هشدار درباره نفوذ آب به گنبد مسجد شیخ لطف الله

به گزارش اوج باور، خبرگزاری مهر/ براساس آخرین خبرهای منتشر شده، هشدار درباره نفوذ آب به گنبد مسجد شیخ لطف الله مطرح شد.

هشدار درباره نفوذ آب به گنبد مسجد شیخ لطف الله

کلاف پیچیده بازسازی پوسته بیرونی گنبد مسجد شیخ لطف الله حالا حالاها خیال باز شدن ندارد و حواشی پیرامون بازسازی این گنبد به نظر می رسد ادامه دار باشد. ترک اول این گنبد با تمامی حواشی و اتفاقات بالاخره به دست استاد رحمت الله رضایت به خاتمه رسید، اما درحالیکه مقدمات برای بازسازی ترک دوم درحال انجام بود، استاد رضایت درگذشت تا بازسازی این گنبد وارد برزخ گردد.

از همان حواشی بازسازی ترک اول گنبد مسجد شیخ لطف الله صحبت ها درباره چگونگی بازسازی ترک دوم وجود داشت و حتی شورای راهبردی برای بازسازی ترک دوم ایجاد شد. از آن روزها تا به امروز خبر زیادی درباره سرنوشت این شورای راهبردی وجود نداشت، نام های مختلفی برای انجام این کار مطرح شد. یکی از این نام ها محمدحسن مقضی بود که پیشتر در گفت وگویی درباره بدقولی های اداره کل میراث فرهنگی استان اصفهان و بازسازی غیراصولی ترک اول گنبد گفته بود.

با این حال به نظر می رسد بازسازی ترک دوم گنبد مسجد شیخ لطف الله شروع شده و در هفته های گذشته کاشی های ترک دوم برداشته شدند. اما قسمتی که کاشی های آن برداشته شده بدون هیچ حفاظ و پوششی رها شده، این در حالی است که در روزهای گذشته در اصفهان به شکل متعدد بارندگی وجود داشته و بعضی کارشناسان نگران نفوذ رطوبت به داخل پوسته داخلی گنبد هستند.

رها کردن پوسته داخلی گنبد بدون پوشش و محافظ ضد آب

یکی از این افراد علیرضا جعفری زند، باستان شناس است که پیشتر در شورای راهبردی بازسازی گنبد مسجد شیخ لطف الله نیز حضور داشت، اما از حضور در این شورا انصراف داد.

او درباره مشکل اخیر این گنبد می گوید: اگر به مسئولان بگویید قطعاً بهانه می آورند، اما رها کردن پوسته گنبد بدون پوشش و حفاظ رطوبتی مناسب نشست و مسائل بسیار زیادی بوجود می آورد. این گنبد فرسوده است و باران در پوسته دوم (درونی) گنبد نفوذ می نماید. گنبد مسجد شیخ لطف الله مثل مسجد جامع عباسی نیست که دو پوسته با فاصله بسیار زیاد داشته باشد، این گنبد دو پوسته پیوسته است و نفوذ باران داخل پوسته بیرونی، کاشی های داخلی را هم از بین خواهد برد.

این باستان شناس ادامه می دهد: نمی دانم چرا این گنبد را بدون حفاظ مناسب رها کردند، درحالیکه باید پوششی برای دفع باران روی ترک در حال بازسازی این گنبد ایجاد می شد. اما متأسفانه این انجام نگرفته و درباره این موضوع هشدار می دهم؛ اگر بر فرض تا چند سال آینده پوسته بیرونی بازسازی شد، پوسته داخلی دچار مشکل خواهد شد. بنابراین تفکری درباره حفظ این گنبد وجود ندارد.

وی تاکید می نماید: معین نیست که در بازسازی این گنبد چه راهی را دارند می فرایند و خطرات مختلفی گنبد مسجد شیخ لطف الله را تهدید می نماید. باران روی گنبد جاری می گردد و از لابه لای درز و شکاف ها وارد پوسته گنبد می گردد.

فرایند بازسازی گنبد اصولی نیست

جعفری زند درباره شرایط شورای راهبری بازسازی گنبد مسجد شیخ لطف الله شرح می دهد: در تمام دنیا برای بازسازی یک اثر دنیای از تجربیات دنیای یاری می گیرند، اما در کشور ما یک کاشی کار بالای سر کار می آورند و می گویند این را درست کن، این فرایند جای تأسف دارد. کشوری مثل ایتالیا که حداقل 150 سال سابقه در زمینه بازسازی دارد، در سال 2017 برای بازسازی بناهای رم از تمام دنیا درخواست یاری کردند. آنها یک سال طرح های مختلف از متخصصان بین المللی را مطالعه و در نهایت وارد فاز اجرایی شدند.

وی اضافه می نماید: اما در بازسازی گنبد مسجد شیخ لطف الله هیأت راهبردی معنا و مفهومی ندارد، این یک اثر دنیای است و باید با شرکا دنیای وارد بازسازی گنبد شد، نه اینکه کار را به کاشی کاران سنتی سپرد و از آنها خواست کاشی را بردارند و بعد بگذارند سر جایش. کار بازسازی گنبد مسجد شیخ لطف الله هیچ استانداری ندارد و به همین علت از حضور در شورای راهبردی بازسازی این گنبد کناره گیری کردم. حکایت مسجد شیخ لطف الله مانند حکایت خشت اول را نهد معمار کج شده است.

این باستان شناس با بیان اینکه اگر بازسازی و اتفاقات پیرامونی آن اثر بدی روی گنبد نگذارد جای شکر دارد تصریح می نماید: امروز بازسازی یک علمی است که به روز پیشرفت می نماید، اما در کشور ما بین علم بازسازی و نوسازی، بهسازی و حتی بازسازی تفاوتی وجود ندارد. اگر در اصول کاری تجربه لازم را نداریم، باید از تجارب متخصصان مختلف یاری بگیریم. اشتباهات گذشته را باید به عنوان تجربه سرمشق کارهای خود قرار دهیم نه اینکه دوباره آن ها را تکرار کنیم. اگر برای این گنبد هر اتفاقی رخ دهد چه پاسخی برای آن خواهند داشت؟ فرایندی که برای بازسازی گنبد مسجد شیخ لطف الله پیش گرفته شده به هیچ عنوان اصولی نیست.

نفوذ رطوبت دو سانت بوده است

در طرف دیگر ماجرا فریبا خطابخش، مدیر پایگاه دنیای میدان نقش دنیا می گوید: در روزهای بارانی و پس از باران از قسمتی که کاشی ها برداشته شده تست زدیم و این قسمت ها بیش از دو سانت نفوذ رطوبت نداشته است.

به گفته خطابخش به ناظر پروژه نیز تاکید شده که یک لایه کچ روی ترک برداشته شده بکشد.

وی درباره بازسازیکار و شرایط بازسازیی ترک دوم گنبد نیز شرح می دهد: من منتظرم ببینم اینها که به کار استاد رضایت در بازسازی ترک اول ایراد گرفتند یک پیمان کار به من معرفی نمایند تا او را بالای کار بگذارم. با فوت استاد رضایت هیچ کسی را نداریم که بالای سر کار بگذاریم.

بنابر اعلام خطابخش، فعلاً عملیات بازسازی گنبد انجام نمی گردد و صرفاً کاشی ها از روی سطح ترک دوم برداشته شده است.

منبع: همگردی
انتشار: 3 اسفند 1400 بروزرسانی: 3 اسفند 1400 گردآورنده: ojebavar.ir شناسه مطلب: 1300

به "هشدار درباره نفوذ آب به گنبد مسجد شیخ لطف الله" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هشدار درباره نفوذ آب به گنبد مسجد شیخ لطف الله"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید