مرگ صدهزار نفر در یک روز عجیب!

به گزارش اوج باور، شاید باورش سخت باشد ولی مرگبارترین روز در تاریخ حیات بشریت، نتیجه یک فاجعه طبیعی بوده است.

مرگ صدهزار نفر در یک روز عجیب!

به گزارش خبرگزاری خبرنگاران، در طول تاریخ، انسان ها به شیوه های متعددی باعث نابودی یکدیگر شده اند؛ از سلاح های هسته ای گرفته تا آلودگی های مختلف و توسعه عوامل بیماری زا و مرگبار...

بیشتر بخوانید:

عکس های لاکهیدمارتین X-59 منتشر شد؛ سریع ترین هواپیما بر روی زمین!

عکس | یک کهکشان، دو نما؛ تصویری که هابل و جیمزوب ثبت نموده اند

گرچه نمی توان با قاطعیت دراین باره صحبت کرد؛ ولی طبق بسیاری از روایات، مرگبارترین روز در تاریخ حیات بشریت، نتیجه یک فاجعه طبیعی بوده است. صبح روز 23 ژانویه سال 1556، زمین لرزه عظیمی در استان شاآنشی چین که در آن موقع مهد تمدن چین به حساب می آمد، رخ داد.

این زلزله تنها چند ثانیه به طول انجامید ولی طبق برآوردهای صورت گرفته، به شکلی مستقیم باعث مرگ 100 هزار نفر شد و در پی آن، رانش زمین، ایجاد چاله های عمیق، وقوع آتش سوزی، مهاجرت و قحطی، در مجموع منجر به مرگ 830 هزار نفر گشت. اگر چه این رقم به میزان کل تلفات حوادث مهمی مثل جنگ جهانی اول، جنگ جهانی دوم یا حتی شیوع بیماری های همه گیر، قحطی و سیل، قابل ملاحظه نیست ولی باید این را درنظر داشت که این حجم از ویرانی و مرگ در زلزله شاآنشی که از آن به عنوان زمین لرزه جیاجینگ نیز یاد می گردد (چرا که در زمان سلطنت امپراطور جیاجینگ از سلسله مینگ رخ داده بود)، تنها در یک روز رخ داده و از آن به عنوان مرگبارترین زلزله ثبت شده در تاریخ یاد می گردد.

فجایع بعد از زلزله مخرب 8 ریشتری

تصور می گردد که شدت این زمین لرزه بین 8 تا 8.3 ریشتر بوده و البته قبل و بعد از آن، زمین لرزه های به مراتب قوی تری نیز به وقوع پیوسته ولی با درنظر داشتن زمین شناسی و طراحی شهری منطقه در آن موقع، زلزله شاآنشی، باعث تخریب گسترده ای در شهرهای اطراف از جمله هواشیان، وینان و هواین نیز شده بود.

Local Annals بر پایه گزارش History.com ویرانی های این زلزله را با جزئیات حیرت آوری توصیف می نماید. در این گزارش به این نکته اشاره شده که حتی موقعیت مکانی کوه ها و رودخانه نیز بعد از این زمین لرزه تغییر نموده بود.

متن کامل این گزارش را اینجا بخوانید.

227227

منبع: خبرآنلاین
انتشار: 19 تیر 1402 بروزرسانی: 19 تیر 1402 گردآورنده: ojebavar.ir شناسه مطلب: 1602

به "مرگ صدهزار نفر در یک روز عجیب!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مرگ صدهزار نفر در یک روز عجیب!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید