پرکاری مصطفی الکاظمی در نخستین روز کاری

به گزارش اوج باور، گروه دنیا، مصطفی الکاظمی، مرد عملگرای تازه نشسته بر کرسی نخست وزیری عراق، روز شنبه نخستین روز از کار خود را نه تنها با دیدارهایی معمول هر نخست وزیر تازه شروع به کار نموده ای با اعضای کابینه و چند مقام خارجی پشت سر گذاشت که کوشش کرد در راستای وعده های خود به مردم عراق حرکت کند. او در پیامی تلویزیونی آزادی قریب الوقوع بعضی زندانیان را خاطرنشان کرد و دفتر نخست وزیری نیز از تشکیل ستاد بحرانی ویژه بازنگری در توافق امنیتی با امریکا اطلاع داد.

پرکاری مصطفی الکاظمی در نخستین روز کاری

به گزارش سایت شبکه خبری الجزیره، مصطفی الکاظمی، شنبه شب پس از ملاقاتی که با 15 نفر از اعضای کابینه 23 نفره خود داشت، در پیامی تلویزیونی برای مردم کشورش آزادی تمامی کسانی که به خاطر جرایم کوچک در زندان به سر می برند، به استثنای کسانی که در کشتارها و ناآرامی های سال گذشته دستگیر شده بودند را اظهار داشت و به مردم قول داد با تشکیل یک کمیته حقیقت یاب، تمامی حقایقی که در چند ماه ناآرامی عراق اتفاق افتاده را آنالیز و کسانی که دست شان به خون مردم عراق آغشته است را مجازات کند. مصطفی الکاظمی که تأکید نموده نخست وزیر دوره انتقالی خواهد بود، علاوه بر این وعده ها که بخشی از خواسته های مردم در اعتراضات سال گذشته را برآورده می نماید، خود را موظف دانست زمینه لازم برای برگزاری انتخابات زودهنگام و اصلاح قانون اساسی را فراهم کند و شرایط را به نحوی پیش ببرد که انتخاباتی سالم و شفاف در عراق برگزار گردد. او در این راستا از مجلس عراق تقاضای یاری نموده است تا با برگزاری نشست هایی مستمر و پیگیر، قانون جدید انتخابات در عراق را به تصویب رسانده و نتیجه آن را به دولت ارسال نمایند تا دولت بتواند کار خود در این زمینه را به سرعت آغاز کند.

نخست وزیر جدید عراق با این حال تأکید نموده از شرایط سلامتی و بهداشت و درمان مردم عراق غافل نیست و دستورهای لازم را درباره مواجهه با کووید 19 صادر نموده است. وی همچنین گفت پیگیر بهای نفت و میزان تولیدات نفتی کشور خود هم هست. اما درخصوص این دو وعده، او نیز مانند سایر رهبران کشورهای دنیا، قدرت چندانی ندارد و به نظر نمی رسد توفیق زیادی داشته باشد. احتمالاً خود او نیز بویژه در حوزه نفت می داند که عصای جادویی ندارد و از همین رو دستور دریافت وام داخلی یا خارجی را صادر نموده تا شاید بتواند بخشی از خواسته های مالی مردمش را برآورده سازد.

معادله نامعادله روابط با امریکا

هرچند مصطفی الکاظمی در سخنان خود با مردم عراق درمورد یکی از خواسته های اصلی آنان یعنی خروج نیروهای امریکایی از خاک این کشور سخنی بر زبان نیاورد، اما شواهد حاکی است بخش زیادی از انرژی خود را صرف این مسأله خواهد نمود. او در انتها اولین روز کاری اش دو ملاقات مهم در این خصوص داشت و درست پیش از ملاقاتش با سفیر ایران در عراق، با سفیر امریکا در کشورش به گفت وگو نشست و ضمن تأکید بر اینکه عراق نمی خواهد خاکش دستمایه تجاوز به سایر کشورها گردد، خطاب به متیو تولر تأکید کرد کشورش هرگز صحنه تسویه حساب ها و تعدی به کشورهای همسایه یا دوست نخواهد بود. بعد از این ملاقاتها، دفتر نخست وزیری عراق بیانیه ای منتشر کرد که در آن اطلاع داده شده بود، مصطفی الکاظمی بعد از نشستی که با اعضای کابینه خود داشته است، دستور تشکیل ستاد بحرانی را داده که وظیفه اصلی آن بازنگری در توافقنامه امنیتی است که دو کشور پیش از این به آن دست یافته بودند.

بازگشت ساعدی به پست ریاست اداره مبارزه با تروریسم

در حالی که بسیاری از مسائل عراق و ناآرامی ها در این کشور از زمانی آغاز شد که عادل عبدالمهدی، نخست وزیرسابق عراق، دستور برکناری عبدالوهاب ساعدی از دایره مبارزه با تروریسم را صادر کرد، نخست وزیر جدید عراق از بازگشت ساعدی به پست سابقش اطلاع داد و فرماندهی نیروهای مبارزه با تروریسم را به او سپرد.،ایران

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 17 تیر 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: ojebavar.ir شناسه مطلب: 363

به "پرکاری مصطفی الکاظمی در نخستین روز کاری" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پرکاری مصطفی الکاظمی در نخستین روز کاری"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید