همه در معرض خطریم

به گزارش اوج باور، هرساله با سرد شدن ناگهانی هوا، آنفلوانزا در کشور شایع شده و هزاران نفر را مبتلا می نماید. آنفلوانزا یکی از بیماری های شایع در نیمه دوم سال و خصوصا از آذرماه به بعد است و با غافلگیری دمای هوا، موج ابتلا به آن توسعه پیدا می نماید و هزینه های بسیاری را برای جامعه و هم خطراتی به ویژه برای گروه های آسیب پذیر به همراه دارد. سازمان بهداشت جهانی گفته است که سه گونه جهش یافته آنفلوانزا وجود دارد که در کل جهان در حال گردش است. این خبر، ناگوار و نگران کننده است. طبق گزارش سازمان بهداشت جهانی، اندازه بروز

همه در معرض خطریم

همه در معرض خطریم

هرساله با سرد شدن ناگهانی هوا، آنفلوانزا در کشور شایع شده و هزاران نفر را مبتلا می نماید. آنفلوانزا یکی از بیماری های شایع در نیمه دوم سال و خصوصا از آذرماه به بعد است و با غافلگیری دمای هوا، موج ابتلا به آن توسعه پیدا می نماید و هزینه های بسیاری را برای جامعه و هم خطراتی به ویژه برای گروه های آسیب پذیر به همراه دارد. سازمان بهداشت دنیای گفته است که سه گونه جهش یافته آنفلوانزا وجود دارد که در کل دنیا در حال گردش است. این خبر، ناگوار و نگران نماینده است. طبق گزارش سازمان بهداشت دنیای، میزان بروز آنفلوانزا از پنج تا 30درصد جمعیت است و در بچه ها در فصل آنفلوانزا تا 42درصد افزایش می یابد. این آرزوی دیرینه بشر است که در فصل سرما از عوارض ناخوشایند آنفلوانزا در امان باشد. در واقع یک هفته به صورت شبانه روزی با تب و لرز و سرفه های خشک و دردهای عضلانی و ضعف، خستگی و کوفتگی و دست و پنجه نرم کردن، برای هیچ یک از ما خوشایند نیست، چراکه این موضوع علاوه بر صدمات بهداشتی آن و فارغ از تحمیل بار اقتصادی به خانواده سبب می گردد تمامی برنامه هفتگی خانواده دستخوش تغییرات گردد. درواقع در یک نگاه اجاقتصادی باید بگوییم آنفلوانزا شایع ترین بیماری ویروسی فصل سرماست که دستگاه تنفسی را درگیـر می نماید و به شدت مسری است. ویروس آنفلوانزا ممکن است 90 بار کوچک تر از یک گلبول قرمز خون انسان باشد. این ویروس بسیار کوچک است و به زحمت می توان آن را دید.

اما همین ویروس کوچک می تواند در یک سال به میزان نیمی از مرگ ومیرهای ناشی از تصادف های رانندگی، باعث مرگ انسان ها گردد. ویروس های آنفلوانزا در هر سال دچار جهش های ژنتیکی می شوند و در نتیجه سیستم های دفاعی قبلی را کم تاثیر می نماید. اما پیشرفت های اخیر در صنعت داروسازی، کشف های شگفت انگیزی را در علم پزشکی در این زمینه در پی داشته است که نتیجه عملی آن برای مردم، تحقق رویای دیرین مقابله با آنفلوانزا بوده است. در حقیقت دستیابی به واکسنی که تا 80 درصد موارد از این بیماری و عوارض آن جلوگیری می نماید، یکی از بزرگ ترین دستاوردهای بشر در این حوزه محسوب می گردد. واکسن آنفلوانزا برای تمام کشورهای دنیا کاربرد دارد. این واکسن طوری ساخته شده که برای درمان این بیماری در تمام دنیا قابل استفاده است. سوش بیماری آنفلوانزا در کشور ما با سایر کشورهای دنیا تفاوتی ندارد و تقریبا در همه جای دنیا یکسان است و در تهیه واکسن آنفلوانزا از سوش های شایع استفاده می نمایند که بیشتر بیماری های آنفلوانزا در دنیا را پوشش می دهد.

● نشانه های آنفلوانزا چیست

آنفلوانزا با تب، سرفه، احساس سردی همراه با لرز، کوفتگی و درد در بدن، سردرد و خستگی همراه است. این نشانه ها به طور معمول سه تا چهار روز ادامه دارد و پس از آن ممکن است بیمار یک هفته دیگر یا بیشتر، سرفه های خشک، آبریزش بینی و گلودرد داشته باشد. بسیاری از مردم در تشخیص آنفلوانزا و سرماخوردگی دچار اشتباه می شوند. با اینکه این دو بیماری دارای تشابهاتی هستند، اما تفاوت های بارزی هم دارند. آنفلوانزا برعکس سرماخوردگی ناگهانی آغاز شده و حدود یک هفته طول می کشد و سپس بهبود می یابد. گاهی در پی ابتلا به آنفلوانزا، عارضه ای به نام ذات الریه یا همان عفونت ریه ها پیش می آید که این بیماری در اثر همان ویروس یا در پی ضعف سیستم ایمنی بدن، به وسیله عوامل میکروبی دیگر ایجاد می گردد. افرادی که دچار بیماری های مزمن قلبی عروقی و ریوی باشند، بیشتر در معرض این عارضه قرار می گیرند. بیماری سرماخوردگی

به آسانی قابل درمان است و در بدترین حالت امکان دارد به عفونت ثانویه باکتریایی منجر گردد که آن هم با مصرف آنتی بیوتیک قابل درمان است. ولی آنفلوانزا بیماری خطرناکی است که هر ساله جان تعدادی از مردم را می گیرد. سرماخوردگی معمولا با گلودرد همراه با عطسه، آبریزش یا گرفتگی بینی آغاز می گردد. تب یکی از علایم معمول سرماخوردگی معمولی نیست. سردرد یا دردهای عضلانی هم رابطه مستقیمی با سرماخوردگی ندارند، در صورتی که در آنفلوانزا این گونه نیست.

● چه کسانی در معرض آنفلوانزا هستند

در حقیقت همه افراد در معرض این بیماری هستند و توصیه سازمان بهداشت دنیای مقابله با این بیماری را برای تمامی افراد بالای شش ماه جدی می داند.

1 هر آنچه سبب تضعیف سیستم ایمنی بدن می گردد، از سوءتغذیه گرفته تا خستگی و فشار کاری و استرس، از وجود بیماری های مزمن از قبیل بیماری مزمن قلبی، ریوی، کلیوی، دیابت و آسم گرفته تا بارداری و کهنسالی؛ امکان ابتلا به این بیماری را در فرد افزایش می دهد. بچه ها مستعد آلرژی، آسم، بیماری های قلبی، مرض قند، بچه ها مبتلا به عفونت های مکرر و کسانی که داروهای تضعیف نماینده مصرف می نمایند یا بچه های که مجبور هستند مدت طولانی آسپرین استفاده نمایند، همگی در معرض این بیماری قرار دارند.

2 هر آنچه سبب تسهیل انتقال ویروس گردد؛ از محیط های بسته با تهویه نامناسب گرفته تا مکان های شلوغ مانند وسایل حمل ونقل عمومی، از کامپیوتر و گوشی موبایل گرفته تا اتوماتیک و کاغذ. بچه های که در مهدکودک و در تماس با دیگر بچه ها هستند، افرادی که در خانه سالمندان زندگی می نمایند، کارکنان مراکز بهداشتی و درمانی همگی، به علت تردد در مراکزی که احتمال وجود ویروس در آن شدیدتر است، در معرض این بیماری قرار دارند.

براساس نظر سازمان بهداشت دنیای، واکسن های آنفلوانزا برای گروه های ذیل توصیه می گردد:

1 اهالی منزل و مراقبان خارج از منزل نوزادان صفر تا 59 ماهه

2 افراد 50 ساله و مسن تر

3 ساکنان مراکز ارایه نماینده مراقبت بلندمدت به افراد دارای بیماری های مزمن

4 افراد دارای مسائل بلندمدت سلامت؛ مانند بیماری قلبی، کلیوی، ریوی، دیابت، آسم، کم خونی و سایر اختلالات خونی

5 افراد دارای سیستم ایمنی ضعیف

6 زنان باردار بیش از سه ماه در خلال فصل آنفلوانزا

7 پزشکان، پرستاران، اعضای خانواده و سایر افرادی که در تماس نزدیک با افراد در معرض خطر جدی آنفلوانزا هستند

8 افراد ساکن خوابگاه ها یا سایر اماکن پرجمعیت به منظور جلوگیری از شیوع بیماری

9 هر فرد دیگری که خواستار کاهش احتمال ابتلا به آنفلوانزاست.

● هنگام ابتلا به آنفلوانزا چه کنیم

افرادی که به آنفلوانزا مبتلا می شوند، فورا علایم را تجربه نمی نمایند. بنابراین آنها می توانند بیماری را به دیگران منتقل نمایند، بدون اینکه بدانند بیمار هستند. در واقع، ناتوانی ظاهری علم برای متوقف کردن شیوع آنفلوانزا تا میزان ای به این علت است که میزبان مبتلا می تواند قطرات آلوده را قبل از آغاز علایم فراوری کند و به این صورت در چرخه شیوع آنفلوانزا قرار گیرد. فارغ از دورانی که فرد هنوز اطلاعی از بیماری خود ندارد، باید گفت به محض مشاهده نشانه های آنفلوانزا رعایت نکات بهداشت فردی از سوی بیماران، از جمله استفاده از وسایل و ظروف جداگانه، استفاده از دستمال کاغذی هنگام عطسه و سرفه، اجتناب از حضور در اماکن عمومی و شست وشوی مداوم دست ها، مهم ترین وظیفه مبتلایان به آنفلوانزا در قبال سلامت اطرافیان و جامعه است. یکی دیگر از مواردی که سبب انتقال بیماری به دیگران می گردد، در اختیار قرار دادن وسایل شخصی از قبیل گوشی موبایل و بعلاوه کامپیوتر است. معمولا افراد دیگر تقاضا می نمایند این گونه وسایل به صورت امانت برای بهره برداری کوتاه مدت در اختیار آنها قرار گیرد و اظهار این موضوع که دارنده مبتلا به آنفلوانزاست ممکن است در جلوگیری از شیوع بیماری موثر باشد.

● برترین زمان برای پیشگیری

به طور کلی هرکسی که می خواهد احتمال ابتلایش به آنفلوانزا را کاهش دهد، باید واکسینه گردد. شما با واکسینه شدن سالانه علیه ویروس آنفلوانزا می توانید از این بیماری پیشگیری کنید. فقط باید دقت داشته باشید که نباید از واکسن های سال های قبل به منظور ایمن سازی در سال تازه استفاده گردد. مسلما هنوز زمان زیادی از فصل سرما به جای مانده است و ویروس آنفلوانزا فرصت کافی برای بیماری زایی در اختیار دارد.

چه کسانی نباید واکسینه شوند

1 افرادی که حساسیت شدیدی به تخم مرغ دارند.

2 افرادی که قبلا واکنش و حساسیت شدیدی به واکسن آنفلوانزا داشته اند.

3 نوزادان کمتر از شش ماه

4 افرادی که بیماری شدید یا معمولی همراه با تب دارند، باید تا کم شدن علایم بیماری صبر نمایند.

منبع:روزنامه سلامت (www.salamat.ir)

ارسال به وسیله کاربر محترم سایت :hasantaleb

منبع: راسخون
انتشار: 13 مهر 1400 بروزرسانی: 13 مهر 1400 گردآورنده: ojebavar.ir شناسه مطلب: 1149

به "همه در معرض خطریم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "همه در معرض خطریم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید