دلتا
انتشار: 11 دی 1401 بروزرسانی: 11 دی 1401 گردآورنده: ojebavar.ir شناسه مطلب: 1520

به "قند و شکر به این 2 علت کپک نمی زند!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "قند و شکر به این 2 علت کپک نمی زند!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید