چاره قطع سرویس گوشی بعد از رجیستری
به گزارش اوج باور، با اجرای طرح رجیستری و آخرین مرحله آن از ابتدای اردیبهشت ماه، در راستای حفظ حقوق مشترکان و جلوگیری از فروش گوشی های قـاچاق به جای گوشی های قانونی، صرفا گوشی هایی که از مبادی قانونی وارد کشور شده اند، فعال خواهند شد. بنابراین در صورتی که شناسه گوشی در سیستم اپراتوری ثبت نشده باشد، برای کاربر پیامکی ارسال می گردد که تنها تا یک ماه دیگر از شبکه خدمات دریافت خواهد نمود.
به نقل از ایسنا، از طرفی در اطلاعیه سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی درباره اجرای آخرین مرحله طرح احراز اصالت تجهیزات دارای سیم کارت (رجیستری) آمده است تمامی گوشی هایی که پیامک مبنی بر غیرقانونی بودن گوشی دریافت نموده اند، 31 روز مهلت استفاده داشته و پس از آن از شبکه سرویس نخواهند گرفت.
درصورتیکه گوشی خود را قبل از تاریخ های اعلام شده روشن ننموده اید، طبق قوانین قطع سرویس خواهد شد. اگر مدعی روشن بودن گوشی قبل از تاریخ های اعلامی برای برندهای مشمول طرح هستید، جهت پیگیری موضوع را به مرکز تماس طرح با شماره 096366 و یا به آدرس ایمیل سامانه همتا اعلام کنید. بعلاوه جهت هرگونه سوال و حل مسائل مربوط به طرح رجیستری می توانید با مرکز تماس طرح با شماره 096366 تماس حاصل کنید.
درصورتیکه گوشی خود را از خارج از کشور خریداری نموده اید، یک ماه مهلت دارید در سایت گمرک اقدام به ورود اطلاعات و حقوق و عوارض گمرکی نموده، رسید آن را پرینت گرفته و در سایت سامانه همتا در بخش مسافری ثبت و به آدرس همتا ایمیل کنید. درصورت وصل نشدن گوشی پس از دو الی سه روز، مشکل خود را با مرکز تماس طرح 096366 و یا به آدرس ایمیل همتا مطرح کنید.
اگر جزو مسافرانی هستید که می خواهید از سیم کارت های داخلی استفاده کره و به همین منظور، حقوق و عوارض گمرکی گوشی مسافری خود را پرداخت نموده اید اما گوشی همچنان قطع سرویس است، تصویر رسید خود را در سایت همتا در بخش مسافری ثبت و بعلاوه با توضیح موضوع به آدرس ایمیل همتا ارسال کنید.
اگر گوشی مستعمل خود را بنا به هر علتی در فروشگاه های خارج از کشور تعمیر یا تعویض نموده اید که منجر به تغییر IMEI گوشی شده است و پیامکی از سامانه همتا مبنی بر قطع سرویس دریافت نموده اید و یا قطع سرویس شده اید،IMEI گوشی قبلی وIMEI گوشی نو به همراه نام و نام خانوادگی، کد ملی و شماره تلفن همراهی که در گوشی استفاده می گردد را به همراه کلیه مستندات و با توضیح موضوع به آدرس ایمیل همتا بفرستید.
هنگام خرید گوشی، از اصالت آن اطمینان حاصل کنید
خریداران تجهیزات سیم کارت خور باید هنگام خرید، سریال دستگاه مورد نظر را به سامانه همتا اعلام و از رجیستر بودن آن اطمینان حاصل نمایند؛ برای استعلام قانونی و یا غیرقانونی بودن فرایند واردات هر گوشی ضروری است با استعلام کد 15 رقمی (IMEI) که روی گوشی و بعلاوه با شماره گیری *4# مشاهده می گردد، اصالت گوشی را آنالیز و پس از اطمینان از ثبت گوشی نسبت به خرید آن اقدام نمایند. البته وظیفه رجیستر کردن دستگاه های موبایلی که در فروشگاه هستند، برعهده فروشنده است. به همین علت خریداران باید هنگام مراجعه به فروشگاه و خرید گوشی، از فروشنده فاکتور بگیرند تا در صورت بروز مشکل بتوانند به مراجع مربوط مراجعه نمایند.
بنابراین اگر از مغازه و یا فروشگاه داخل ایران گوشی خریداری نموده و از سامانه همتا پیامک مبنی بر غیرقانونی بودن گوشی و قطع سرویس دریافت نموده و یا قطع سرویس شده اید، باید گوشی را به فروشنده بازگردانید و هزینه خود را دریافت کنید. درصورت هرگونه مشکل با فروشنده، یعنی اگر فروشنده حاضر به دریافت گوشی با عودت مبلغ نشده و یا آن را تعویض نکرد، خریدار 135) تماس حاصل گرفته و اعلام کند گوشی خریداری شده رجیستر نیست و مراحل را از این طریق پیگیرمی تواند با سازمان حمایت از مصرف نمایندگان و تولیدنمایندگان (124) و یا بازرسی و تعزیرات حکومتی (ی کند.
منبع: زندگی روز