مدیران غیرمتخصص عامل بیشترین آسیب ها به بیت المال، با جرم انگاری ها قبح جرم را ریختیم

به گزارش اوج باور، خبرنگاران/سمنان معاون حقوقی، مجلس و تفریغ بودجه دیوان محاسبات با اشاره به شیوه های انتصاب مدیران در کشورمان گفت: بخش زیادی از مدیران علی رغم دلسوزی، تخصص و اهلیت لازم برای مدیریت را ندارند و بیشترین آسیب ها نیز از ناحیه همین مدیران متوجه کشور می شود.

مدیران غیرمتخصص عامل بیشترین آسیب ها به بیت المال، با جرم انگاری ها قبح جرم را ریختیم

محسن عمرانی در آیین تودیع و معارفه مدیرکل دیوان محاسبات استان سمنان از مدیران به عنوان حافظان حقیقی بیت المال نام برد و اظهار کرد: بیشترین خسارت و ضربه به بیت المال از ناحیه همین مدیرانی است که از تخصص لازم برای مدیریت برخوردار نیستند و نمونه های زیادی در کشور وجود دارد که به دلیل عدم برخورداری از تخصص لازم، آسیب جدی به بیت المال زدند.

وی با بیان اینکه گاهی مدیر با وجود دلسوز بودن تخصص لازم را ندارد ادامه داد: باید در انتصابات مدیران تغییرات جدی انجام گردد.

به گزارش خبرنگاران- معاون حقوقی، مجلس و تفریغ بودجه دیوان محاسبات با اشاره به زیان ده بودن برخی از شرکت های دولتی گفت: سال گذشته 67 شرکت دولتی زیان ده داشتیم اما بررسی های ما در 6 ماهه اخیر نشان می دهد که شرکت های زیان ده به 197 شرکت افزایش پیدا کردند. البته بخشی از این زیان ده بودن به شرایط ویژه تحریم دشمن و فشارهای حداکثری برمی گردد اما نمی توان دلیل زیان ده بودن همه آنها را نیز به تحریم های ظالمانه و شرایط سخت اقتصادی امروز نسبت داد.

وی با بیان اینکه ما نیز باور داریم که مدیران سرمایه های نظام هستند افزود: مدیران متخصص و کارآمد سرمایه اند و باید در حفظ آنها کوشید اما بخش زیادی از مدیران نیز اهلیت لازم برای پست خود را ندارند.

وی با بیان اینکه کشور از انتصابات نادرست آسیب جدی می بیند افزود: بخشی از انتصابات در دستگاه ها به دلیل برخی لابی گری ها است و همین ها هستند که به دستگاه های اجرایی آسیب وارد می کنند.

عمرانی با بیان اینکه مسوولان باید مدیرانی که اهلیت دارند را انتصاب کنند اعلام کرد: فردی هم که به پستی گمارده می گردد باید صلاحیت آن جایگاه را در خود ببیند. باید تخصص لازم برای آن کار را در خود ببیند.

وی با بیان اینکه بخشی از مدیران ما حداقل های لازم را هم ندارند افزود: باید در بحث انتصابات، ضوابط جدی داشته باشیم. پست ها امانت هستند و کسی که انتصاب می گردد باید از این امانت به درستی محافظت کند.

معاون حقوقی، مجلس و تفریغ بودجه دیوان محاسبات با اذعان به اینکه قبول دارم که بخشی از قوانین ما آشفته اند افزود: متاسفانه آنقدر جرم انگاری می کنیم که قباحت جرم را ریختیم.

وی با بیان اینکه قانونگذاری های ما مبتنی بر اجراییات نیست به روندهای ناصواب در قانونگذاری پرداخت و گفت: گاهی چیزی در صحن مجلس مطرح و سپس تصویب می گردد اما همان قانون، ساز و کار لازم برای اجرا در کشور را ندارد از همین رو بخشی از قوانین هیچگاه اجرایی نمی شوند. ضمن آنکه برخی قوانین اصولا ضمانت اجرایی ندارند.

عمرانی بر لزوم بازنگری در ضمانت های اجرایی در برخی قوانین تاکید و شرح داد: این بازنگری سبب می گردد که دغدغه های مدیران نیز کمتر گردد تا بتوانند بیشتر به بحث توسعه بپردازند.

وی بر لزوم ایجاد ضوابط جدی در انتصاب مدیران تاکید و اظهار کرد: ما در دیوان محاسبات به این سمت حرکت کردیم و پیش از انتصاب مدیران، مصاحبه های علمی ، روانشناختی و مدیریتی انجام می دهیم. همچنین با تشکیل بانک شناسایی مدیران زمینه را برای استفاده از مدیران کارآمد فراهم کردیم.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 19 اسفند 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: ojebavar.ir شناسه مطلب: 122

به "مدیران غیرمتخصص عامل بیشترین آسیب ها به بیت المال، با جرم انگاری ها قبح جرم را ریختیم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مدیران غیرمتخصص عامل بیشترین آسیب ها به بیت المال، با جرم انگاری ها قبح جرم را ریختیم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید