وجود شهر زیرزمینی در تخت جمشید تکذیب شد

به گزارش اوج باور، ایرنا/ براساس آخرین خبرهای بدست آمده و گزارش های منتشر شده، وجود شهر زیرزمینی در تخت جمشید تکذیب شد.

وجود شهر زیرزمینی در تخت جمشید تکذیب شد

علی اسدی، سرپرست تیم باستان شناسی آبراهه های مجموعه تاریخی تخت جمشید اضافه نمود: کلیپی که در شبکه های اجتماعی با طرح ادعاهایی درباره وجود شهر زیرزمینی در تخت جمشید منتشر شد، بسیار ناشیانه و غیرعلمی ساخته شده است، چرا که بخش عمده از تصاویری که در این کلیپ نمایش داده می شوند، تصاویر مربوط به آبراهه های تخت جمشید نیستند بلکه این تصاویر متعلق به شهرهای زیرزمینی شناخته شده در منطقه ها مختلفی در بخش مرکزی ایران هستند.

فیلم ادعایی ترکیبی از فیلم قدیمی با نقشه خیالی است

عضو شورای فنی و راهبردی تخت جمشید افزود: این تصاویر را با گزارشی قدیمی در مورد کاوش فصل اول آبراهه های تخت جمشید که در سال 1391 منتشر شده ترکیب نموده اند و با نقشه مدوری که زاییده خیالات و توهماتشان است در کوشش هستند که عموم مردم را نسبت به میراث فرهنگی بدبین نمایند.

ویدیویی متوهمانه از فرد ناشناخته در عرصه میراث فرهنگی

اسدی ادامه داد: فردی هم که در این ویدیو اظهارات خود را بیان می نماید فرد ناشناخته ای در جامعه میراث فرهنگی است؛ بعضی افراد سودجو با دروغ پردازی در فضای مجازی که هیچگونه رسمیتی ندارد سعی در تخریب میراث فرهنگی و زیر سؤال بردن باستان شناسان و متخصصانی دارند که از تحصیلات آکادمیک و تجارب بالایی بهره می برند. این در حالیست که باستان شناسان خادمانه در حال فعالیت در منطقه ها مختلف کشور هستند و کار آنها جز دشوارترین مشاغل محسوب می گردد.

وی بیان داشت: این افراد قصد دارند با کاوش های غیرمجاز، مطرح کردن سخنان عوام پسند، ساخت ویدیوهای متوهمانه و دروغین و ترغیب مردم به کندوکاو در این کاوش های غیرعلمی، ضربات سنگینی را به میراث فرهنگی وارد نمایند.

بعضی در پی سوء استفاده از حس کنجکاوی مردم هستند

عضو هیأت علمی گروه باستان شناسی دانشگاه هنر شیراز با بیان اینکه 90 درصد از این کاوش های غیرمجاز چیزی جز تخریب آثار باستانی در پی ندارد، گفت: در واقع آنها سعی می نمایند از حس کنجکاوی مردم سو استفاده نمایند و بدون شک مردمی که در پی این سخنان هستند، تاریخ کشور و ریشه های خودشان را از بین می برند.

فضای واقعی آبراهه های زیرزمینی تخت جمشید در گزارش های مستند در دسترس است

سرپرست تیم باستان شناسی آبراهه های تخت جمشید توصیه کرد: به عموم مردم توصیه می کنم برای آگاهی یافتن از اتفاقات و مسائل مربوط به محوطه های باستانی به ویژه محوطه جهانی تخت جمشید به جای دنبال کردن سخنان افرادی که تخصص و هویت مشخصی ندارند سعی نمایند برنامه های علمی را پیگیری نمایند و به کتاب ها و سایت های معتبر رجوع نمایند.

اسدی اضافه نمود: در هر فصلی که کاوش های مربوط به آبراهه های تخت جمشید را دنبال می کردیم یک یا دو گزارش خبری و تصویری از این کاوش ها تهیه نموده ایم که مردم می توانند برای آگاهی یافتن از شرایط این آبراهه ها به تماشای فیلم هایی که از کاوش های این آبراهه های موجود است بپردازند و فضای واقعی آبراهه ها را در این تصاویر مشاهده نمایند.

وی اظهار کرد: بعلاوه با تماشای مستند معتبری که در رابطه با شگفتی های تخت جمشید و با مشاوره پژوهشگران و متخصصان درجه یک ساخته شده می توانند به اصل ماجرا پی ببرند. در حقیقت مردم باید به منابع معتبر مراجعه نمایند.

منبع: همگردی
انتشار: 18 تیر 1401 بروزرسانی: 18 تیر 1401 گردآورنده: ojebavar.ir شناسه مطلب: 1421

به "وجود شهر زیرزمینی در تخت جمشید تکذیب شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "وجود شهر زیرزمینی در تخت جمشید تکذیب شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید